• Anonym (maj)
    Äldre 3 May 22:19
    9795 visningar
    33 svar
    33
    9795

    Ersättning från försäkringsbolag?

    Jag har i dagarna blivit bestulen på min helt nya Iphone 4 och min förlovningsring. Har gjort alla anmälngar man ska och är nu i kontakt med mitt försäkringsbolag och ska skicka in alla papper till dem. Och jag har en liten fråga.

    Hur brukar det vara, brukar man få pengar utbetalt eller beställer de en ny ring och telefon och så får jag betala självrisken? Eller lägger de i hop summan för telefonen och ringen och drar av självrisken och ger mig pengarna?

    Förra året blev min cykel stulen och då fick jag pengar insatt på mitt konto. Men det gällde bara 1500 efter självrisk och avdrag för slitage på den stulna cykeln. Denna gång gäller det ju 6000 i runda slängar för telefonen och 18 000 för ringen. Jag fattar ju om de inte sättar in pengar hur som helst på mitt konto liksom....

  • Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag?
  • Äldre 4 May 11:11
    #21
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:02:51 följande:
    Vi har en villa hem försäkring. Inget tillägg behövs där då egenskydd ingår.
    Vad konstigt :-/
    Jag ringde dem nyss i ett annat ärende ochpassade på att fråga ang ovanstående frågeställning, och fick då det svar jag skrev i mitt tidigare inlägg. Att man var tvungen att ha Allrisk som tillägg omman har stöld utan inbrott i bostad.
    Knepigt när de ger olika information.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 11:14
    #22

    Men i Villahem försäkringen ingår det som sagt Bara att läsa om på hemsidan. En vanlig hem försäkring vet jag dock inte.

  • Äldre 4 May 11:21
    #23
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:14:01 följande:
    Men i Villahem försäkringen ingår det som sagt Bara att läsa om på hemsidan. En vanlig hem försäkring vet jag dock inte.
    Jo, jag tror dig men tycker det är konstigt att de ger olika information. Jag har ju också deras VillaHemförsäkring
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 11:23
    #24

    Ja det e skumt. Men i avsnitt F om vad som ingår i Villahem flrsäjr

  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 11:24
    #25

    Ja det e skumt. Men i avsnitt F om vad som ingår i Villahem ( försäkringsvillkor )så står det om inbrott och att det ingår.
    Dem kanske ville sälja på dig något ?

  • Äldre 4 May 11:32
    #26
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:24:41 följande:
    Ja det e skumt. Men i avsnitt F om vad som ingår i Villahem ( försäkringsvillkor )så står det om inbrott och att det ingår.
    Dem kanske ville sälja på dig något ?
    Nope, det var ju bara en allmän fråga.

    Fast det står i villkoren som handläggaren också hänvisade till, att man ska ha tillsyn om man har öppna dörrar och fönster, och att det därför kan ge ökad självrisk om man som i TS fall tex står i duschen.

    Fast som sagt, det är ju fortfarande inte min åsikt utan endast vad handläggaren sa till mig.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 11:36
    #27

    Ja jag vet att det kan göra det och att det står i villkoren men när det hände oss sa handläggaren att dem inte gör det får man får hursomhelst inte gå in hos någon och stjäla. Öppet eller ej.
    Polisen skrev även det i rapporten.
    Sen kan man ju ha oturen att råka ut för en handläggare utan förståelse.

  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 11:37
    #28

    En fråga. Om handläggaren hänvisade till villkoren så ser du ju där att inbrott och stöld i bostad ingår ?

  • Äldre 4 May 11:52
    #29
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:37:24 följande:
    En fråga. Om handläggaren hänvisade till villkoren så ser du ju där att inbrott och stöld i bostad ingår ?
    Ja, men hon sa att vid inbrott (alltså när man bryter sig in) så gäller försäkringen som vanligt, alltså med vanlig självrisk, och att man får högre självrisk vid "oaktsamhet", vilket ju står i villkoren. Jag strök under det stycke jag syftar på.

    Följande tabell visar hur ersättningen kan sättas ned (minskas) i olika situationer då aktsamhetskraven inte har uppfyllts:


    Nedsättning då aktsamhetskrav ej uppfyllts


    Situation Nedsättning


    Om du har varit hemma och haft rimlig tillsyn över bostaden.



    Ingen alls



     


    Om du har varit hemma, men möjlighet till tillsyn har saknats.


    Exempel: Om du har sovit.


    Eventuellt 25 %


    Om du har lämnat bostaden för normal bortavaro.


    Exempel: Om du har gått till arbetet, skolan, vänner etc.


    Som regel 25 %


    Om du har lämnat bostaden för längre tid eller om aktsamhetskravet


    allvarligt har åsidosatts. Exempel: Vid upprepad försummelse.


    Högre än ovan. Du kan då till


    och med bli utan ersättning


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 11:53
    #30

    Tillägg till ovanstående inlägg: handläggaren likställde att stå i duschen med att sova. Man har ju ingen tillsyn i nåt av fallen.


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 11:56
    #31

    Men du skrev att man måste ha allrisk för att få ersättning öht och det stämmer inte. Det står att dem kan göra avdrag/ höja självrisk det stämmer. I vårt fall gjorde dem inte det. Och enligt vår handläggare så är det ovanligt att dem gör det.
    Orkar nu inte dra det en gång till så tack och hej.

  • Äldre 4 May 12:00
    #32
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:56:53 följande:
    Men du skrev att man måste ha allrisk för att få ersättning öht och det stämmer inte. Det står att dem kan göra avdrag/ höja självrisk det stämmer. I vårt fall gjorde dem inte det. Och enligt vår handläggare så är det ovanligt att dem gör det.
    Orkar nu inte dra det en gång till så tack och hej.
    Nej, jag skrev att om man har Hemförsäkring så måste man ha Allrisk som tillägg, inte om man har VillaHemförsäkring. Skillnad på de två.

    Tack å hej själv!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Lindis­1974
    Äldre 4 May 12:04
    #33

    Alltså läs nu igenom vad du skrivit. När jag skrev att det ingick i vår villa hem skrev du: vad konstigt jag har nyss talat med dem ...
    Skit samma. Infon var felaktig av dig från början men nu har vi rättat till det :)

Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag?