• Äldre 17 Apr 16:59
    10054 visningar
    10 svar
    10
    10054

    Tips att göra i Skottland?

    Hej,


    På fredag åker vi till Skottland två par. Vi kommer att utgå från Edinburgh eftersom vi landar och flyger därifrån. Vi landar i Edinburgh på fredag eftermiddag och åker tidigt tidigt på Onsdag morgon igen. Planen är att vi ska ha boende i Edinburgh fredagkväll och tisdagkväll. Från och med Lördag ska vi hyra bil och tänkte då åka runt lite fram till tisdagen.


    Någon som har nåt tips på att göra både i Edinburgh och stääder/platser i Skottland.


    Det vi pratat om att göra är bland annat spökvandring, besök av nåt whiskeydestilleri/bryggeri, ev vandra nånstans?, besöka loch ness.... Men fler tips behövs, gärna billiga o bra boenden, bra affärer att shoppa i.


    Hörde att det ska finnas mycket bra o fina mammakläder i Edinburgh och hade tänkt hitta lite bebiskläder också.  Så ni som varit där eller hört nåt bra man kan göra tipsa mig!!


     

  • Svar på tråden Tips att göra i Skottland?
  • Äldre 17 Apr 17:19
    #1

    Mitt bästa tips är att vara medveten om att det tar längre tid att köra bil i Skottland än hemma i Sverige. Vägarna utanför storstäderna är ofta smala och slingriga vilket gör att tex 20 mil kan ta en halv dag istället för ca 2 timmar som man är van vid här hemma.

    Annars så tyckte jag det var kul att se Loch Ness, vi gjorde även några besök på olika destillerier (finns ju överallt). Om du tycker om att fotografera så går det inte att misslyckas med att ta bra naturbilder. Det är så fantastiskt fint, både hög-och låglandet.

  • Äldre 24 Apr 22:55
    #2

    Jag var i Edinburgh i februari och tyckte det var en fantastisk plats!

    Finns hur mycket som helst att göra i den staden, bara att välja och vraka bland en massa spännande turer dom har runt om i stan.

    Vi köpte Edinburgh pass och gick runt på en massa olika saker. Allt var väldigt intressant! Jätte mysig stad i övrigt.

  • Äldre 24 Apr 23:04
    #3

    Slottet i Edinburgh tycker jag är ett värt ett besök.  Det finns många vandringsleder i Skottland. Jag tror sidan heter, Visitscotland, eller något liknande, där kan man leta efter vandringsleder  i närheten av de städer man ska besöka på sin resa. När jag var i Skottland senast bodde vi på ett youth hostel, det är vandrarhem. Om man inte vill ha en så hög standard och kan tänka sig dela rum med främmande personer, så är det ett billigt boende.

  • Äldre 27 Apr 15:16
    #4

    Är tillbaks nu och har haft det helt super o fått sett riktigt mycket i olika delar av landet..

    Det var verkligen bra att ha en hyrbil o åka runt.
    Har bestämt att det blir en tur igen om ett år och då blir det bilning mot västtsidan och de olika öarna.
    Hade gärna besökt ön Iona med alla dessa kungliga gravar osv, men det hanns inte med.

    Om någon annan läser tråden för att få tips så kan jag skriva vår rutt..
    Edinburgh airport - Perth- Dunkeld - Inverness - Loch Ness - Fort Augustus (mycket vacker by i änden av Loch Ness) - GlenCoe - Oban - Edinburgh.

    I Dunkeld som är en liten by fanns mycket vacker och väldigt gammal kyrka längs med en å, parken var fantastisk.
    Inverness är en mindre stad som har Primark (billiga kläder, accesoarer mm)
    LÄngst med Loch Ness är det fantastisk natur, några fort, slott som i övrikga Skottland och många söta småbyar bla Fort Augustus som ligger i Loch Ness västra del och är en liten by med bla en vacker slusskanal.
    GlenCoe ligger mellan Loch Ness och västkustens Oban och har bla ett monument och ett hembyggdsmusséum där man kan ta del av historian om de hemska massakerna som skedde där för någraq hundra årsedan.Det finns också olika långa vandringsstråk i naturen där du både får se de höga bergen, sjöar och skog.
    Oban är en hamnstad på västkusten som bla har ett whiskeydistillerie,en högt belägen slottsruin med stor fin utsikt.  Härifrån kan man ta sig med båt till Iona som är en helig ö med bla flera olika kungliga gravplatser, historiskt spännande att besök om man har tid.

  • Äldre 27 Apr 20:12
    #5

    Jag var en snabbis i Skottland (Glasgow) för över 10 år sen o har ända sedan dess velat åka tillbaka!
    Vad kan ni rekommendera att se o göra i Edinburgh??
    Kommer nog inte att bila runt om/när vi åker, utan i sådanafall hålla oss just i/kring Edinburgh.

  • Äldre 28 Apr 09:33
    #6
    mia maria skrev 2011-04-27 20:12:59 följande:
    Jag var en snabbis i Skottland (Glasgow) för över 10 år sen o har ända sedan dess velat åka tillbaka!
    Vad kan ni rekommendera att se o göra i Edinburgh??
    Kommer nog inte att bila runt om/när vi åker, utan i sådanafall hålla oss just i/kring Edinburgh.
    Åh, det finns massor av saker att göra i Edinburgh!! Staden kryllar av olika guidade turer man kan göra. Kolla på http://edinburghpass.com Det köpte vi och gjorde sen en massa intressanta turer i staden.

    Bland annat spökturer, historiska turer och vi var även på dynamic earth, samt world of illusions.

    Edinburgh är ett perfekt ställe att åka till och man vill se och uppleva mycket!
  • Äldre 1 May 09:28
    #7
    Mumman skrev 2011-04-28 09:33:01 följande:
    Åh, det finns massor av saker att göra i Edinburgh!! Staden kryllar av olika guidade turer man kan göra. Kolla på edinburghpass.com Det köpte vi och gjorde sen en massa intressanta turer i staden.

    Bland annat spökturer, historiska turer och vi var även på dynamic earth, samt world of illusions.

    Edinburgh är ett perfekt ställe att åka till och man vill se och uppleva mycket!
    Låter kanon!
  • Äldre 2 May 18:11
    #8

    TS: Hittade du några mammakläder? Vi ska förhoppningsvis till Edinburgh snart och å tänktea jg leta efter lite mammakläder och bebisgrejjer, några tips?

  • luna1
    Äldre 2 May 18:15
    #9

    Jag har aldrig varit där själv, men en grej jag vet att man kan prova på i Skottland är falkenering. Det finns endagarskurser, tredagarskurser, tillockmed praktikperioder som är månadslånga mm. Verkar vara helt otroligt att få vara nära rovfåglar och lära sig jobba med dem mm. 

  • Äldre 2 May 22:23
    #10
    Tattyn skrev 2011-05-02 18:11:18 följande:
    TS: Hittade du några mammakläder? Vi ska förhoppningsvis till Edinburgh snart och å tänktea jg leta efter lite mammakläder och bebisgrejjer, några tips?
    Nej hittade inga direkta mammakläder, det fanns på H&M såklart, lite på Topshop, NeuLook, och på JoJo. På Jojo hade dom massa fina o söta bebiskläder o filtar o sånt pluttiluttit...
    Åker ni lite utanför Edinburgh finns ett Primark (googla. typ som ia maxi fast bara kläder, skor, accesoarer mm) där kan man shoppa mycket billigt.. typ 3 söta bodys för 3£, sovpåsar, pyamasar mm mm för några få pund bara osv...
    Trevlig resa o Lycka till!!
Svar på tråden Tips att göra i Skottland?