• helior­a
    Äldre 26 Mar 17:00
    18217 visningar
    49 svar
    49
    18217

    Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt

    Har ni/skulle ni kunna tänka er att låta era barn lära sig läsa/skriva och räkna innan de börjar skolan?


    Jag skriver "låta dem lära sig" eftersom många (sjukt nog) tycker det låter som ett straff, som att man lär barnet mot dens vilja annars.


    Men barn är ju mer vetgiriga och smartare än vad man ger dem cred för oftast.


     


    Själv lärde jag mig läsa/skriva och räkna när jag var 4 respektive 5. Jag VILLE lära mig själv och tvingade nästan pappa att lära mig, eftersom han och mamma ofta uppmuntrade mig att bokstavera ord och räkna små tal.


    Tack vare detta fick jag många fördelar i skolan och var ofta klar med skolböcker tidigare än de andra (att lärarna inte lät mig utvecklas snabbt är en annan historia...) Jag har också blivit bättre på att skriva och på grammatik, samt på matematik, än de flesta andra som började senare.


     


    Jag tror inte det går att lära alla barn läsa och räkna så tidigt, däremot så tror jag att barnets vilja att lära sig kommer från föräldrarna. Dvs, pratar man om hur kul och intressant det är att kunna läsa böcker och räkna ut veckopengen så kommer barnet vilja lära sig. Om man uppmuntrar dem och säger att det är duktigt så ökar bara deras glädje när de lär sig något nytt :)


     


    Studier har visat att ju tidigare ett barn lär sig läsa, desto mer böcker läser de som vuxna. Värdet av böcker ökar. Sen har ju andra studier visat att ett barns betyg i skolan hänger ihop med hur många böcker barnet läser på fritiden.


    Så det finns alltså bara fördelar! Inga nackdelar, förutom kanske lata/ointresserade föräldrar. Och man KAN vara barn samtidigt som man kan saker :)


     


    Om föräldern har inställningen "att läsa/räkna är tråkigt, och inget för barn" så kommer ju den negativa inställningen smitta av sig och i skolålder kanske leda till att barnen inte ser värdet i att göra läxor och lära sig saker i skolan, eftersom mamma & pappa ändå inte tycker det är viktigt.


    Vad tror ni?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 17:08
    Tror ni detta kan hänga ihop med att högutbildade i högre grad får barn som är högutbildade, och att lågutbildade oftare får lågutbildade barn? Det tror jag.
  • Svar på tråden Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt
  • Trisse­78
    Äldre 26 Mar 17:05
    #1

    Om barnet har ett eget intresse av att lära sig läsa eller räkna tidgt, så varför inte. Men om barnet inte vill, inte är intresserad av det än så ska man låta bli, annars kan man ge barnen en negativ bild av det och då blir effekten den motsatta istället.

  • helior­a
    Äldre 26 Mar 17:07
    #2
    Trisse78 skrev 2011-03-26 17:05:03 följande:
    Om barnet har ett eget intresse av att lära sig läsa eller räkna tidgt, så varför inte. Men om barnet inte vill, inte är intresserad av det än så ska man låta bli, annars kan man ge barnen en negativ bild av det och då blir effekten den motsatta istället.

    Men om man kan lära barnet att andra saker är roliga och betinga andra saker, varför skulle man inte kunna lära barnet att vilja lära sig?


    Jag tror inte att ett barns "jag vill inte" är opåverkat och oberoende. Utan att det går att skapa en vilja, och skapa en ovilja.


    Barn tar ofta efter sina föräldrars hobbies, varför då? Jo, för att de ser att föräldrarna tycker det är kul och vill också vara delaktiga. Samma ekvation borde gå att applicera även på saker som läsa böcker, räkna, lära sig mycket om grodor, historia, etc.

  • Trisse­78
    Äldre 26 Mar 17:16
    #3

    Att


    heliora skrev 2011-03-26 17:07:27 följande:

    Men om man kan lära barnet att andra saker är roliga och betinga andra saker, varför skulle man inte kunna lära barnet att vilja lära sig?


