• AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 16:26
    15951 visningar
    38 svar
    38
    15951

    Vilken färg på fasaden är snyggast?

    Hej! Idag blev jag och sambon ägare till ett hus! Det är ett en plan som just nu är smurfbått med röda takpannor. Jag velar lite mellan, vitt, grått eller svart hus. Vad tycker ni? Har ni några andra ideér? Jag har testat programmen som man kan måla virtuellt men det är svårt att få sig en bild tycker jag. Hur ser era hus ut?

    Alla råd och tips mottages :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 21:22
    Kom på att jag även funderar på vilken färg vi ska ha på ytterdörren? Tips?

  • Svar på tråden Vilken färg på fasaden är snyggast?
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:51
    #21
    Flisan79 skrev 2011-05-03 21:50:24 följande:
    Vita helt klart 

    Googla bilder typ "fasad färg grå" osv
    Har testat men hittar inget :S
  • Äldre 3 May 21:53
    #22
    AnnaCeciliaIngrid skrev 2011-05-03 21:37:02 följande:
    Okej :) Vad är de för märke?
    Det är en färgkod. Färgbutiken hjälper er att välja färgmärke.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:54
    #23
    Tullemi skrev 2011-05-03 21:53:48 följande:
    Det är en färgkod. Färgbutiken hjälper er att välja färgmärke.
    Haha vilken koll jag har :P
  • Äldre 3 May 21:55
    #24
    AnnaCeciliaIngrid skrev 2011-05-03 21:54:17 följande:
    Haha vilken koll jag har :P
    Haha, ja men det kan ju kännas som en djungel.... Det tog 5 färgprover innan vi hittade rätt väggfärg till vardagsrummet så jag vet hur det känns
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Äldre 3 May 22:05
    #25

    Några bilder, inte så lätt att hitta bra





  • Minli
    Äldre 4 May 11:24
    #26

    Vi skulle ha ett rött hus med svart tak, men fick inte bygga svart tak för kommunen. Så det blev ett grönt hus med rött tak. Älskar det! Jag är faktiskt riktigt glad att vi inte fick bygga rött hus med svart tak. Så jag slår ett slag för grön fasad! Alternativt gråblått, det är också snyggt tycker jag

  • Äldre 4 May 16:53
    #27

    Lila me vita knutar å vit bräda runt fönstret de e skit snyggt. Praktiskt när man ska förklara för andra vart man bor, de e bara att köra tills du ser en lila kåk där bor jag. Hatar falu röd å ljus gul ville ha nå egen färg

  • Äldre 4 May 17:26
    #28
    Pettersson skrev 2011-05-04 16:53:32 följande:
    Lila me vita knutar å vit bräda runt fönstret de e skit snyggt. Praktiskt när man ska förklara för andra vart man bor, de e bara att köra tills du ser en lila kåk där bor jag. Hatar falu röd å ljus gul ville ha nå egen färg
    Det hade min dotter gillat . Vi ska måla om huset och hon föreslog just LILA. Fast vi bor i radhusområde och sådana färger är bannlysta (tackålov)
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Äldre 4 May 18:55
    #29

    Mileas mamma : bannlysta tackålov ?? Nu förtiden får man nog måla vilken färg som hälst, klart du ska göra som dottern sejer å måla lila. Tänk va fint de kommer att passa in i ett radhusområde å va lätt de blir att hitta just erat hus för dotterns kompisar de e bara att seja i de lila huset bor jag. Sen får ju alla grannar ett nytt samtalsämne, ja har fått många positiva kommentarer. De e bara en granne som har annmält min husfärg till kommunen men i min kommun får man måla vilken färg som hälst. så pensla på lila du också, så himla noga e de ju inte, om 10 år är de ju dax å måla om iallafall å då kan du ju pensla på ljusgul som alla andra.

