• Issa79
    Äldre 22 Mar 18:34
    5009 visningar
    43 svar
    43
    5009

    Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?

    Vår dotter är snart 19 månader och min man är pappaledig och hemma med henne varje måndag dvs 1 dag av 5. Han la in om ledigheten 2 månader innan och den sträcker från vintern -10 fram till hans semester sommaren -11.

    Nu har hans arbetsgivare läst på FKs hemsida där det står att man har rätt till tre perioders ledighet per år och har bestämt sig för att varje måndag han är ledig räknas som en period vilket innebär att han inte ska ha rätt till någon mer pappaledighet i år.

    Hur definieras egentligen en period? Är det som vi har gjort dvs en dag i veckan under en sammanhängande persiod eller varje dag som man är ledig? Vart kan man hitta detta i skrift?

    När vi ringde till FK så sa damen vi pratade med att det här med period är en tolkningsfråga och alltså upp till oss och arbetsgivaren. Om det nu är så vad finns det för andra alternativ så? Jag tänker på det här med halva dagar o fjärdedelsdagar som det står om i föräldraledighetslagen men som jag inte förstår mig på helt.

    Vi ska nu vända oss vidare till facket men jag tänkte se om någon här har koll på hur det fungerar.

  • Svar på tråden Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?
  • J W
    Äldre 22 Mar 18:40
    #1

    Han har väl rätt att jobba deltid (75%) till barnet är 7 år?

    Min arb.giv. anser iaf att det är 3 ansökningstillfällen/år...

  • Äldre 22 Mar 18:41
    #2

    Med 3 perioder menas 3 ansökningar. Om ansökningen liger med 1ledig dag /v under perioden du nämner är det ! tillfälle!

  • bellsi­i
    Äldre 22 Mar 18:43
    #3

    Nej varje gång man söker räknas som 1 så har han ansökt om dessa måndagar samtigt räknas det endast som 1 gång!

  • Äldre 22 Mar 18:43
    #4
    Beben skrev 2011-03-22 18:41:17 följande:
    Med 3 perioder menas 3 ansökningar. Om ansökningen liger med 1ledig dag /v under perioden du nämner är det ! tillfälle!
    Nej, så är det inte.

    Arbetsgivaren KAN neka efter 3 måndagar, men de allra flesta gör inte det.

    MEd 3 perioder menas t.ex. som jag som är lärare som gick på föräldraledighet 1/6 och sen bröt ledigheten 15/6 typ när sommarlovet började. Då var 1/6-15/6 en period. Sen var jag ledig 15/8-27/10 ca och då är det period 2, MEN jag ansökte kanske bara för 15/8- 15/9 första omgången, det spelar ingen roll ändå
  • Äldre 22 Mar 18:46
    #5
    bellsii skrev 2011-03-22 18:43:45 följande:
    Nej varje gång man söker räknas som 1 så har han ansökt om dessa måndagar samtigt räknas det endast som 1 gång!
    Nej, det räknas som man bryter varje måndag man går in, så en arbetsgivare KAN neka efter 3 måndagar, men de flesta gör inte det.
  • JKA
    Äldre 22 Mar 18:47
    #6

    Jag har för mig att det räknas som en period så länge det är samma antal dagar/vecka men ändrar man omfattning blir det en til. Dvs 1 dag/vecka i 1 år = en period men om han vill ändra till tex heltid ngn vecka så blir det en period och så blir det en tredje om han återgår till 1 dag/vecka. Det kan definitivt inte vara så att en måndag en period då är det ju omöjligt att vara hemma på deltid.

  • Äldre 22 Mar 18:49
    #7
    JKA skrev 2011-03-22 18:47:34 följande:
    Jag har för mig att det räknas som en period så länge det är samma antal dagar/vecka men ändrar man omfattning blir det en til. Dvs 1 dag/vecka i 1 år = en period men om han vill ändra till tex heltid ngn vecka så blir det en period och så blir det en tredje om han återgår till 1 dag/vecka. Det kan definitivt inte vara så att en måndag en period då är det ju omöjligt att vara hemma på deltid.
    Jo det är så att det egentligen är en period, men arbetsgivaren bryr sig oftast inte.. Har varit på kurs med facket kring föräldraledighet..
  • Issa79
    Äldre 22 Mar 18:51
    #8

    Så tre av er säger en sak o den fjärde en annan

  • J W
    Äldre 22 Mar 18:51
    #9

    Men FK har ju sagt att det är en tolkningsfråga!
    Så "vi" har ju redan fått svar på det...

  • Issa79
    Äldre 22 Mar 18:54
    #10
    älskarlivet81 skrev 2011-03-22 18:49:16 följande:
    Jo det är så att det egentligen är en period, men arbetsgivaren bryr sig oftast inte.. Har varit på kurs med facket kring föräldraledighet..
    Så mao har han inte rätt att vara pappaledig mer i år... fint.. o vi som har planerat upp hela våren fram till sommaren baserat på att han är ledig på måndagar.
Svar på tråden Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?