• Annany­m
    Äldre 28 Apr 21:10
    9039 visningar
    66 svar
    66
    9039

    Rensa bort innehåll på dator

    Jag vill rensa bort s k känsligt innehåll på en gammal dator men utan att formatera om hårddisken eller avinstallera t ex Office-paketet eller antivirusprogrammen. Hur gör ni, vad är era tips? Hur rensar ni registryt till exempel?

  • Svar på tråden Rensa bort innehåll på dator
  • EFI
    Äldre 2 May 03:03
    #51
    Annanym skrev 2011-05-01 16:14:28 följande:
    Om jag inte räknar fel tar det 4,4 dagar att (dygnet runt) 35-passradera min lilla laptop.... Jag tror det räcker med att vara 95% säker istället för 99%. Det slår mig just av din logga och av inlägget att du måste vara Mac-användare...
    Nämen, hur kan du tro det? Flört Syns inte min signaturrad hos dig? Kyss
    Apple user since 1987
  • Annany­m
    Äldre 2 May 06:13
    #52
    EFI skrev 2011-05-02 03:03:04 följande:
    Nämen, hur kan du tro det? Flört Syns inte min signaturrad hos dig? Kyss
    Folk skriver så mycket konstigt i sina signaturer så det brukar gå mig spårlöst förbi.... men när du säger det så står det ju "Apple user since 1987". Jag kommer faktiskt ihåg de där gamla maskinerna, min pappa köpte en när de kom, det var nog just året 1987. De var revolutionerande jämfört med de PC som fanns då, inget svårt val precis. Hur var det nu med PC? cd.. mkdir copy *.*? Ja det är ungefär vad jag kommer ihåg av det idag. Fanns också ett ordbehandlingsprogram som man avslutade med att trycka ctrl-x ctrl-c vill jag minnas, eller om det var ctrl-x ctrl-z, men det var nog på en annan maskin. En gång i skolan gjorde jag ett studiebesök och fick se ett rum där anställda satt och stansade hålkort, och en annan gång långt senare berättade en kollega (då i sextiofemårsåldern) hur han som ung programmerare tappat ut på golvet hela sin låda med hålkort när han skyndade sig för att hinna få med dem i eftermiddagskompileringen [sic!]. Verkligen skönt att det gått framåt! Men det har sina nackdelar också - se problembeskrivningen i trådstarten...
  • Äldre 2 May 20:13
    #53

    Snabbast och enklast hade varit att formatera hårddisken och installera från en räddningscd som borde ha följt med datorn.

    I normalfallet innebär det att data på din hårddisk raderas så pass att det behövs specialverktyg för att återskapa filer. Det bör vara tillräcklig säkerhet för dig så länge du inte förväntar dig att köparen ska betala 10-15 000 kr för att anlita någon att återskapa dina filer.

    Hårddiskar är för övrigt känsliga saker och det behövs inte så mycket våld för att det inte ska gå att läsa någon information alls från dem.

  • Annany­m
    Äldre 2 May 20:54
    #54

    Jag köper hela ditt resonemang med formatering och räddnings-cd i och för sig, men förstår ändå inte varför man inte nästan lika bra kan köra över s k "slack space" (jag har lärt ett nytt ord de senaste dagarna) med program som de som listas på denna sida best free secure erase utility. Tiden är inget problem så länge som det tar mindre än 24 timmar för datorn att stå i ett hörn av vardagsrummet och tugga sig igenom disken medan jag tittar på TV eller gör något annat under tiden. Tar rensningen över 24 timmar börjar det kännas som att det är dags att ta sig en funderare i alla fall, innan man frejdigt går vidare på den redan inslagna vägen.... fast slutresultatet blir nog detsamma i båda fallen: man vill göra en rensning.

    Jag körde CCleaner på "slack space" på ett par gamla USB-minnen också, när jag ändå var i farten.

    Den första länken ledde vidare till en annan sida, också läsvärd gizmodo. Artikeln känns dock lite jobbig för mig som är vanlig hemanvändare och mest använder min dator till att surfa på FL och ladda ned virkbeskrivningar över hur man virkar amigurumi-djur (stoppade leksaksdjur för barn). Jag känner lite lätt panik när jag ser skärmdumpar med VGA-grafik över vad som verkar vara hårddisk-data.

    Här är en läsvärd länk till leave no trace som verkar handla om RoadKil's DiskWipe programvara.

    Nu körde jag Piriforms CCleaner i en nyhemtagen version, de verkar ha lagt till rensningsfunkionen rätt sent efter vad jag läste på nätet här i en artikel från 29 oktober 2010. "...a new Drive Wiper tool that can be used to securely erase the contents of free space on a specified drive...".

    Allt detta är väl vad Patrik också skrev redan inledningsvis i denna (numera ganska långrandiga) tråd...

  • Annany­m
    Äldre 2 May 21:03
    #55

    Eller om jag körde på "free space" på USB-minnena, det minns jag inte. Det fanns ett (1) alternativ i CCleaner, jag körde det. Jag körde det förstås på en annan dator än den där skärmbilden nedan är tagen (som ni såklart ser direkt Flört).


  • Äldre 2 May 21:09
    #56

    För att det är enklare och för att du inte lämnar kvar något av misstag i datorn. Du kanske har råkat spara en virkbeskrivning på fel ställe av misstag och inte hittat den...

  • Annany­m
    Äldre 2 May 21:35
    #57

    En sista fråga för kvällen.... Hur löser du problemet med att de där räddnings-CD har en mycket äldre version av operativsystemet? De har ju den version som var aktuell när datorn köptes. Jag tänker på den gången när jag återställde en gammal dator med Windows XP från ursprungs-CD (det här var flera år sedan) och sedan fick ladda hem SP1 och SP2 med Windows Update (SP3 fanns inte då). Medan det laddade hem fick jag virus i datorn ... Kräks

  • Äldre 3 May 16:47
    #58

    Ladda hem (från en kompis) dessa saknade service pack och bränn dom på en skriva och när du installerar windows(gamla) så skall du inte ha datorn ansluten till internet.(det tar bara 1-2 minuter innan datorn blir smittad) 
    Utan direkt efter installationen så skall du installera dessa service pack till det senaste(fortfarande inte uppkopplad till internet).

    När detta är gjort så kan du koppla upp datorn mot internet och hämta hem de andra saknade filerna till operativsystemet.

    Nu minns jag inte om man behöver köra SP1 före SP2 eller SP3, eller om det räckte med att köra direkt med SP3. Det var så länge sedan jag höll på med detta.

     

  • Annany­m
    Äldre 3 May 17:06
    #59

    Jo, men på den tiden (det här var några år sedan) så fattade jag inte detta ("...ett par minuter...") men fick surt erfara det... Obestämd

    Jag läste att det finns omkring (minst) 400 000 000 Windows-användare, håller ni inte med om att det verkar idiotiskt om alla dessa 400 000 00 människor verkligen ska behöva hålla på med att ladda hem SP från sina kompisar och slå sönder hårddiskar med släggor mm för att det inte går att på ett bra sätt eliminera privata ordbehandlingsfiler mm innan man gör sig av med sin dator (t ex soprummet).

    Nu har jag inga kompisar som har saknade service pack till hands (de sparar mest på virkbeskrivningar över amigurumi-djur, matrecept, baby-bilder och sådana saker). Alternativet för mig är i så fall att köra DBAN och blåsa rent, formatera disken och sedan lägga på en Linux-installation t ex Fedora. Det var vad jag gjorde förra gången, fast jag använde inte DBAN då, utan ett annant liknande program som jag senare läste inte var så bra och som därför inte nämns här i tråden. Det var pga den kritiken som jag bestämde mig att lägga ut den här trådstarten..... plus att det verkade jämförelsevis lite jobbigt att behöva lägga på Linux om man kunde slippa. (När disken väl har blåsts rent är det ju hugget som stucket att lägga på någon räddningsdisk med t ex Windows XP eller att lägga på Linux)

  • Annany­m
    Äldre 3 May 17:14
    #60
    Annanym skrev 2011-05-03 17:06:14 följande:
    Jo, men på den tiden (det här var några år sedan) så fattade jag inte detta ("...ett par minuter...") men fick surt erfara det... Obestämd
    ^
    Den gången "räddade" jag mig genom att snabbt köra housecall.trendmicro.com/ minns jag, och sedan ladda hem något antivirusprogram (minns ej vad). Hade kanske hittat på ett annat upplägg idag.... om det hände igen menar jag. Den här virus-episoden hände som sagt omkring 2005 tror jag.
  • Annany­m
    Äldre 3 May 17:25
    #61

    Är det någon som har någon åsikt om skillnader mellan t ex MRU blaster och CCleaner, möjligtvis?
    (MRU Blaster)

  • Annany­m
    Äldre 3 May 17:27
    #62

    Fel, så här ska det stå:

    Är det någon som har någon åsikt om skillnader mellan t ex Eraser och CCleaner, möjligtvis
    (Eraser)

    Jag skrev fel.

  • Annany­m
    Äldre 4 May 11:59
    #63

    Tillägg: Det här var ett program Ultrawipe som jag använde förr (före 2003), det verkar vara borta från marknaden nu (?) det kanske inte rensade tillräckligt ... firman verkar vara helt borta nu nästan som de aldrig funnits...

  • EFI
    Äldre 4 May 17:33
    #64
    Annanym skrev 2011-05-04 11:59:33 följande:
    Tillägg: Det här var ett program Ultrawipe som jag använde förr (före 2003), det verkar vara borta från marknaden nu (?) det kanske inte rensade tillräckligt ... firman verkar vara helt borta nu nästan som de aldrig funnits...
    De var kanske så ultra att de wipade ut sig själva?! Tungan ute
    Apple user since 1987
  • Annany­m
    Äldre 4 May 17:44
    #65

    I en gammal pc-tidning läste jag om www.fileshredder.com samt www.piriform.com/recuva, den sistnämnda kommer ju från samma leverantör som också levererar ccleaner. Ska kika lite på dessa. Kan nog bli spännande att köra recuva... kanske dyker det då upp någon virkbeskrivning som gömt sig inne i katalogen Programs till exempel.

  • Annany­m
    Äldre 6 May 09:27
    #66

    Nu har jag rensat färdigt, datorn är färdig för soprummet!

Svar på tråden Rensa bort innehåll på dator