• Issa79
    Äldre 22 Mar 18:34
    5010 visningar
    43 svar
    43
    5010

    Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?

    Vår dotter är snart 19 månader och min man är pappaledig och hemma med henne varje måndag dvs 1 dag av 5. Han la in om ledigheten 2 månader innan och den sträcker från vintern -10 fram till hans semester sommaren -11.

    Nu har hans arbetsgivare läst på FKs hemsida där det står att man har rätt till tre perioders ledighet per år och har bestämt sig för att varje måndag han är ledig räknas som en period vilket innebär att han inte ska ha rätt till någon mer pappaledighet i år.

    Hur definieras egentligen en period? Är det som vi har gjort dvs en dag i veckan under en sammanhängande persiod eller varje dag som man är ledig? Vart kan man hitta detta i skrift?

    När vi ringde till FK så sa damen vi pratade med att det här med period är en tolkningsfråga och alltså upp till oss och arbetsgivaren. Om det nu är så vad finns det för andra alternativ så? Jag tänker på det här med halva dagar o fjärdedelsdagar som det står om i föräldraledighetslagen men som jag inte förstår mig på helt.

    Vi ska nu vända oss vidare till facket men jag tänkte se om någon här har koll på hur det fungerar.

  • Svar på tråden Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?
  • Äldre 22 Mar 22:37
    #31

    Så här står det i föräldraledighetslagen:

    "En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår. Lag (2006:442)."

    Eftersom din man bara tar 1 dag/vecka (=80% arbetstid) så faller detta under den paragrafen. Då spelar det ingen roll ifall det är en eller flera perioder. Han har alltså rätt attt korta sin arbetstid. Det som arbetsgivaren möjligen kan ha något att säga om är hur ledigheten tas ut, han kan exempelvis vilja att din man arbetar 6-timmarsdagar istället för att vara ledig en dag i veckan, fast oftast är det ju mest fördelaktigt för båda parter att lägga ledigheten under en hel dag. Rätt till ledigt har han iaf!

  • Äldre 22 Mar 22:41
    #32

    Har inte läst exakt allas svar här men var faktiskt på information på försäkringskassan idag om just FP o allt vad det innebär. Hon som höll i det tog just upp detta med hur det räknas. Det du (TS) skriver är att räkna som Ett tillfälle. Även om det nu är en dag i veckan isf många dagar i rad.
    Tycker du ska ringa FK igen, för de kan ju inte säga det är en tolkningsfråga - du måste ju ha ett konkret svar!

    Lycka till!

  • Äldre 23 Mar 06:44
    #33
    Livets under skrev 2011-03-22 22:41:54 följande:

    Har inte läst exakt allas svar här men var faktiskt på information på försäkringskassan idag om just FP o allt vad det innebär. Hon som höll i det tog just upp detta med hur det räknas. Det du (TS) skriver är att räkna som Ett tillfälle. Även om det nu är en dag i veckan isf många dagar i rad.
    Tycker du ska ringa FK igen, för de kan ju inte säga det är en tolkningsfråga - du måste ju ha ett konkret svar!

    Lycka till!


    FAst jag var på information som facket höll i och de sa att arbetsgivaren kan tolka det som att 1 period = 1 dag (om man jobbar 1 dag/vecka). Han sa dock att de flesta arbetsgivare tolkar det inte så hårt..
  • Laura0­3
    Äldre 23 Mar 08:02
    #34

    Enligt föräldrarbalken har man väl rätt att gå ner i arbetstid till 75 procent tills barnet är 8 år. Och lägger man in att man vill va föräldrarledig på måndagar augusti 2010-augusti 2011 är det väl en period. Eftersom det inte finns någon som har så pass många fp dagar att man kan va hemma på heltid tills barnen är 8 år. Chefen försöker bara. Stöd er till rätten till deltidsarbete i föräldrarbalken.

  • Äldre 23 Mar 08:04
    #35

    Min bror var med om samma sak men han drog in facket och fick till slut rätt. Sen bytte han arbetsgivare så fort han fick möjlighet för de jävlades om precis allt.

