• Äldre 27 Mar 21:28
    21943 visningar
    8 svar
    8
    21943

    Kreta eller Rhodos????

    Ahhhh, blir tokig!!! Vi ska åka till kreta eller rhodos i juni och vet inte vad vi ska välja... öarna är stora och vilken sida på ön är bäst liksom??

    Någon som har tips? Bra hotell? Vi har 2 barn... en på 2,5 år och en på 1 år...

  • Svar på tråden Kreta eller Rhodos????
  • Äldre 27 Mar 21:34
    #1

    Hmm, nu har ju inte jag barn men har varit två gånger på respektive ö. Spontant skulle jag nog vilja säga Rhodos. Sedan beror det ju lite på vad man vill göra osv.

    Kreta är ju en rätt stor ö och vill man se mycket så är ju det bästa om man hyr bil. Hamnar man på ett mindre ställe är det buss som gäller om man ska någonstans. Det är även väldigt bergigt och jag skulle aldrig åka till Kreta om man inte tänkt hyra bil och åka runt i bergen, det är helt gudomligt, men kanske inget för den mest höjdrädde.Glad

    På Rhodos så finns ju det mesta på norra delen av ön, det mesta kring Rhodos stad. Sedan är östra kusten den sidan som har mest sevärdheter. Såsom fina badställen och Lindos som är en mycket mysig liten by där de har ett gammalt akropolis som man kan besöka.

    Vad har ni tänkt göra? Vill ni se mycket? Eller mest sola och bada?


    Liten, Bf 14 juli 2011
  • Äldre 27 Mar 21:41
    #2
    Sanandra skrev 2011-03-27 21:34:25 följande:
    Hmm, nu har ju inte jag barn men har varit två gånger på respektive ö. Spontant skulle jag nog vilja säga Rhodos. Sedan beror det ju lite på vad man vill göra osv.

    Kreta är ju en rätt stor ö och vill man se mycket så är ju det bästa om man hyr bil. Hamnar man på ett mindre ställe är det buss som gäller om man ska någonstans. Det är även väldigt bergigt och jag skulle aldrig åka till Kreta om man inte tänkt hyra bil och åka runt i bergen, det är helt gudomligt, men kanske inget för den mest höjdrädde.Glad

    På Rhodos så finns ju det mesta på norra delen av ön, det mesta kring Rhodos stad. Sedan är östra kusten den sidan som har mest sevärdheter. Såsom fina badställen och Lindos som är en mycket mysig liten by där de har ett gammalt akropolis som man kan besöka.

    Vad har ni tänkt göra? Vill ni se mycket? Eller mest sola och bada?
    Vi vill mest sola och bada.. ta det lugnt, men även kunna gå ut och se lite... med det menar jag att ta en promenad i stan på kvällen typ.. eller på dagen om man vill se nåt. Ingen buss helst.. Det behöver inte vara ett stort ställe, men jag vill inte att det ska vara helt dött heller....
  • Äldre 27 Mar 22:12
    #3

    Rhodos är ju som, mer centrerat till Rhodos stad, ixia och Faliraki. Finns säkert fler mindre ställen också. Om jag åkte till Rhodos skulle jag satsa på Rhodos stad. Där har man som allt men det är ändå inte VÄLDIGT turistigt. Har varit där i aug (högsäsong) båda gångerna men ändå inte tyckt det varit sådär typiskt charter som t.ex. Gran Canaria.

    Kreta är mer utspritt. Finns många ställen att åka till men många är VÄLDIGT små och då bill man gärna ta bussen till större ställe för middag osv. Platanias var himla trevligt med bra mat men deras strand är inte särskilt barnvänlig, tvärdjupt och grov sand.

    Ja, jag vet inte. Men jag tror jag skulle ha valt Rhodos. Gillar Rhodos skarpt. Bra mat, trevligt folk, bra stränder och nära till det mesta. Att gå i gamla stan är himla mysigt och det ligger väldigt centralt.:)


    Liten, Bf 14 juli 2011
  • Äldre 28 Mar 18:23
    #4

    Tack snälla duHjärta

    Det får nog bli Rhodos! Har du möjligtvis tips på bra hotell?Flört

  • Äldre 28 Mar 18:41
    #5

    Hmm, jag har bott på ett billigt partyhotell och ett annat svindyrt lyxhotell. Så jag är nog inte rätt person att fråga.

    Men gå in på fritidsresor eller någon annan researrangör och kolla vad som finns. Där kan man ju välja om det ska vara barnvänligt osv. Eller hade ni tänkt boka eget hotell och åka reguljärt flyg?


    Liten, Bf 14 juli 2011
  • Äldre 28 Mar 18:54
    #6

    www.fritidsresor.se/boka-resa/HotelAbout.aspx

    Ser rätt trevligt ut!:) Bra pool, nära till både hav och centrum.:)


    Liten, Bf 14 juli 2011
  • Äldre 29 Mar 21:26
    #7

    Den länken funkar inte tyvärr... vi får väl kolla lite.. vi vill nog ha en paketresa, möjligtvis all inclusive..Glad

  • Äldre 29 Mar 21:39
    #8

    Länken var till ett barnvänligt Blue Selection/Blue Star hotell centralt i Rhodos stad med 50 m till havet. Såg riktigt trevligt ut!Glad Hoppas ni får en underbar resa! Måste erkänna att jag är grymt avis men är ju höggravid i juni så man kanske skulle vilja ta det nästa år istället.Flört


    Liten, Bf 14 juli 2011
Svar på tråden Kreta eller Rhodos????