• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48308 visningar
    335 svar
    335
    48308

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Äldre 9 Aug 01:25
    hannis skrev 2011-08-08 23:48:07 följande:
    Vad är ditt problem Add3????

    Wake up and smell the coffee! Skrattande
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Äldre 9 Aug 07:09
    Add3 skrev 2011-08-09 01:25:08 följande:
    Wake up and smell the coffee! Skrattande
    Jaha och det betyder vad i detta sammahanget?

    Jag är rätt medveten om verkligeheten då jag jobbar som polis och är den som delar ut böterna. Därav mitt inlägg ovan. Jag är även den som får sopa upp spillrorna av de männskor som råkar illa ut i trafikolyckor bla pga av för hög fart...
  • Äldre 9 Aug 14:24
    hannis skrev 2011-08-08 21:58:11 följande:
    Det är du TS som gör fel som kör 120-130 km/h på en 110-väg och det är alltså du som förtjänar dryga böter.
    rent olycksmässigt är det ingen skillnad på att smälla i 110 eller 130, det bli bara skit kvar iallafall.
  • Äldre 9 Aug 16:17
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-09 14:24:56 följande:
    rent olycksmässigt är det ingen skillnad på att smälla i 110 eller 130, det bli bara skit kvar iallafall.
    Nej inte just i de höga hastigheterna men ett aggressivt beteende i trafiken ökar olycksrisken för alla eftersom det stressar och irriterar andra förare. Dessutom är hastighetsgränserna till för att hållas. Om alla skulle hitta på sina egna lagar och regler skulle amhället bli rätt rörigt tror du inte?
  • Äldre 9 Aug 16:42
    hannis skrev 2011-08-09 16:17:29 följande:
    Nej inte just i de höga hastigheterna men ett aggressivt beteende i trafiken ökar olycksrisken för alla eftersom det stressar och irriterar andra förare. Dessutom är hastighetsgränserna till för att hållas. Om alla skulle hitta på sina egna lagar och regler skulle amhället bli rätt rörigt tror du inte?
    självklart, men att köra i 130 betyder inte att man är aggresiv
  • Äldre 9 Aug 19:45

    Jo, det är ett steg från terrorism idag...

  • Höstso­l
    Äldre 9 Aug 19:57

    Jag tror inte han gjorde något jättfel som polisen skulle böta för. 
    Eftersom han inte körde med "oförklarlig" låg hastighet i vänsterfilen. Hade han däremot legat kvar längre sedan i vänsterfil utan att inta höger, det hade varit regelfel. Men tror inte han hade tillräckligt låg hastighet för att räknas som hindrande.

  • Äldre 9 Aug 21:06
    hannis skrev 2011-08-09 07:09:13 följande:
    Jaha och det betyder vad i detta sammahanget?

    Jag är rätt medveten om verkligeheten då jag jobbar som polis och är den som delar ut böterna. Därav mitt inlägg ovan. Jag är även den som får sopa upp spillrorna av de männskor som råkar illa ut i trafikolyckor bla pga av för hög fart...

    Haha, poliser kör ju lika fort som alla andra, om inte fortare då de är 'säkra' från böter...

    Det jag menade var ju att 'alla' kör ju ca 120+ på en torr 110 väg...så vi behöver ingen bötespredikant..

    Fast man skall ju inte köra fortare än man klarar av det håller jag ju med om..inga onödiga trafikolyckor.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Äldre 5 Sep 23:22
    hannis skrev 2011-08-09 16:17:29 följande:
    Nej inte just i de höga hastigheterna men ett aggressivt beteende i trafiken ökar olycksrisken för alla eftersom det stressar och irriterar andra förare.
    Att blockera vänster körfält i onödan är också ett beteende som verkligen "stressar och irriterar andra förare".
    Tror du mig inte så läs bara den här tråden, väldigt många känner frustration och maktlöshet när dom blockeras av andra bilar och sådant bör vi nog försöka undvika i trafiken.
  • Appelo­chParo­n
    Äldre 6 Sep 08:50
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-09 16:42:03 följande:
    självklart, men att köra i 130 betyder inte att man är aggresiv

    Det beror på. Inte på en tom väg, ensam kan man ju inte vara argsint.

    Själv kör jag med både bil och mc, och med bilen kör jag ecodrive och påstår då att 130-körare kan vara och är ofta aggresiva (avstånden mellan fordon), för annars skulle de ju hövligt sakta in då det behövs.

    Med mc kör jag snabbare (för att det är både roligt och enkelt) och påstår då att 130-körare är trevliga för de röjer vägen för mig. Jag kan då vara cool och endast följa efter på ett tryggt avstånd...  Cool  
    ram-air powered fun
  • Okänd
    Äldre 6 Sep 09:05
    Meddelande borttaget
  • Appelo­chParo­n
    Äldre 6 Sep 10:39
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-09 14:24:56 följande:
    rent olycksmässigt är det ingen skillnad på att smälla i 110 eller 130, det bli bara skit kvar iallafall.

    Det är bra att veta att 25% minskning av hastigheten förkortar bromssträckan 50 %.  Dvs. 97 km/h jämfört med 130 betyder att att den som kör 130 behöver en dubbelt så lång bromssträcka som den som nöjer sig med 100 enlig bilens hastighetsmätare. Det kan ha en stor betydelse om det blir någon smäll över huvudtaget.
  • Äldre 26 Jun 14:47
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-29 10:16:26 följande:

    Ja, senast igår hände det att då jag höll på med en sk. omkörning så fick jag en bil alldeles för nära bakom mig. För min del är ämnet intressant just på grund av påtryckarna, - vanliga människor som begår brott* i trafiken. Antingen är de elaka eller okunniga, och båda är ju dåliga egenskaper på en människa.


    Själv kör jag väldigt gärna långsammare på högersta filen pga miljöskäl (jämför med miljöbil med låga CO2-utsläpp som samhället stöder med 5 års skattebefrielser), men ibland behöver jag köra om någon långsammare och då kör jag så snabbt det är tillåtet utan att störa de andra i trafiken. Borträknat förstås fortkörarna som inte ser eller kan räkna ut att de kör snabbare än vad trafiksituationen möjliggör, - eller lagen tillåter.


    Varför tycker du att mittfilen inte ska användas på det sättet det används i nuläget? På vilket sätt tycker du att trafiken skulle bli bättre om alla skulle köra på den högersta filen (den med alla anslutningar och avfarter)? Varför tycker du att det behövs dubbla omkörningsfiler?


    * brott är sådant Polisen eller domstolen delar ut böter eller körförbud för. Det handlar alltså inte om Pappas eller Mammas regler.


     


    Gammal tråd, men alltid aktuellt ämne.

    I din fråga om användande av mittfilen förutsätter du att det är en väg med fyra filer, men om det är en väg med två eller tre filer så kommer det inte att finnas två eller ens en omkörningsfil om de som inte kör om i allt för hög omfattning väljer filen till vänster om den längst till höger.
  • Äldre 26 Jun 14:50
    hannis skrev 2011-08-09 16:17:29 följande:
    Nej inte just i de höga hastigheterna men ett aggressivt beteende i trafiken ökar olycksrisken för alla eftersom det stressar och irriterar andra förare. Dessutom är hastighetsgränserna till för att hållas. Om alla skulle hitta på sina egna lagar och regler skulle amhället bli rätt rörigt tror du inte?
    Ett aggressivt eller bara felaktigt, riskabelt och vårdslöst beteende i trafiken presterar många även i låga farter.
  • holido­di
    Äldre 11 Jul 13:55

    Det är du som otålig och ska vänta på när framförvarande har kört om. Du har ingen rätt att stöta på att någon ska köra fortare om de håller på att köra om.
    Du får helt enkelt vänta på att framför varande har kört om. Sen ska framförvarande naturligtvis byta till högerfil igen när framförfarande har är förbi lastbilen.
    Men igen, du har ingen rätt att be framför varande att köra fortare. Så det lilla lugna.

Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?