• Anonym (maj)
    Äldre 3 May 22:19
    9796 visningar
    33 svar
    33
    9796

    Ersättning från försäkringsbolag?

    Jag har i dagarna blivit bestulen på min helt nya Iphone 4 och min förlovningsring. Har gjort alla anmälngar man ska och är nu i kontakt med mitt försäkringsbolag och ska skicka in alla papper till dem. Och jag har en liten fråga.

    Hur brukar det vara, brukar man få pengar utbetalt eller beställer de en ny ring och telefon och så får jag betala självrisken? Eller lägger de i hop summan för telefonen och ringen och drar av självrisken och ger mig pengarna?

    Förra året blev min cykel stulen och då fick jag pengar insatt på mitt konto. Men det gällde bara 1500 efter självrisk och avdrag för slitage på den stulna cykeln. Denna gång gäller det ju 6000 i runda slängar för telefonen och 18 000 för ringen. Jag fattar ju om de inte sättar in pengar hur som helst på mitt konto liksom....

  • Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag?
  • Anonym (Bygga­re Bob)
    Äldre 3 May 22:49
    #1

    Tror nog du får pengarna, men det brukar väl finnas en gräns för hur mycket man kan få ut så det är inte säkert att du får ut allt? På min hemförsäkring tror jag gränsen ligger på 10 000 eller något sådant, och så är självrisken 1500, så det mesta jag skulle kunna få ut i din situation är alltså 8500.

  • Äldre 3 May 23:03
    #2
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2011-05-03 22:49:20 följande:
    Tror nog du får pengarna, men det brukar väl finnas en gräns för hur mycket man kan få ut så det är inte säkert att du får ut allt? På min hemförsäkring tror jag gränsen ligger på 10 000 eller något sådant, och så är självrisken 1500, så det mesta jag skulle kunna få ut i din situation är alltså 8500.
    Jag blev väskryckt för nåt år sen och fick ut ersättning för väska, mobil, kamera, mediciner i väskan, smink  mm. Sammanlagt nästan 12.000. Utöver det betalade de nya lås till huset (7 st) plus omprogrammering av vårt billås. Totalt ersatte dem nästan 30.000 så det är nog stora skillnader mellan olika bolag isf.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym (maj) Trådstartaren
    Äldre 4 May 06:51
    #3
    Leone i Västerås skrev 2011-05-03 23:03:35 följande:
    Jag blev väskryckt för nåt år sen och fick ut ersättning för väska, mobil, kamera, mediciner i väskan, smink  mm. Sammanlagt nästan 12.000. Utöver det betalade de nya lås till huset (7 st) plus omprogrammering av vårt billås. Totalt ersatte dem nästan 30.000 så det är nog stora skillnader mellan olika bolag isf.
    Vad hade du för bolag?
  • Äldre 4 May 09:15
    #4
    Anonym (maj) skrev 2011-05-04 06:51:39 följande:
    Vad hade du för bolag?
    Länsförsäkringar.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 09:19
    #5

    Man brukar få ut pengar. På en del grejjer drar dem av. Värdeminskning. Gäller tex datorer. Vet inte hur dem gör med iphonen. Hur gammal e den?
    Vad trist med ringen. Vilken dyr ring dessutom. Hur sjutton gick det till?

  • Anonym (maj) Trådstartaren
    Äldre 4 May 10:20
    #6
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 09:19:24 följande:
    Man brukar få ut pengar. På en del grejjer drar dem av. Värdeminskning. Gäller tex datorer. Vet inte hur dem gör med iphonen. Hur gammal e den?
    Vad trist med ringen. Vilken dyr ring dessutom. Hur sjutton gick det till?

    Den är 2 månader gammal, så så mycket värdeminskning kan inte ha blivit ännu.


    Det var någon som knatade in i vårat hus när jag var i duschen, altandörren var på vid gavel och min ring och telefon låg på köksbordet precis intill altandörrsingången.


    Det är riktigt obehagligt.


    Klumpigt av mig kanske att låta dörren vara på så vid gavel, men jag trodde ingen skulle gå in i vårat hus mitt på dagen och norpa min mobil och telefon direkt.

  • Anonym (maj) Trådstartaren
    Äldre 4 May 10:23
    #7
    Leone i Västerås skrev 2011-05-04 09:15:13 följande:
    Länsförsäkringar.
    Okej, jag har Trygg Hansa. De brukar vara bra. Iallafall tidigare när det gällt smågrejer. det här blir kanske annorlunda.
  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 10:23
    #8

    Fy. Hände oss nästan samma sak men vi låg och sov på övervåningen. Altandörren var stängd men inte låst. Dem tog allt i värde som var lätt att ta med. Bla min iphone som då var 4 månader. Fick full ersättning för den. Datorn fick vi bara hälften för. Den var 9 månader gammal.
    Hoppas det löser sig.

  • Anonym (maj) Trådstartaren
    Äldre 4 May 10:35
    #9
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 10:23:47 följande:
    Fy. Hände oss nästan samma sak men vi låg och sov på övervåningen. Altandörren var stängd men inte låst. Dem tog allt i värde som var lätt att ta med. Bla min iphone som då var 4 månader. Fick full ersättning för den. Datorn fick vi bara hälften för. Den var 9 månader gammal.
    Hoppas det löser sig.

    Vad tråkigt, med datorn. :(


    Jag har gått omkring här och trott att jag är en komplett idiot som har blivit bestulen när jag faktiskt var hemma, men efter att ha pratat lite på jobbet och nu här av dig så inser jag att det är vanligare än man kan tro.

  • Äldre 4 May 10:39
    #10
    Anonym (maj) skrev 2011-05-04 10:35:55 följande:

    Vad tråkigt, med datorn. :(


    Jag har gått omkring här och trott att jag är en komplett idiot som har blivit bestulen när jag faktiskt var hemma, men efter att ha pratat lite på jobbet och nu här av dig så inser jag att det är vanligare än man kan tro.


    Det är ju helt sjukt att folk faktiskt går in i en annans hem bara för att själa        
    Vad säger försäkringsbolaget om att du hade dörren öppen och olåst? Får du inte högre självrisk då, efterssom du varit "oaktsam" och lämnat det så när du inte var närvarande själv (hade dörren under uppsikt alltså)
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag?