• Anonym
    Äldre 28 Mar 12:07
    21377 visningar
    59 svar
    59
    21377

    Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?

    Nu är jag trött på dem. Våra grannar får gärna ha katter, det handlar inte om det. Men dem korsar våran uteplats jämt och de sitter på våra fönsterbläck. Dem leker döda-lekar med små stackars musar utanför oss och de går över altanen med döda råttor i munnen. Jag tycker inte alls det känns trevligt. 

    Vänner har tipsat mig om att hälla vatten över dem men kan man verkligen med det när deras ägare kanske ser? Och har man rätt att säga till om sånt här när man bor i radhus? 

  • Svar på tråden Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?
  • Anonym
    Äldre 28 Mar 12:11
    #1

    kan ju vara svårt att säga till ägarna, för de kan ju inte styra kattens beteende.  Men gör som dina kompisar har sagt, ha vatten slangen liggandes och spruta efter dem, du behöver ju inte hälla en hel spann över dem, så tror jag att de skräms efter ett tag.

  • Äldre 28 Mar 12:12
    #2

    Jag skulle börjat med att prata med kattägaren. Vore det mina katter hade du fått använda blomspruta med vatten, men man bör väl ha tillåtelse från kattägaren innan man gör sånt. Och försök se det positiva, en någorlunda sorkfri gräsmatta är ju inte helt fel.


    Man lever så länge man lär.
  • Anonym (husäg­are)
    Äldre 28 Mar 12:12
    #3

    Jag puffar för tråden eftersom vi har liknande problem. Katterna i området använder utrymmet under vår terrass som toalett och ni kan ju tänka er hur trevligt det är när solen ligger på och bajset börjar osa. Blä!


    En av grannarna har faktiskt sagt att det är helt ok att spruta vatten på deras katt om den är jobbig. Vi har inte gjort det än, men nåt måste vi hitta på. Så jag vill också gärna ha tips!

  • Äldre 28 Mar 12:15
    #4

    Man kan prova lägga skal från citrusfrukter där katterna gärna går/bajsar. Garanterat ofarligt och har man tur vill katten inte gå dit om det luktar citrus, en del katter är jättekänsliga för den lukten.


    Man lever så länge man lär.
  • Äldre 28 Mar 12:18
    #5

    en vattenspruta skulle jag också tipsa om fy-spray är ju effektivt annars, men jag vet inte hur det fungerar på en hel veranda. jag skulle nog köra på en sån vattenspruta eller skaffa en egen katt som jagar bort dom hihi.

  • Anonym (ts)
    Äldre 28 Mar 12:20
    #6

    Jag är bara så rädd att grannarna ska ta illa upp om jag frågar om jag får spruta vatten på dem. Vi har inte bott här i ett år ens så vi vill inte bli några tjurskallar för de andra i området. Jo visst kan man se det positiva i att det blir mindre råttor och möss, men samtidigt vill jag inte ha några döda djur på min altan..


    Men jag ska testa att ha med mig en sprayflaska med vatten när vi är ute!  TackGlad

  • Äldre 28 Mar 12:23
    #7
    Anonym (ts) skrev 2011-03-28 12:20:57 följande:

    Jag är bara så rädd att grannarna ska ta illa upp om jag frågar om jag får spruta vatten på dem. Vi har inte bott här i ett år ens så vi vill inte bli några tjurskallar för de andra i området. Jo visst kan man se det positiva i att det blir mindre råttor och möss, men samtidigt vill jag inte ha några döda djur på min altan..


    Men jag ska testa att ha med mig en sprayflaska med vatten när vi är ute!  TackGlad


    Jag tror det beror mycket på hur man frågar om man säger att "era jävla katter bara äcklar sig med massa möss och jag är såjävla trött osv" eller om man på ett snällt sätt påpekar att man inte tycker att det känns så trevligt och att de gärna får korsa gården kanske men att de faktiskt inte behöver vara just på uteplatsen. Du kanske inte ens behöver fråga om du får spruta vatten på dom, utan fråga om dom har något tips på vad ni kan göra så kanske de föreslår de själva
  • Anonym (kisse­miss)
    Äldre 28 Mar 13:16
    #8

    Jag har själv två utekatter och har sagt till grannarna att det bara är att sjasa och skrämma eller spruta vatten på dem om de är på deras altaner. Ett tips med vatten är att ta i ordentligt så att katten verkligen blir blöt, det är ju helt ofarligt men katten kommer inte att uppskatta det! 
    En bra grej med katter är att de är så förbaskat bekväma! Om det innebär en dusch att hänga på din altan kommer katten antagligen tröttna och hitta nya ställen att vara på. Man får vara lite envis bara! 

  • Anonym (håll ordnin­g)
    Äldre 28 Mar 13:57
    #9

    Men hur kan det vara de icke kattägande grannarnas ansvar att "fostra" katterna?

    Nej kattägare har ett precis lika strikt ägaransvar som t ex hundägare. Håll ordning på era katter och låt dom inte terrorisera era grannar.

  • Äldre 28 Mar 14:40
    #10
    Anonym (håll ordning) skrev 2011-03-28 13:57:36 följande:

    Men hur kan det vara de icke kattägande grannarnas ansvar att "fostra" katterna?

    Nej kattägare har ett precis lika strikt ägaransvar som t ex hundägare. Håll ordning på era katter och låt dom inte terrorisera era grannar.


    Av ren nyfikenhet undrar jag hur man håller ordning på en utekatt.
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
Svar på tråden Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?