    Jag tror inte att ett barns "jag vill inte" är opåverkat och oberoende. Utan att det går att skapa en vilja, och skapa en ovilja.


    Barn tar ofta efter sina föräldrars hobbies, varför då? Jo, för att de ser att föräldrarna tycker det är kul och vill också vara delaktiga. Samma ekvation borde gå att applicera även på saker som läsa böcker, räkna, lära sig mycket om grodor, historia, etc.


    Att lära sig läsa handlar ju också om en personlig mognad, det är inte bara att få dem till att vilja. De måste vara redo för att knäcka läskoden och för att vara det så måste de ha en grund att stå på. Ett sätt att utveckla detta är ju att "jobba" med rim & ramsor, språklig medvetenhet, var i ett ord hör man de olika ljuden...

    Ett barn som är moget för att börja läsa och skriva vid 5-års ålder ska naturligtvis få göra det. Men om barnet inte är moget för det och inte vill så bör man verkligen inte försöka trycka på för mycket, det kan då slå helt fel. Tappar barnet redan då intresset och motivationen för att lära sig läsa, skriva och räkna så blir det tufft när de börjar i skolan.
  • MammaG
    Äldre 26 Mar 17:16
    #4

    Jag kan nog inte påstå att vi börjat tidigt, för min son börjar ettan i höst, men just nu håller vi på dagligen med alfabetet och att skriva kortare ord. Jag tror att man måste följa barnets intresse och mottaglighet. Jag köpte tidigt en massa bokstavsböcker, och även om jag läste dem tillsammans med sonen så hade jag lika gärna, och med lika stort resultat, hällt vatten på en gås. Han var inte intresserad.


    Däremot har han alltid varit intresserad av att lära sig, rent generellt. Redan när han var tre bestämde han sig för att han ska bli paleontolog och "foska" om dinosaurier (något han fortfarande vidhåller)  och jag vet inte hur många böcker om dinosaurier jag läst för honom.

    Jag vet inte om jag tror att det krävs att barn läser tidigt för att de själva ska ha ett intresse för böcker, däremot tror jag de behöver växa upp i en miljö där böcker och läsande är en självklarhet.

    Jag har läst för min son sedan han var under året, och läser själv väldigt mycket, proppfulla bokhyllor är den mest framträdande "inredningsdetaljen" hemma hos oss, och sonen ser besök på biblioteket som ett självklart nöje


  • helior­a
    Äldre 26 Mar 17:20
    #5
    Trisse78 skrev 2011-03-26 17:16:41 följande:
    AttAtt lära sig läsa handlar ju också om en personlig mognad, det är inte bara att få dem till att vilja. De måste vara redo för att knäcka läskoden och för att vara det så måste de ha en grund att stå på. Ett sätt att utveckla detta är ju att "jobba" med rim & ramsor, språklig medvetenhet, var i ett ord hör man de olika ljuden...

    Ett barn som är moget för att börja läsa och skriva vid 5-års ålder ska naturligtvis få göra det. Men om barnet inte är moget för det och inte vill så bör man verkligen inte försöka trycka på för mycket, det kan då slå helt fel. Tappar barnet redan då intresset och motivationen för att lära sig läsa, skriva och räkna så blir det tufft när de börjar i skolan.
    Jag tror inte heller att alla barn "kan", att "vilja" däremot tror jag är nog inlärt, inte något som kommer innifrån.
  • helior­a
    Äldre 26 Mar 17:22
    #6
    MammaG skrev 2011-03-26 17:16:54 följande:

    Jag vet inte om jag tror att det krävs att barn läser tidigt för att de själva ska ha ett intresse för böcker, däremot tror jag de behöver växa upp i en miljö där böcker och läsande är en självklarhet.

    Jo, det är väl så. Jag kan "tycka synd" om barn som växer upp i hem där alla sitter vid tv:n/datorn och där föräldrarna tycker inlärning, allmänbildning och intellektuellt stimulerande aktiviteter är tråkiga.


