• Äldre 29 Mar 22:00
    1807 visningar
    7 svar
    7
    1807

    Bubbelpool och bastu?

    Jag undrar om någon vet om man får bada bubbelpool och basta när man är gravid?
    Ska nämligen på Möhippa och då är jag i vecka 17.

  • Svar på tråden Bubbelpool och bastu?
  • Äldre 29 Mar 22:04
    #1

    Jag vill minnas att det avråds från att bada bubbelpool i slutet av graviditeten iaf sen har jag för mig att jag har hört att man inte ska göra det alls pga bakterier i så pass varmt vatten, jag hade dock ingen aning om det när jag har varit gravid tidigare och badade glatt i bubbelpoolen när jag var på badhus.

    Bastu är ok men pressa inte dig själv bara! 

  • Äldre 29 Mar 22:32
    #2

    Var på kryssning när jag var gravid med sonen och var runt vecka 20. Då badade jag bubbelpool, eller ja, jag satte mig i en lugn del och var inte i så länge. har för mig att min BM sa att det var okej att bada, men se till att inte få nån stråle direkt på mig, typ.
    Basta gjorde jag också, men även då tog jag det lugnt.

  • eilien
    Äldre 5 Apr 16:24
    #3

    man ska inte bada bubblepool pga alla bakterier, var på spa förr agången ja var gravid o fråga speciellt om det så och BM sa att det ska man inte göra. Bastu vet jag inte, gillar inte att basta så problemet har inte vart aktuellt...

  • infini­t
    Äldre 6 Jul 14:11
    #4

    Intressant bastu portalen saunaportal.eu

  • Ankie med 2 döttra­r
    Äldre 6 Jul 14:15
    #5

    Bastu är ingen fara, du ska bara se till att det känns lagom för dig själv.

    Bubbelpool ska man undvika i slutet av graviditeten, bakterier kan vara också en risk, men dock liten.  

  • Lindre­as
    Äldre 6 Jul 14:19
    #6

    Anledningen till att man inte ska bada bubbelpool är, enligt min barnmorska, att ljudnivån blir enormt hög för bebisen, vilket kan vara stressande. Men bakterierna kommer ju inte åt bebisen, eftersom slemproppen sitter i vägen. Men man kan ju välja att sitta i en lugn del och inte få några strålar på sig.

    Bastu är helt okej, men tänk på att ta det lugnt, känn efter noga hur det känns, avbryt om du får yrsel eller sådär, och drick mycket vatten!

  • Mumins­tjej
    Äldre 6 Jul 14:26
    #7

    Min BM sa att så länge slemproppen inte har gått kan man bada bubbelpool. Och man ska undvika att sitta vid strålarna. Men farligt är det inte!

    Det är inte heller farligt att basta, du känner ju efter själv vad som känns bra.

Svar på tråden Bubbelpool och bastu?