• Anonym (Skäms­)
    Äldre 24 Mar 09:05
    12024 visningar
    103 svar
    103
    12024

    Långa blygdläppar!

    Hej!

    De finns säker massor med trådar om detta ämne..

    Men är de nån som har problem med sina blygdläppar typ om ni cyklar & får sår & sånt?
    Och någon som har gjort operation? Kanske gått till en läkare/psykolog pga att ni mått dåligt
    & fått de på remiss eller liknande?

    Jag mår fruktansvärt dåligt över mina & visar mig ALDRIG för någon!
    Jag har två barn tillsammans med min sambo & visst har han sett dom, men jag visar dom aldrig frivilligt!
    Även om han säger att han älskar mig för den jag är osv.

    Och om ämnet dras upp & jag är i närheten, så vill jag sjunka under jorden, även om det inta handlar om just mig! Utan allmänt.. Man brukar snacka om att de liknar en kalkon osv... Jag skrattar med som alla andra.....
    Men egentligen blir jag skitledsen, får ännu sämre själförtroende osv....

    Hur har ni gått till väga? Vill gärna operera & de e den högsta önskan jag har. Men har inte råd till de & mår skitdåligt, så dåligt att jag inte ens vågar att prata med läkare eller vad man nu pratar om det.
    Tycker det är så fruktansvärt pinsamt.

    Och jag skäms ju inte bara över det, utan dom e ju ivägen, vid samlag, när man cyklar osv....

    Hjälp!!

  • Svar på tråden Långa blygdläppar!
  • Anonym
    Äldre 24 Mar 09:16
    #1

    Men vilka umgås du med som har sådana samtalsämnen? Det är inget vi i vår umgängesgrupp eller arbetsgrupp någonsin pratat om.....

  • Anonym (Skäms­) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 09:22
    #2
    Anonym skrev 2011-03-24 09:16:12 följande:
    Men vilka umgås du med som har sådana samtalsämnen? Det är inget vi i vår umgängesgrupp eller arbetsgrupp någonsin pratat om.....
    Nej, men så e de här.
    Men de va inte min fråga.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 24 Mar 09:26
    #3
    Anonym skrev 2011-03-24 09:16:12 följande:
    Men vilka umgås du med som har sådana samtalsämnen? Det är inget vi i vår umgängesgrupp eller arbetsgrupp någonsin pratat om.....
    Haha, exakt min tanke! Vad fan är det för samtalsämne?!?

    Mitt tips är att tvinga dig själv att visa dig mer för din sambo, sakta men säkert kommer det sjunka in att han gillar dig som du är, och det är väl det som spelar roll? Jag hade själv inga jättekomplex, mer funderingar över vissa delar av min anatomi och låg på gränsen till att ha komplex, men eftersom de jag har sex med inte verkar ha något emot det alls så har jag slutat bry mig. Jag funkar ju som jag ska i alla fall!

    Men, har du fysiska problem av det som du skriver, när du cyklar och så, så kanske det kan vara värt att göra nånting åt det. Dock tycker jag ändå att du ska försöka jobba bort komplexen först. Vad är det värsta som kan hända om du visar dig för din sambo? 
  • Anonym (gjort det)
    Äldre 24 Mar 09:31
    #4

    Först vill jag säga ts att minst hälften av alla kvinnnor har blygläppar som är utanför dom inre bara det att det inte pratas om det, sen om det dras upp som det görs ibland så har man fått höra att det är fult eller sexigt osv..men det spelar ingen roll vad andra tycker för din känsla försvinner inte för det.

    Jag tycker du ska vända dig till din gynekolog som du känner dig bekväm med, de har sätt ALLT och oftast väldigt empatiska,de kan remitera dig ,bara du vågar ta det steget så kommer det gå fort.

    jag kände precis som du innan operationen ,men vet du vad som drev mig till att göra det ändå? Jo jag tänkte såhär- ska jag tycka det är pinsamt och obekvämt några timmar hos gynekolog och kirurgen eller ska jag vara obekväm och må dåligt i resten av mitt liv? valet va inte så svårt så jag tog bodet till mig för att jag visste att efter op så skulle jag vara FRI från ett sånt onödigt problem som är så lätt att ordna.

    jag betalde dock själv hos en privat klinik som gjorde det dåligt,alltså de tog för lite så jag fick göra det 2ggr ,summan landade då på 15.000kr, sjukt dyrt blev det men jag anser att kroppen är så viktig att trivas med .

  • Anonym (Skäms­) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 09:38
    #5

    Va de för båda op? Inte så dyrt då ju. Ja, precis. Det är jag som ska trivas med min kropp. Vad sa du när du ringde dit? Jag känner mig inte bekväm med Någon gyn :(

  • Äldre 24 Mar 09:40
    #6

    Jag tycker du ska kontakta en gynekolog som du kan både visa dig för och få prata med. Jag förstår att du tycker det är väldigt jobbigt men du ska veta att jag- och jag är nog inte ensam- skulle aldrig i livet tycka någonting om en kvinna med annorlunda blygdläppar eller män med för mycket förhud eller fräknar på rumpan eller...Vad nu en del anser fult/omanligt-kvinnligt/osexigt osv.