     


    Inte för att barnet i fråga far illa eller kommer bli mindre lycklig, men för att jag tror världen (och människor) blir klokare och vettigare människor ju mer de vet.

  • Äldre 26 Mar 17:26
    #7

    Hur skulle jag kunna hindra min son från att lära sig något som han vill? Vi har inte drillat honom på något sätt, men när hans favoritbok när han var 2 var en abc-bok så lärde han sig såklart bokstäverna. Sedan ville han läsa och lärde sig, vi visade hur man gjorde, han provade att rita bokstäver med varierande framgång, och i frustration lärde han sig läsa när vi läste för lite bamse för honom.


    Räkna plus och minus har han lärt sig på förskolan. Vi har lärt honom enkla bråk, typ vad är en fjärdedel och en tredjedel etc, för han ville veta.


    Det är väl inte konstigare att svara om ens barn frågar om läsning jämfört med om han frågar om hur vulkaner funkar eller vad moln består av - han får alltid svar efter förmåga.


     


    Och vi sitter enormnt mycket vid datorn här hemma - men vi läser och skriver vid den. (Jo, vi gör annat också men mycket hemma består av läsande, i tidningar, böcker, tidskrifter, läsplattor och datorer.)


    Krupke, we've got problems of our own!
  • helior­a
    Äldre 26 Mar 17:28
    #8
    Tygtiiger skrev 2011-03-26 17:26:56 följande:

    Hur skulle jag kunna hindra min son från att lära sig något som han vill? Vi har inte drillat honom på något sätt, men när hans favoritbok när han var 2 var en abc-bok så lärde han sig såklart bokstäverna. Sedan ville han läsa och lärde sig, vi visade hur man gjorde, han provade att rita bokstäver med varierande framgång, och i frustration lärde han sig läsa när vi läste för lite bamse för honom.


    Räkna plus och minus har han lärt sig på förskolan. Vi har lärt honom enkla bråk, typ vad är en fjärdedel och en tredjedel etc, för han ville veta.


    Det är väl inte konstigare att svara om ens barn frågar om läsning jämfört med om han frågar om hur vulkaner funkar eller vad moln består av - han får alltid svar efter förmåga.


     


    Och vi sitter enormnt mycket vid datorn här hemma - men vi läser och skriver vid den. (Jo, vi gör annat också men mycket hemma består av läsande, i tidningar, böcker, tidskrifter, läsplattor och datorer.)


    Du säger det som om det vore något dåligt, jag tycker det är jättefint med en så intresserad och smart kille Glad
  • Äldre 26 Mar 17:40
    #9
    heliora skrev 2011-03-26 17:28:32 följande:
    Du säger det som om det vore något dåligt, jag tycker det är jättefint med en så intresserad och smart kille Glad
    Det tycker jag också!! Jag tycker han är fantastisk på alla sätt (utom när sexårstrotsen slår till och han kastar sig på golvet och ylar för att han inte får tacos till middag - jaha? ). Jag menade bara att jag har svårt att tänka mig hur man "låter" sitt barn lära sig läsa, jag kan inte föreställa mig hur jag skulle hindra honom - antagligen för att jag själv lärde mig läsa spontant i femårsåldern genom serier, skyltar etc, precis som han har gjort.

    Jag har verkligen lagt mig vinn om att ge honom en "naturalistisk" uppfostran, dvs inställningen att världen är begriplig och att det finns förklaringar till det mesta, och det har han verkligen anammat Tur att vi är hyfsat högutbildade och allmänbildade här hemma, för det är SVÅRT att svara på barns frågor ibland!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Äldre 26 Mar 19:38
    #10

    Absolut att fyra-fem åringar kan lära sig enklare räkning och/eller läsning. Varva in det i lek och var observant på när de tröttnar eftersom du vill att de ska tycka det är kul. De är som små svampar i den åldern och har en oerhörd inlärningsförmåga under rätt förutsättningar.
    Min son lärde sig när han var 4-5 år (vi bor i England och här börjar barnen i skolan i den åldern) och han älskar böcker och att lära sig saker (7.5 nu)

Svar på tråden Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt