• felisa

    Progesteron till v 12?

    Finns det någon här som har använt progesteron vagitorer fram till vecka 12?

    Man känner sin kropp bäst själv, och det har tidigare konstaterats att min kropp producerar för lite progesteron. Jag har ex väldigt kort lutealfas (mens 5-7 dagar efter ägglossning). Har gjort ett flertal FET. Efter det första så fick jag inget extra progesteron, vilket resulterade i mens fem dagar efter insättning. Efter den fadäsen, så krävde jag progesteron även efter ostimulerat FET.

    Nu har jag blivit gravid efter FET, är i v 7+5. Använder fortfarande progesteron (2/dag), och vill fortsätta med detta fram till vecka 12-13. Läkarna tycker det är "onödigt".

    Hur har ni gjort, ni som behövet extra stöd av progesteron?

  • Svar på tråden Progesteron till v 12?
  • hoppfull13

    Hej mina läkare både i Riga och Sverige ordinerar med de bestämdaste att man skall fortsätta sin medicinering tom v 12 och sen sakta trappa ner. Där är jag nu i nedtrappningen.
     och detta var till att stödja kroppen med de hormoner vi inte har fått igång naturligt eftersom en befrukning skett utanför kroppen, och efter v 12 så tar moderkakan över och de kan räknas som lugna veckor än de som är innan. Så har jag fattat det.
     ha det gott!

  • hoppfull13

    Jag har fram till nedtrappningen tagit


    12mg Progynon om dagen


    2st Progesteron om dagen

    Fragmin 2500 (1spruta blodförtunnande)


    multivitamin


    Folacin


    järntabletter


    Efter 5 misslyckade ivf .....har vi nu lyckats! 6e gången gillt!

  • felisa
    hoppfull13 skrev 2011-04-13 09:28:04 följande:
    Hej mina läkare både i Riga och Sverige ordinerar med de bestämdaste att man skall fortsätta sin medicinering tom v 12 och sen sakta trappa ner. Där är jag nu i nedtrappningen.
     och detta var till att stödja kroppen med de hormoner vi inte har fått igång naturligt eftersom en befrukning skett utanför kroppen, och efter v 12 så tar moderkakan över och de kan räknas som lugna veckor än de som är innan. Så har jag fattat det.
     ha det gott!
    Jag tror att jag ska fortsätta med 2 progesteron om dagen fram till vecka 13+0 (för att gå hela den 12:e veckan). Hur gör du med nedtrappning? 1 progesteron och hur länge? Kan man känna sig helt trygg med att sluta efter 12:e veckan?
  • felisa
    skatten12 skrev 2011-04-13 11:10:20 följande:
    Okaj! Nu blir jag livrädd över att sluta om en vecka :(
    Prata med din läkare om att få mer proggisar utskrivna om du är orolig! Är ju ingen fara i att ta extra, om man slipper oron så är ju det i sig en positiv effekt
  • alfonspalfons

    Jag ska oxå ta progesteron fram till vecka 12. Men jag fattar inte riktigt när vecka 12 är... Alltså hur jag ska räkna. Jag trodde att befruktningen (alltså dagen för äggplock) var 2+0. Det var för 8 veckor sen för mig vilket borde bli att jag nu är i vecka 10+0...MEN nu undrar jag om det kallas för graviditetsvecka 10 eller 11???? Enligt mitt "schema" ska jag börja trappa ner på progesteronet graviditetsvecka 11 för att sen helt ha slutat graviditetsvecka 12. Nån som vet hur jag ska räkna/tänka?

  • skatten12

    Vas säger era doktorer till er? I
    Med ni sla försätta till v 12?
    Jag skulle enl Ivf kliniken sluta 6 Dar efter pos grav test. ?? Men min dr sa att jag ska försätta till Vul i
    V 8! Men ni skall ju fortsätta
    Ännu längre! ?

  • felisa
    skatten12 skrev 2011-04-14 07:33:20 följande:
    Vas säger era doktorer till er? I
    Med ni sla försätta till v 12?
    Jag skulle enl Ivf kliniken sluta 6 Dar efter pos grav test. ?? Men min dr sa att jag ska försätta till Vul i
    V 8! Men ni skall ju fortsätta
    Ännu längre! ?
    Anledningen till att jag tar progesteron till v 12 är som sagt att min kropp i sig producerar för lite progesteron (har ex väldigt kort lutealfas). Om man gör en vanlig ivf och inte har några sådana problem, så räcker det att använda progesteron till sex dagar efter positivt gravtest. Det gör nästan alla tjejer på ivf, och det går hur bra som helst. Men, det är alltså om man har en egen brist på progesteron som man ska använda proggisar längre för att undvika missfall pga progesteronbrist.

    Hur kommer det sig att din läkare ordinerade dig progesteron till v 8? Har du mätt upp med ex prover att din kropp producerar för lite progesteron?
  • skatten12

    Okaj! Nej? Inte ett ända prov! Men Bm o
    Dr sa att dem Vill behandla sina patienter tills första
    Ultra ljudet och man ser
    Att allt är bra, ok! Då behöver jah inte oroa mig då?

Svar på tråden Progesteron till v 12?