• felisa

    Progesteron till v 12?

    Finns det någon här som har använt progesteron vagitorer fram till vecka 12?

    Man känner sin kropp bäst själv, och det har tidigare konstaterats att min kropp producerar för lite progesteron. Jag har ex väldigt kort lutealfas (mens 5-7 dagar efter ägglossning). Har gjort ett flertal FET. Efter det första så fick jag inget extra progesteron, vilket resulterade i mens fem dagar efter insättning. Efter den fadäsen, så krävde jag progesteron även efter ostimulerat FET.

    Nu har jag blivit gravid efter FET, är i v 7+5. Använder fortfarande progesteron (2/dag), och vill fortsätta med detta fram till vecka 12-13. Läkarna tycker det är "onödigt".

    Hur har ni gjort, ni som behövet extra stöd av progesteron?

  • Svar på tråden Progesteron till v 12?
  • felisa
    skatten12 skrev 2011-04-14 08:33:56 följande:
    Okaj! Nej? Inte ett ända prov! Men Bm o
    Dr sa att dem Vill behandla sina patienter tills första
    Ultra ljudet och man ser
    Att allt är bra, ok! Då behöver jah inte oroa mig då?
    Naj, följ din läkares ordination! Jag kanske borde ha gjort det mer tydligt att extra progesteron är för kvinnor som har haft tidigare problem av olika slag (eller eventuellt gjort äggdonation, vet inte hur det funkar där). I normala fall så behövs det alltså inte.
  • hoppfull13

    Första veckan så minskar jag till hälften av allt i en vecka och sen minskar jag hälften av allt igen i en vecka osv....enl min fert läkares ordination.

  • Myggan01

    okej börjar få smått ångest i morrn är min testdag 16 (jag är gravid sen ruvardag 9) och jag har bara kvar 4 vaggisar (såg jag ikväll) jag vill prata med min läkare om det här, och skulle vilja trappa ner som de flesta andra gör, lite panik.. vad ska jag göra? lördag och inget är öppet, går på oxbacksklinken i södertälje och örebro bor i stockholm. första ivf. tips någon?

  • felisa

    Jag ska börja trappa ner nu på torsdag (v 13+0), sjukt nervös. Vill egentligen inte sluta av rädslan för att något ska hända, men har inte så många vaggisar kvar (läkarna vägrar skriva ut mer).

  • skatten12

    Myggan : hur har det gått?? Konstigt dem skriver ut så det inte räcker??

    Felisa: om läkaren säger att du ej beh mer så behövs de ju inte mer?? Kroppen har själv hand om de i v13 så du Kan va lugn! Jag ska sluta v 10 för kroppen klarar de själv då enl min doktor :)

  • felisa

    dealiy: Ja, jag har bara väldigt svårt för att lita på läkare Men ibland har man inget val, kan ju inte använda vaggisar hela graviditeten direkt... Vilka vecka är du i nu?

Svar på tråden Progesteron till v 12?