• Anonym
    Äldre 28 Mar 12:07
    21332 visningar
    59 svar
    59
    21332

    Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?

    Nu är jag trött på dem. Våra grannar får gärna ha katter, det handlar inte om det. Men dem korsar våran uteplats jämt och de sitter på våra fönsterbläck. Dem leker döda-lekar med små stackars musar utanför oss och de går över altanen med döda råttor i munnen. Jag tycker inte alls det känns trevligt. 

    Vänner har tipsat mig om att hälla vatten över dem men kan man verkligen med det när deras ägare kanske ser? Och har man rätt att säga till om sånt här när man bor i radhus? 

  • Svar på tråden Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?
  • Goa frun
    Äldre 28 Mar 15:48
    #41

    I min kommun gäller samma regler för katter som för hundar( kopplingstvång), men det verkar kattägarna skita fullständigt i...


    mamma till 4
  • Anonym
    Äldre 28 Mar 15:49
    #42

    självklart kan du spruta vatten på katten fast ägaren ser på, brukar ju vara det effektivaste sättet har jag märkt själv.. ägarna får väl skylla sig själva när dom har katten ute. nu har jag bara innekatter men hade jag haft utekatter så hade folk gärna fått spruta vatten på dom om dom var bråkiga eller ivägen..man hör ju om folk som gör betydligt värre saker med katter så spruta vatten är ju bland det mildaste man kan göra..

  • Anonym (Kattä­gare)
    Äldre 28 Mar 15:49
    #43
    Anonym (hata katter) skrev 2011-03-28 15:42:25 följande:
    Vi har samma problem här med katterna.

    I sommar kommer vi prata med grannarna EN gång, sen kommer vi köra med vattenslangen.
    Fungerar inte det kommer vi fånga in katten och lämna in den för avlivning då den inte är märkt.
    Kan tillägga att våran dotter är väldigt pälsdjurallergiker och får svåra astmaanfall av katter.

    Men jag skiter i om jag har ägarnas tillstånd att spruta ner deras katter eller skrämma katterna.
    Skulle katten lägga sig i vagnen eller gå nära dottern skulle ja mycke väl kunna sparka eller slänga iväg katten framför ägaren till katten.

    Kattägaren har ansvar för katten att den inte ska störa andra
    Är du vrickad?
  • Nightm­are
    Äldre 28 Mar 15:54
    #44
    Anonym (Kattägare) skrev 2011-03-28 15:47:46 följande:
    Den allergiske ska helt klart ta sin medicin, och borde göra det i första hand. Vilken av mina grannar var det som inte rättade sig efter lagen? Hästägaren eller den med den idiotska namninsamlingen? Var det den första så finns det faktiskt ingen lag som tvingar en att göra sig av med t.ex hästar för att någon är allergisk.

    Namninsamlingsgrannen hade i sitt specifika fall helt klart ett ansvar att INTE flytta ut på landet om hon inte kan hantera hur det är här. Vi har djur, både hästar, kor, hundar och katter på landsbygden.

    Ska man verkligen hårddra det så är det faktiskt bara allergiker som är ansvariga för sina sjukdomar. Sorry, men din ton väcker verkligen ingen sympati
    Jag har inte bett om din sympati så den kan du gott behålla för dig själv.

    Nej, tyvärr man ska inte behöva medicineras i sitt eget hem pågrund av att man har urbotat korkade grannar. Nej, i sitt eget hem ska man som allergiker kunna styra över ansvaret. Dvs i mitt hem förekommer inga katter eftersom det är MITT hem och således jag som bestämmer. Så flyttar du in som min granne och börjar rasta din katt i min trädgård är det endast ditt ansvar att se till att din katt håller sig ur min trädgård och av min altan.