  • Äldre 4 May 21:17
    #30
    Pettersson skrev 2011-05-04 18:55:21 följande:
    Mileas mamma : bannlysta tackålov ?? Nu förtiden får man nog måla vilken färg som hälst, klart du ska göra som dottern sejer å måla lila. Tänk va fint de kommer att passa in i ett radhusområde å va lätt de blir att hitta just erat hus för dotterns kompisar de e bara att seja i de lila huset bor jag. Sen får ju alla grannar ett nytt samtalsämne, ja har fått många positiva kommentarer. De e bara en granne som har annmält min husfärg till kommunen men i min kommun får man måla vilken färg som hälst. så pensla på lila du också, så himla noga e de ju inte, om 10 år är de ju dax å måla om iallafall å då kan du ju pensla på ljusgul som alla andra.
    Haha, ja det hade blivit ett riktmärke för de geografiskt vilsna, men vi får faktiskt inte välja husfärg. Radhusföreningen har bestämt att det är rött, grått eller gult som gäller i vårt lilla område. Och du vet hur ilskna folk är i radhusområden . Hade fått klagomål på löpande band hehe.
    Om jag hade haft ett fristående hus så hade det blivit vitt
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Äldre 4 May 21:19
    #31

    Allt utom vitt. Nästan! Vårt var vitt när vi köpte det,nästan nymålat,men ack så skitigt! Och väldigt "kallt" liksom,dessutom med blå fönsterramar. Vi målade om till gult med vita fönster och gröna ytterdörrar. Väldigt mycket finare och "varmare"!

  • Äldre 4 May 21:20
    #32

    Svart gillar jag bäst av dom 3. Jag kan inte begripa att man frivilligt väljer att bo i ett grått hus, känns rätt beige liksom? Vitt antar jag att minsta smuts eller mögel syns på.

  • Äldre 4 May 21:26
    #33

    Inte svart för allt i världen. Det är den elakaste kulören för ett trähus. Fasaden blir skållhet och träet spricker.
    Grått är inget kul disiga vinterdagar.
    Jag röstar för något klassiskt svenskt, rött eller ljust vaniljgult.

  • Äldre 4 May 21:30
    #34
    Grön Anna skrev 2011-05-04 21:26:03 följande:
    Inte svart för allt i världen. Det är den elakaste kulören för ett trähus. Fasaden blir skållhet och träet spricker.
    Grått är inget kul disiga vinterdagar.
    Jag röstar för något klassiskt svenskt, rött eller ljust vaniljgult.
    Min man som är målare står bredvid mig och håller med angående svart färg. Han säger även att man borde tvätta sitt hus ofta, oavsett färg. Då spelar det ingen roll om det är tex vitt eller ljusgult. Och med ofta menar han helst 1 gång/år (orka - pust).
    Milea 080217 Lucas 100202
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 4 May 22:32
    #35
    Tullemi skrev 2011-05-04 21:30:33 följande:
    Min man som är målare står bredvid mig och håller med angående svart färg. Han säger även att man borde tvätta sitt hus ofta, oavsett färg. Då spelar det ingen roll om det är tex vitt eller ljusgult. Och med ofta menar han helst 1 gång/år (orka - pust).
    Haha okej :S Vad ska man tvätta med då? Högtryckstvätt eller gno med trasa tvätt? Högtryckstvätt låter ju inte så hemskt men stå där och gno som en galning orkar jag inte med :P Jo jag har också hört att svart inte är så vidare snällt mot träet. Och vitt är förjäkla fräscht, kanske med grå fönster då?
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 4 May 22:33
    #36
    Lavish skrev 2011-05-04 21:20:58 följande:
    Svart gillar jag bäst av dom 3. Jag kan inte begripa att man frivilligt väljer att bo i ett grått hus, känns rätt beige liksom? Vitt antar jag att minsta smuts eller mögel syns på.
    Haha nej grått är grått och beige är beige ;) Skämt åsido jag tycker att gråa hus kan vara riktigt snygga men i rätt kulör förstås!
  • Äldre 4 May 22:38
    #37

    Vi håller just nu på med att tvätta fasaden och vi sprutar på med fasadtvätt och sen sprutar maken av det med högtryckstvätten. Det är säkert bättre att gno med borste eftersom man kan spruta in smuts och skit i porerna i träet med högtryckstvätten, men maken väljer ändå denna metoden.


    Milea 080217 Lucas 100202
  • Äldre 5 May 10:32
    #38

    har man träfasad ska man passa sig för högtryckstvätten då man lätt förstör panelen...Och så hårt behöver man inte skrubba heller...bara att ta en mjuk borste och doppa i en hink med vatten+algmedel..gno runt lite på fasaden och spruta av med vattenslangen...Klart!

    Vi har för övrigt ett grått hus med mörkgrå knutar och så rött tak (som ska bli mörkgrått när pengarna finns)...älskar vår husfärg! Vita dörrar o fönster till det :) 


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
Svar på tråden Vilken färg på fasaden är snyggast?