• Annany­m
    Äldre 28 Apr 21:10
    9042 visningar
    66 svar
    66
    9042

    Rensa bort innehåll på dator

    Jag vill rensa bort s k känsligt innehåll på en gammal dator men utan att formatera om hårddisken eller avinstallera t ex Office-paketet eller antivirusprogrammen. Hur gör ni, vad är era tips? Hur rensar ni registryt till exempel?

  • Svar på tråden Rensa bort innehåll på dator
  • Äldre 28 Apr 21:37
    #1

    Vad är det för känslig information? Vanliga filer eller?

  • EFI
    Äldre 29 Apr 00:56
    #2

    Är det riktigt känsligt tar man ut hårddisken och slår sönder den med en slägga. Är det komprometterande information, eller på vilket sätt är det känsligt? Även om du lågnivårformaterar hårddisken och sen bränner den, så kan dataräddningsföretag återställa informationen på den...


    Apple user since 1987
  • Annany­m
    Äldre 29 Apr 07:02
    #3

    Slägga? Vem vill ha en dator vars hårddisk är sönderslagen med en slägga?

    I det här fallet är den "känsliga informationen" lite Word-filer och PDF-filer och bilder som jag också har liggande på Facebook. En av filerna heter t ex "Förslag till ändringar i föreskrifter och allmänna råd med anledning av en ny försäkringsrörelselag" i form av en offentlig handling som jag laddat hem från Internet förra året, och det förstår ju var och en att man inte vill bli ertappad med att ha en sådan fil nedladdad. Det rör sig också om olika utskrifter på matrecept och en hel serie med olästa artiklar om envariabelanalys, och inte nog med det, i en annan katalog finns till och med en (denna är dock genomläst) tabellsamling över t-fördelningen, och en tredje katalog hittar man en utskrift över spridda resetips från "res och dyk", på ett annat ställe en webblänk till en gammal Dilbert-serie från 1995 och en webblänk till ett avsnitt på SVT Play av SVT-programmet Panama ... ja ni hör ju själva.... en utrensning är verkligen helt nödvändig. Kanin-kortfilmen från "Panama" är f ö riktigt bra, kan fortfarande ses på SVT Play...

  • Äldre 29 Apr 10:35
    #4

    Förstår överhuvud taget inte varför det finns ett behov att radera en offentlig handling och matrecept men det är ju inte min ensak.

    Du är lite otydlig i vad du egentligen vill. Vill du bara radera filerna eller vill du säkerställa att ingen kommer att kunna komma åt dem igen? VET du vad du vill uppnå?

    Det finns sätt att radera en hårddisk så att den informationen inte kan återställas men disken kan ändå användas igen. Det finns så vitt jag vet inga sätt att radera enskilda filer så att de inte kan återställas alls. Det är hela disken eller inget. Ett program som gör detta är t ex Blancco som Försvarsmakten använder.

    Sen får man ju se hur mycket energi man vill lägga ner. Ofta räcker det med att bara ta bort filen och tömma papperskorgen. Det krävs trots allt lite kunskap och pillande för att återställa en raderad fil.

  • Äldre 29 Apr 10:46
    #5

    Vanliga filer kan man radera genom att använda program som skriver över filen med ettor eller nollor. Efter installation av programmet nedan så höger klicka på filen och välj erase.
    http://sourceforge.net/projects/eraser/

    Ett annat mer komplicerat sätt är att installera ett krypterings program som krypterar hela hårddisken och har ett väldigt svårt och långt lösenord som man sedan slänger.
     http://www.truecrypt.org/
     

  • Äldre 29 Apr 11:03
    #6

    Ska du sälja datorn? Då skulle jag rekommendera att du använder en räddnings-cd eller liknande och installerar om. Det är tillräckligt svårt att återskapa informationen då och jag har svårt att tro att någon skulle göra sig det besväret. Det beror ju helt enkelt på hur känslig informationen faktiskt är.

  • Annany­m
    Äldre 29 Apr 12:00
    #7

    Intressant fråga. Vad tycker ni är tillräckligt känslig information för att ni skulle radera ett dokument från era datorer? Dagboksanteckningar? Personnumret? Matrecept? E-legitimationen? Den sistnämnda går ju ut med jämna mellanrum och kan vad jag förstår också "dödas" inne i internetbanken.

  • Annany­m
    Äldre 29 Apr 18:40
    #8

    Jag börjar med att rensa lite och sedan ccleaner... download.cnet.com/8301-2007_4-20021124-12.html Sedan får vi se vad det blir.

  • EFI
    Äldre 30 Apr 00:01
    #9
    Annanym skrev 2011-04-29 07:02:11 följande:
    Slägga? Vem vill ha en dator vars hårddisk är sönderslagen med en slägga?

    I det här fallet är den "känsliga informationen" lite Word-filer och PDF-filer och bilder som jag också har liggande på Facebook. En av filerna heter t ex "Förslag till ändringar i föreskrifter och allmänna råd med anledning av en ny försäkringsrörelselag" i form av en offentlig handling som jag laddat hem från Internet förra året, och det förstår ju var och en att man inte vill bli ertappad med att ha en sådan fil nedladdad. Det rör sig också om olika utskrifter på matrecept och en hel serie med olästa artiklar om envariabelanalys, och inte nog med det, i en annan katalog finns till och med en (denna är dock genomläst) tabellsamling över t-fördelningen, och en tredje katalog hittar man en utskrift över spridda resetips från "res och dyk", på ett annat ställe en webblänk till en gammal Dilbert-serie från 1995 och en webblänk till ett avsnitt på SVT Play av SVT-programmet Panama ... ja ni hör ju själva.... en utrensning är verkligen helt nödvändig. Kanin-kortfilmen från "Panama" är f ö riktigt bra, kan fortfarande ses på SVT Play...
    Varför i herrans namn kallar du det då för "känsligt innehåll" i din TS?!
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 30 Apr 00:01
    #10
    Wolfclaw skrev 2011-04-29 10:35:34 följande:
    Förstår överhuvud taget inte varför det finns ett behov att radera en offentlig handling och matrecept men det är ju inte min ensak.

    Du är lite otydlig i vad du egentligen vill. Vill du bara radera filerna eller vill du säkerställa att ingen kommer att kunna komma åt dem igen? VET du vad du vill uppnå?

    Det finns sätt att radera en hårddisk så att den informationen inte kan återställas men disken kan ändå användas igen. Det finns så vitt jag vet inga sätt att radera enskilda filer så att de inte kan återställas alls. Det är hela disken eller inget. Ett program som gör detta är t ex Blancco som Försvarsmakten använder.

    Sen får man ju se hur mycket energi man vill lägga ner. Ofta räcker det med att bara ta bort filen och tömma papperskorgen. Det krävs trots allt lite kunskap och pillande för att återställa en raderad fil.
    Apple user since 1987
Svar på tråden Rensa bort innehåll på dator