    Sedan har jag inte heller påvisat någon lag ang dina grannar och hästarna. Men om vi ska ta tillbaka dig till rätt spår, så finns det lagar om hur man ska ha sina djur i tätbebyggt område och lagar som behandlar just katters lösspringande.  Sedan spelar det ingenroll vilket sorts djur man har om man inte klarar av att följa lagen.
  • Äldre 28 Mar 15:57
    #45
    TessaS skrev 2011-03-28 15:46:56 följande:
    Min hund jag hade för några år sedan sket också i Sveriges lag om jag gav henne tillfälle, men det är ingen ursäkt. Antingen så tar man ansvar som djurägare eller inte. Vet man inte hur, så läser man på. Kan man inte, så skaffar man inte djur.
    Jag har vänner som haft katt och som lyckas lösa det där, så det är ju inte omöjligt om man bara vill.
    Det enda jag egentligen efterfrågade i den här tråden var metoder att kontrollera sin katt. Hurvida det är med ultraljud runt tomten, vattenslang eller vad det kan tänkas vara. Alla djurägare ska ta ansvar för sina djur, detta är självklart. Men du kan inte jämföra katter och hundar, de är fullständigt olika. En hund lyder dig om du tränar den rätt, men en katt lär ju var åtskilligt svårare att få bukt med.
    Det är det enda jag säger. Att en katt är svår att kontrollera. Inte omöjlig, men svår.
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
  • Nightm­are
    Äldre 28 Mar 15:58
    #46
    Ulrika80 skrev 2011-03-28 15:47:24 följande:
    Nightmare - Jag kan tycka att hundar ska vara kopplade men att katter i samhällen där man har egen tomt ska kunna få gå ute ibland. Viktigast är att prata med folket som har allergiframkallande djur på villovägar, ouppfostrade barn eller underliga ljud för sig som du tycker inkräktar på ditt space. Ibland är man hemmablind men det brukar finnas lösningar på det mesta bara man öppnar munnen och säger något.
    Du gjorde en tankevurpa det var det jag påpekade.

    Idagens läge har mina grannar lärt sig att deras djur inte är välkomna hos mig och ser således efter dem. Vad du tycker är inte samma sak som lagen. Självklart får djuren vara ute, men då får matte och husse skärpa sig och hålla koll. Svårare än så är det inte, jag säger inte heller att man inte ska prata med sina grannar men allt för många kattägare verkar ha fått för sig att alla älskar deras lilla djur. du skrev själv att en söt katt inte gör någon större skada. Det är ganska illa som djur ägare att tänka så!
  • Anonym (hata katter­)
    Äldre 28 Mar 16:14
    #47
    Anonym (Kattägare) skrev 2011-03-28 15:49:42 följande:
    Är du vrickad?
    Är du vrickad som låter dina katter springa runt hos andra som faktiskt kan orska kraftiga astmaanfall?

    Vill kattägare ha sina katter ute får dom ha dom i en rastgård eller koppel som hundägare.
    Annars riskerar ni få era katter avlivade av oss i sommar om dom kommer in på våran tomt och i närheten av våran dotter.
  • Anonym
    Äldre 28 Mar 16:27
    #48

    har samma problem här.. ja o min granne är sååå förbannade!!
    det är massa katter som springer runt hela tiden.. och dom förstör för oss..
    det står att vårat område ska vara ett barnområde, men man kan ju knappt njuta ute med barnen..
    det är kattskit i sandlådorna..
    katterna lägger sig i barnvagnarna som står på våra platser.. och vi har dom inte ute ofta, men ibland kan det vara så att vi inte hinner ta in dom direkt..
    vi anser dock att våra barn ska kunna sova i deras vagnar ute.. men nejdå.. då hoppar katterna upp på dom!!
    dom kissar på våra trappor..
    dom bajsar i rabatterna.. lägger sig i möblerna.. ska jag verkligen behöva ta in mina dynor så fort som jag bara ska in på tex toa?

    Här om dage traska en katt rakt in i mitt hem.. tur att hunden var instängd, annars hade katten inte funnits.. min hund hatar ute katter (uppvuxen med två katter som hon älska,men jag fick göra mig av med pga mitt barn).
    livsfarligt.. vad hade hänt om min dotter låg på golvet tex?? vem hade ansvarat för min förstörda lägenhet?
    och jag gick bara uteifån och la min dotter i sovrummet, och den sprang in direkt,..
    Jag sa till ägaren efter att jag hållt koll på vart katten var mest, för märkt var den inte.. får se om han fattar att hålla ordning på sin katt nu!!