    Om du får fysiska problem som skavsår så måste du självfallet söka hjälp. Visst måste sjukvården hjälpa dig? Jag menar de operar ju öronen på tonåringar??

    Och kalkonskämt kan du ju spela med i om det känns okej men det verkar ju inte så, hade någon kläckt ur sig det nära mig hade jag nog smidigt dragit mig därifrån. Det är inte det minsta roligt att tala nedvärderade om andras kroppsdelar enligt mig.

    Lycka till med besök hos gynekolog!

  • Anonym (Skäms­) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 09:40
    #7

    Fast det är inte min sambo som ska gilla dom de e jag. Vi har varit tillsammans i fyra år o ännu visar jag mig inte. Fast han sett mig föda barn o allt.

  • Anonym (Skäms­) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 09:43
    #8

    Ja, ingen i omgivningen vet om de mer än min sambo. Men jag hatar dessa "skämt" om kalkoner, inte ett dugg kul. :( Ja.. Men fan, jag vågar inte ringa nån gyn. Vad ska man säga?? :(

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 24 Mar 09:52
    #9

    Vi är i samma sits du och jag. Har haft komplex ända sen jag var 9 typ. Skitjobbigt att duscha efter gympan (vägrade tills i 7an då folk började mobba mig för att jag aldrig duschade)

    Har hört såå många kommentarer sen dess angående detta, av mina kompisar och andra. Alla tycker det är skitäckligt och konstigt och onormalt... så då känner man ju sig så också förstås.

    På sommarlovet mellan 6an och 7an hade jag bestämt att jag skulle ringa vården och be att få operera mig (jag var alltså 12 år bara!) för jag skämdes så mycket, ingen annan hade någon aning om denna ångest! Jag stod till och med i badrummet med en stor kniv och tänkte skära av dom själv, men vågade inte.

    Såklart vågade jag inte ringa utan stod ut med komplexen tills jag träffade min man när jag var 17 (vågade inte umgås med killar eller ha sex innan pga komplexet), första gången han kollade därnere (efter typ 1 års förhållande) så grät jag i flera timmar! Sen kändes det bättre för han visste ju hur jag såg ut och han brydde sig inte ett skvatt.

    Nu har vi varit ihop hur länge som helst och nu bryr jag mig inte så mycket längre, kan gå på badhuset nästan utan problem.. fast jag skäms fortfarande då och då och skulle aldrig visa upp mig naken inför kompisar.

    Detta komplex har förstört mitt liv på så många sätt, både socialt och psykiskt. Önskar jag kunde operera mig men vågar inte eftersom det kan förstöra känseln där nere. Hoppas på att jag kommer sluta bry mig mer och mer med åldern (för det blir bättre år för år tycker jag).

    Kramar till dig!

  • Anonym (me too)
    Äldre 24 Mar 10:57
    #10

    Åh det kunde varit jag som skrivit. Killar på jobbet och i olika forum snackar om dessa vidriga sällabbar, kalkoner och fladdermöss....fy fan säger jag. JAg var på vippen att säga till en arbetskamrat att JAG har dessa fladderläppar,och det ÄR FULLT NORMALT DITT PUCKO...åh jag blir så ledsen och illa till mods när det pratas om det när min man är i närheten också, vill bara sjunka...usch.
    Jag har en man sen 8 år tillbaka. Han bryr sig inte om hur jag ser ut, han gillar´t!! Men saken är den att jag mår inte bra, också helt förstörd sen högstadiet och när man skulle duscha. Alla pratade om min mus och jag blev av med oskulden sent, och det är bara med han och en till jag har haft sex med EN gång plus min man då.

    Jag försökte ta upp detta generande ämne med en gyn och hon är gammal och oldschool, hon sa bestämt att här stympar vi inte tjejer!((?)) Ja fick inte ens chansen att fråga om ev remiss osv och det var så pinsamt. MEN! hon var speciell, så jag ska gå till en annan och skämma ut mig igen, för jag orkar inte mer. Annars betalar jag kalaset själv. För vem vill må dåligt resten av livet. Jag vill visa mig för min man och njuta av sexet till 100 %,och slippa "fixa till" om det skaver när man cyklar/går/har binda... så jag förstår vad du menar,... Fölåt för mitt inlägg men jag ville bara skriva av mig lite :)
    Är det någon spec klinik du funderat på? Jag har funderat på strankliniken i sthlm. Och det SKA bli av har jag bestämt :) Lycka till ;)

Svar på tråden Långa blygdläppar!