  • Linda1­976
    Äldre 23 Mar 08:04
    #36
    älskarlivet81 skrev 2011-03-22 18:46:19 följande:
    Nej, det räknas som man bryter varje måndag man går in, så en arbetsgivare KAN neka efter 3 måndagar, men de flesta gör inte det.
    Japp, så är det tyvärr. Men de flesta arbetsgivare vill ha nöjda medarbetare och är schyssta nog att samarbeta. Men vill de jävlas kan de!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Äldre 23 Mar 08:06
    #37
    Linda1976 skrev 2011-03-23 08:04:46 följande:
    Japp, så är det tyvärr. Men de flesta arbetsgivare vill ha nöjda medarbetare och är schyssta nog att samarbeta. Men vill de jävlas kan de!
    Precis... Men konstigt att ts sambo fått sin föräldraledighet godkänd och nu när det väl gäller så krånglar chefen.
  • Issa79
    Äldre 23 Mar 10:36
    #38
    Livets under skrev 2011-03-22 22:41:54 följande:

    Har inte läst exakt allas svar här men var faktiskt på information på försäkringskassan idag om just FP o allt vad det innebär. Hon som höll i det tog just upp detta med hur det räknas. Det du (TS) skriver är att räkna som Ett tillfälle. Även om det nu är en dag i veckan isf många dagar i rad.
    Tycker du ska ringa FK igen, för de kan ju inte säga det är en tolkningsfråga - du måste ju ha ett konkret svar!

    Lycka till!


    det är konstigt. Jag har ringt en gång, maken har ringt en gång och jag har mailat dem. Alla gånger har vi fått samma svar dvs att det är arbetsgivaren som bestämmer vad en period innebär. Dock har han som så många andra säger rätt att gå ner i arbetstid o det lär hans arbetsgivare lägga så  jobbigt som möjligt. Vi vill inte bråka med vi vill ha det vi har blivit lovade...
  • Issa79
    Äldre 23 Mar 10:38
    #39
    Laura03 skrev 2011-03-23 08:02:15 följande:
    Enligt föräldrarbalken har man väl rätt att gå ner i arbetstid till 75 procent tills barnet är 8 år. Och lägger man in att man vill va föräldrarledig på måndagar augusti 2010-augusti 2011 är det väl en period. Eftersom det inte finns någon som har så pass många fp dagar att man kan va hemma på heltid tills barnen är 8 år. Chefen försöker bara. Stöd er till rätten till deltidsarbete i föräldrarbalken.
    Det där var faktiskt en mkt bra idé.
  • Laura0­3
    Äldre 23 Mar 10:39
    #40

    Luta er mot rätten att gå ner i arbetstid istället. Sedan om ni tar fp om timmarna eller dagen har ju inte arbetsgivare med att göra.

  • Issa79
    Äldre 23 Mar 10:44
    #41
    Rimfolina skrev 2011-03-23 08:04:41 följande:
    Min bror var med om samma sak men han drog in facket och fick till slut rätt. Sen bytte han arbetsgivare så fort han fick möjlighet för de jävlades om precis allt.
    Visst är det trist. Han har arbetat där i 17 år och varit singel större delen av tiden vilket har gjort att han har lagt in en massa extra timmar för att få extra pengar att lägga på alla sina intressen o "leksaker". O nu är det som han ska straffas för att han har familj. Det har varit strul sen dottern föddes...
  • Issa79
    Äldre 23 Mar 10:44
    #42
    Laura03 skrev 2011-03-23 10:39:46 följande:
    Luta er mot rätten att gå ner i arbetstid istället. Sedan om ni tar fp om timmarna eller dagen har ju inte arbetsgivare med att göra.
  • Issa79
    Äldre 23 Mar 10:45
    #43
    älskarlivet81 skrev 2011-03-23 08:06:14 följande:
    Precis... Men konstigt att ts sambo fått sin föräldraledighet godkänd och nu när det väl gäller så krånglar chefen.
    De får en liten släng av "maktsjuka" där lite då o då när det fattas alla möjliga skumma beslut utan ngn egentlig redig tanke bakom.
Svar på tråden Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?