    Jag kan inte vädra, jag kan inte ha dörrar öppna, min hund kan inte vara på min uteplats, min dotter kan inte sova i sin vagn, vi kan inte leka i sandlådorna...ska det vara så???

    Är de lika okej om jag släpper min hund lös, att hon får kissa i andras vagnar, bajsa i rabatter o sandlådor, gå in i andras hus?? neeee de e inte okej!!!!!!!

    har pratat med hyresföreningen som inget gör.. men jag kämpar! skrev mail till dom idag att dom måste lösa det! men hmm,.. har inga förhoppningar alls... vad gör man??

  • Äldre 28 Mar 17:14
    #49
    Lilium skrev 2011-03-28 15:57:31 följande:
    Det enda jag egentligen efterfrågade i den här tråden var metoder att kontrollera sin katt. Hurvida det är med ultraljud runt tomten, vattenslang eller vad det kan tänkas vara. Alla djurägare ska ta ansvar för sina djur, detta är självklart. Men du kan inte jämföra katter och hundar, de är fullständigt olika. En hund lyder dig om du tränar den rätt, men en katt lär ju var åtskilligt svårare att få bukt med.
    Det är det enda jag säger. Att en katt är svår att kontrollera. Inte omöjlig, men svår.
    Även om katten är svåruppfostrad och skiter i Sveriges lag, så kan inte du som ägare skita i det. Och det spelar ingen roll om du har katt, hund eller orm. Så jo, det går att jämföra katter och hundar ur ett ansvarsperspektiv.
  • Manche­ster
    Äldre 28 Mar 17:28
    #50

    Rent strikt bör det väl vara ägarens ansvar, men tyvärr tar inte alla ägare det ansvaret. Alltså får man agera själv. När vi haft problem med katter som springer hos oss har jag använt vatten. I först hand sprutat med blomspruta, men om det inte hjälper så har jag hällt en hink vatten över katten. Hittills är det ingen katt som behövt mer än två hinkar för att sluta komma på "besök". Att ha hund var också ganska effektivt, men det är många år sedan hon dog, så nu blir det vatten.

    Med det sagt så tycker jag ändå inte att de flesta katter är särskilt besvärliga. Där vi bor nu finns några lösa katter, men de har aldrig försökt gå in hos oss och kommer ytterst sällan ens upp på altanen. Att de finns i närheten har jag inget problem med, men jag vill inte ha in dem eftersom jag är allergisk.

  • Äldre 28 Mar 17:48
    #51

    Säg åt dina grannar att hålla sina katter borta från din tomt!
    Själv använder jag mig av citronsyra, vitpeppar och vatten i massor.
    Så fort jag haft en chans har jag hoppat, skrikit, sprayat och kastat vatten på varenda katt som kommit i närheten.
    (risken för att grannarna tror att man är mentalt rubbad är rätt stor, men det får man ta)
    När vi hade hund så tog jag alltid tillfället i akt och kastade ut hunden i löplinan så fort jag såg en katt på gården, och då gick det minsann fort för katterna att fatta vinken.

    Här finns det då inga katter längre.. De håller sig i utkanten av tomtgränsen när de ska förbi  


  • Anonym (fy)
    Äldre 28 Mar 18:05
    #52
    Anonym (hata katter) skrev 2011-03-28 16:14:32 följande:
    Är du vrickad som låter dina katter springa runt hos andra som faktiskt kan orska kraftiga astmaanfall?

    Vill kattägare ha sina katter ute får dom ha dom i en rastgård eller koppel som hundägare.
    Annars riskerar ni få era katter avlivade av oss i sommar om dom kommer in på våran tomt och i närheten av våran dotter.
    Helt rätt. Kan man inte kontrollera dem får man koppla dom.
    Förstår inte problemet
  • Mandar­in
    Äldre 28 Mar 18:53
    #53

    Det är ju jätte bra att de tar mössen. 


