• Äldre 29 Mar 16:43
    68537 visningar
    10 svar
    10
    68537

    Geleklump (vattencysta) på ögat (ögonvitan)?

    Jag har sedan 1 månad tillbaka besvärats av ett torrt öga. På mogonen när jag vaknar ser det ut som om det är en vattenfylld "boll/knöl/cysta" som ligger på ögonvitan. Den går ej att få bort/torka bort utan sitter alltså fast på ögat. Har varit på VC, men just då syntes inte denna förändring. Någon som har haft samma sak och vad var det i såfall. Jag ser normalt, men är torr i ögat. Rätt var det är finns den här "geleklumpen" igen på ögat. Den är genomskinlig, men väldigt störande. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Geleklump (vattencysta) på ögat (ögonvitan)?
  • Äldre 29 Mar 16:46
    #1

    Hms. Ta en bild på den när den kommer fram och visa på vårdcentralen. Kanske ögonlobsgele som buktar ut´?=

  • Äldre 29 Mar 16:56
    #2

    Jag har försökt, men den syns inte på foto tyvärr, då man endast ser den i en viss vinkel.

  • Vinter kvinna­n
    Äldre 29 Mar 17:00
    #3

    Min syster hade nå sånt. De va att ögonen vart torra. Hon köpte nå receptfria ögondroppar så gick det över. Men hon bor i England så ja vet inte om såna droppar finns i här.
    Men det kolla me optiker annars. Tror tillåme att de va en optiker hon fråga.

  • Vinter kvinna­n
    Äldre 29 Mar 17:02
    #4

    Men gud hur skriver jag... Hoppas du förstår endå haha

  • Äldre 29 Mar 17:11
    #5

    Jag hade det en morgon när jag vaknade, blev skiträdd och trodde det var hornhinnan som veckat sig och skulle lossna eller nåt Skrattande det kändes på insidan av ögonlocket där "bubblan" skavde mot, men annars gjorde det inte ont. Det försvann samma kväll. Ta ögondroppar om du har torra ögon så försvinner det säkert. Jag har kontaktlinser och får ofta torra ögon, så tror att det var därför jag fick det.

  • Äldre 29 Mar 18:31
    #6
    Rafael90 skrev 2011-03-29 17:11:25 följande:
    Jag hade det en morgon när jag vaknade, blev skiträdd och trodde det var hornhinnan som veckat sig och skulle lossna eller nåt Skrattande det kändes på insidan av ögonlocket där "bubblan" skavde mot, men annars gjorde det inte ont. Det försvann samma kväll. Ta ögondroppar om du har torra ögon så försvinner det säkert. Jag har kontaktlinser och får ofta torra ögon, så tror att det var därför jag fick det.
    Ja, exakt, man är ju rädd att "något" har lossnat och att man är på väg att bli blind. Skall testa med ögondroppar och se vad som händer. Tack också "Vinterkvinnan" för svaret:0)
  • Äldre 3 Apr 21:12
    #7

    Nu har jag testat både ögondroppar och antibiotika för ögat, men inget hjälper. Har tid hos en ögonläkare snart (hoppas jag) då jag fått remiss. Är nu riktigt orolig för det här ögat. Ser ut som en liten vätskefylld klump som slätas ut när jag drar bort nedre ögonlocket. Ni som haft liknande problem, hur lång tid tog det innan "vätskaansamlingen" försvann eller finns det någon optiker eller liknande här på FL som kan tala om vad detta beror på? Har ej kontaktlinser, så det kan inte bero på detta.

  • Roger 192
    Äldre 19 Aug 12:06
    #8
    Jag har en genomskinlig klump stor som ett riskorn på hr öga. Den går att flytta på emellan iris och ögonvrån 
    och den går inte att ta bort för jag har provat att med en tunn slang suga bort den så den sitter med all sannolikhet mellan ögats yttre skinn och ögat.
    Nu har jag lärt mej att fösa klumpen uppåt i ögonvrån för att slippa obehaget i ögat.
    Jag funderar över vad som orsakat klumpen jag är opererad för starr och har fått lite glaskroppsavlossning.
    Den har inte blivit större eller mindre sen den kom för ca 4 månader sedan.
    Kan de vara lite glaskropp som trängt ut ?
  • Roger 192
    Äldre 6 Oct 11:53
    #9

    Den försvann av sig själv

  • Äldre 8 May 22:50
    #10

    Hur blev det med ögat?

Svar på tråden Geleklump (vattencysta) på ögat (ögonvitan)?