• Anonym
    Äldre 22 Mar 18:59
    38148 visningar
    17 svar
    17
    38148

    Är man berättigad till a-kassa även om man sagt upp sig själv från jobbet?

    Sitter här och har sagt upp  mig från jobbet pga att jag mådde skit där. Självklart bryr sig inte A-kassan om det, och jag hajade till när jag skulle fylla i blanketten om arbetslöshet. Varför tänkte jag inte på det? Är jag ens berättigad a-kassa nu? Det var ju dumt av mig, men det var en ohållbar situation. Klarade inte av att vara kvar på det jobbet.

    Jag uppfyller de andra kraven som finns.

  • Svar på tråden Är man berättigad till a-kassa även om man sagt upp sig själv från jobbet?
  • Anonym (Japp)
    Äldre 22 Mar 19:01
    #1

    Ja du har karens vid egen uppsägning. Beroende på vilket fack du tillhör, men det brukar vara ca 45 dagar...

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 19:01
    #2

    Du kommer förmodligen eller ja högst sannolikt få 45 dagars karens innan du börjar få betalt och det är ju 9 veckor, ingen höjdare =/

  • chokla­dmamma
    Äldre 22 Mar 19:02
    #3

    ja  du har rätt till a-kassa men du får en karens på 60 dagar tror jag (är väldigt osäker på antalet dagar). Kan du med läkarintyg styrka att du led på jobbet kan du dock slippa karensen. Fast det blir nog svårt om du ej varit i kontakt med sjukvården innan uppsägningen, som sjukskrivning etc.

    Hoppas det löser sig! 

  • Äldre 22 Mar 19:04
    #4

    Du kommer att få en karenstid under vilken du inte kan få någon akassa eftersom du sagt upp dig själv. är osäker hur lång, verkar vara 45 dagar.

    Hittade en länk om detta:
    http://arbetslos-nu.blogspot.com/2005/11/kan-jag-sga-upp-mig-och-nd-f-kassa-om.html 

    Men frågan är ju om det är försent nu när du redan sagt upp dig, eller om detta skulle ha gjorts tidigare. 

  • Äldre 22 Mar 19:05
    #5

    Karens vid egen uppsägning har varit 45 dagar som de andra skriver + 5 dagars normal karens som är lika för alla.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 19:06
    #6

    helvete. Ja det var ju inte bra..... Jag led psykiskt pga min borderline samt att jag led fysiskt pga min graviditet. Trodde jag var smidig när jag avslutade jobbet snabbt för att slippa lida mer ocg sedan gå vidare till nästa jobb. Men däremellan skulle jag behövt a-kassa. Men jaja, smidigt av mig att inte kolla det i förväg....

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 19:09
    #7

    De 5 dagarna räknas ihop med de 45 så allt som allt 45dagar i alla fall inom transportarbetarna.

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 19:10
    #8

    Borde man inte vara men det beror nog på omständigheterna

  • Äldre 22 Mar 19:11
    #9
    Anonym skrev 2011-03-22 19:09:17 följande:
    De 5 dagarna räknas ihop med de 45 så allt som allt 45dagar i alla fall inom transportarbetarna.
    Det är olika i alla akassor, i  ifmetall så har det varit 45+5 dagar.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 19:17
    #10

    någon som vet hur det ser ut för kommunal då? Kollade på a-kassans hemsida men hittade inget info utöver 7 dagars "vanlig" karens.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 19:20
    #11

    nu hittade jag det. Upp till 60 dagars avstängning tydligen. Fan vad smart jag varit nu då.... Men ändå inte värre än jobbet, tyvärr

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 19:23
    #12

    Obervera att det handlar om vardagar, så det blir en längre period än 60 dagar i följd.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 19:24
    #13
    Anonym skrev 2011-03-22 19:23:13 följande:
    Obervera att det handlar om vardagar, så det blir en längre period än 60 dagar i följd.
    till och med bättre :( Ja då har man lärt sig en riktigt dyr läxa då.
  • Äldre 22 Mar 19:25
    #14
    Anonym skrev 2011-03-22 19:23:13 följande:
    Obervera att det handlar om vardagar, så det blir en längre period än 60 dagar i följd.
    Det blir ca 3½ månad utan ersättning.
  • Svanun­gen
    Äldre 22 Mar 19:28
    #15

    Min son sade upp sig själv i höstas från sitt jobb. Han blev först avständ från a-kassan i 45 dagar (5 dagar/vecka) och sedan fick han den vanliga 7 dagars karensen.

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 19:30
    #16
    hon mot strömmen skrev 2011-03-22 19:11:31 följande:
    Det är olika i alla akassor, i  ifmetall så har det varit 45+5 dagar.
    Tur att jag va med i transport då :D
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 20:08
    #17

    Men det kan du kanske få dispens ifrån på komunals a-kassa.... Beror på omständigheten kring uppsägningen.

    Min väninna var mobbad o sa upp sig...Men efter mkt hattande hit o dit-samtal till arbetsplatsen o till a-kassan så fick hon faktiskt sin a-kassa med de 5 karensdagarna pga den mobbing hon utsatts för gjorde att hon hade kännt sig tvungen att säga upp sig för hon mådde inte bra på arbetet

Svar på tråden Är man berättigad till a-kassa även om man sagt upp sig själv från jobbet?