    Amandas Mamma
  • Äldre 28 Mar 19:02
    #54

    Vi slänger vatten på katterna och skämmer dem i allmänhet också. Tyvärr verkar inte det hjälpa så jag funderar åp att sätta upp en kattfälla och sen lämna katten till katthemmet. Problemert borta.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym (ts)
    Äldre 28 Mar 20:51
    #55
    Anonym skrev 2011-03-28 16:27:49 följande:
    har samma problem här.. ja o min granne är sååå förbannade!!
    det är massa katter som springer runt hela tiden.. och dom förstör för oss..
    det står att vårat område ska vara ett barnområde, men man kan ju knappt njuta ute med barnen..
    det är kattskit i sandlådorna..
    katterna lägger sig i barnvagnarna som står på våra platser.. och vi har dom inte ute ofta, men ibland kan det vara så att vi inte hinner ta in dom direkt..
    vi anser dock att våra barn ska kunna sova i deras vagnar ute.. men nejdå.. då hoppar katterna upp på dom!!
    dom kissar på våra trappor..
    dom bajsar i rabatterna.. lägger sig i möblerna.. ska jag verkligen behöva ta in mina dynor så fort som jag bara ska in på tex toa?

    Här om dage traska en katt rakt in i mitt hem.. tur att hunden var instängd, annars hade katten inte funnits.. min hund hatar ute katter (uppvuxen med två katter som hon älska,men jag fick göra mig av med pga mitt barn).
    livsfarligt.. vad hade hänt om min dotter låg på golvet tex?? vem hade ansvarat för min förstörda lägenhet?
    och jag gick bara uteifån och la min dotter i sovrummet, och den sprang in direkt,..
    Jag sa till ägaren efter att jag hållt koll på vart katten var mest, för märkt var den inte.. får se om han fattar att hålla ordning på sin katt nu!!

    Jag kan inte vädra, jag kan inte ha dörrar öppna, min hund kan inte vara på min uteplats, min dotter kan inte sova i sin vagn, vi kan inte leka i sandlådorna...ska det vara så???

    Är de lika okej om jag släpper min hund lös, att hon får kissa i andras vagnar, bajsa i rabatter o sandlådor, gå in i andras hus?? neeee de e inte okej!!!!!!!

    har pratat med hyresföreningen som inget gör.. men jag kämpar! skrev mail till dom idag att dom måste lösa det! men hmm,.. har inga förhoppningar alls... vad gör man??

    Det där med sandlådan på lekplatsen känner jag igen. Katterna ser det som sin kattlåda. Det sitter skyddsnät på men katterna rent utav sätter sig PÅ skyddsnätet och bajsar ändå. Riktigt vidrigt. Det är sällan vi är här ute och leker på gården. Då går vi hellre en bit bort till någon lekplats där barnen kan leka utan att man ska behöva leka i bland kattbajs!! Och där tycker jag banne mig man ska hålla koll på sin katt och lära den att gå på kattlådan i sitt hem. Hundägaren ska ju plocka upp hundens bajs, varför inte kattägaren?

    Och det där med att dem smiter in känner jag också igen. I vintras fick vi gå och hämta kattens ägare så han fick hämta sin katt under våran säng. Och jag är hyperallergisk mot katter. Nej jag tänker allt följa era råd nu. Tänker börja med vatten. Det står en sprayflaska med hårdaste sprutet redo vid altandörren!

  • Anonym (ts)
    Äldre 28 Mar 20:55
    #56
    Mandarin skrev 2011-03-28 18:53:59 följande:
    Det är ju jätte bra att de tar mössen. 
    Jo visst är det så. Men vill jag att andras katter släpar döda djur på min altan? Nej tack.
  • Rakad Apa
    Äldre 28 Mar 21:08
    #57

    Rävsax fungerar nog ypperligt!


    Formerly known as Rakad Apa
  • tigger­cat
    Äldre 28 Mar 21:51
    #58

    Jag har inte läst hela tråden, men är kattägare själv. Och du behöver inte fråga om lov för att spruta lite vatten på en "okänd" katt på DIN tomt!
    Lite vatten skadar inte ;)

  • Lillaf­inajag
    Äldre 29 Mar 01:55
    #59

    Googla ssscat en produkt som är fruktansvärt bra! Och ofarlig och effektiv!

Svar på tråden Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?