• Shadow­Priest
    Äldre 6 May 09:39
    13391 visningar
    19 svar
    19
    13391

    Någon som har en 3-åring som är sen i talet?

    Vi har en pojk på snart 4 år som är sen i talet. han pratar litegrann men det mesta är lite sluddrigt. Han har aldrig vart så intresserad av att lära sig prata utan han är väldigt duktig på det motoriska istället. Men jag kan känna, inte panik, men lite åt det hållet, att talet går så långsamt fram.
    Vi pratar mycket med han hemma och även dagis är duktiga på detta då det är en förskola inriktad mot språkets utveckling.

    Hur kan man gynna hans språkutveckling? Böcker är han väl inte jätteintresserad av utav vill helst bara bläddra fram till slutet.

  • Svar på tråden Någon som har en 3-åring som är sen i talet?
  • Äldre 6 May 10:33
    #1

    Spontant tänker jag att ni kanske skulle kolla upp hans hörsel? MEn det behöver inte vara nåt knas för det. Min kusins pojke började inte prata ordentligt förrän efter 4 års ålder. Nu slutar han knappt prataGlad
    Sa de inget på 3-årskontrollen? Han kanske skulle behöva en logoped?

  • Äldre 6 May 10:42
    #2

    Min snart 3 åring, (fyller om en månad)
    pratar nästintill hela tiden, MEN, man förstår väldigt sällan vad han säger.

    Han började prata för runt 1 år sedan, han sa inte ens mamma och pappa förän vid 2 års ålder, sen julas så har talet spruckit som tusan, och han pratar i 3-4 ords meningar, men man kan bara förstå honom när han verkligen anstränger sig och tar det lugnt.

    Så fort han blir uppspelt så förstår man inget.
    För andra människor är det även svårt för andra människor att förstå honom, det är bara vi som är nära honom dagligen som förstår honom någorlunda.

    Vi träffade en logoped för ett par veckor sen, som inte gav så mycket, han sa att vi ska prata mycket med honom, upprepa det han säger, speciellt när han säger fel, ( men INTE rätta honom, utan bara upprepa det rätta ordet)
    Peka på saker och benämna, fråga mycket frågor, och böcker är även bra. Var nog även lite fler råd som jag inte kommer ihåg just nu.

    Allt detta gör jag redan, och hoppas att det ska funka.
    Om han säger 10 meningar, förstår man 1-2 högst.

    Det är väldigt jobbigt. Och som ovan frågade: sa inte BVC något? Därifrån brukar man få en remiss till en logoped, och att kolla upp hörseln kan även vara bra, Det behöver itne vara något, men kan vara bra att utesluta.

  • Shadow­Priest
    Äldre 6 May 13:25
    #3

    Han klarade 3 årskontrollen, men att de skall följa upp hans tal då han blir 4 år.

  • Äldre 6 May 18:15
    #4

    När du säger att han klarade 3 års kollen så ntar jag att du menar att han alltså i meningar om minst tre ord och kunde benämna de åtta föremålen? Sedan skall ju även sjuksköterskan bedöma om barnet talar tex svårbegripligt eller mycket svårbegripligt. Dessa två bedömningar skall resultera i remiss till logoped, det har ni väl fått? Testerna, som är från fyra år, avgör graden av språkstörning och utifrån det vilka verktyg som skall användas. Det kan vara språkträning eller remiss för utredning av neurologiska handikapp.

    Jag har själv två barn med språkstörning. Dottern hade generell språkstörning vid 4 år men nu vid 5 år är den enbart fonologisk, berör alltså bara uttalet. Sonen, som är 3 år, har inte gjort något test ännu men förmodligen är det enbart en fonologisk språkstörning, om än mycket grav i hans fall. Han förefaller tala grammatiskt korrekta meningar i åldersadekvat längd och språkförståelsen är mycket god. Min dotter hade inte god språkförståelse tidigare men har hämtat igen. Båda skall genomgå psykologutredningar vilket är rekommendationen för språkstörda barn, vi har dock inte anledning att tro att det finns ytterligare störningar men om så är fallet är ju tidigare insatser viktiga för hur det skall gå för barnet.

  • Shadow­Priest
    Äldre 10 May 15:16
    #5
    Smilla75 skrev 2011-05-06 18:15:35 följande:
    När du säger att han klarade 3 års kollen så ntar jag att du menar att han alltså i meningar om minst tre ord och kunde benämna de åtta föremålen? Sedan skall ju även sjuksköterskan bedöma om barnet talar tex svårbegripligt eller mycket svårbegripligt. Dessa två bedömningar skall resultera i remiss till logoped, det har ni väl fått? Testerna, som är från fyra år, avgör graden av språkstörning och utifrån det vilka verktyg som skall användas. Det kan vara språkträning eller remiss för utredning av neurologiska handikapp.

    Jag har själv två barn med språkstörning. Dottern hade generell språkstörning vid 4 år men nu vid 5 år är den enbart fonologisk, berör alltså bara uttalet. Sonen, som är 3 år, har inte gjort något test ännu men förmodligen är det enbart en fonologisk språkstörning, om än mycket grav i hans fall. Han förefaller tala grammatiskt korrekta meningar i åldersadekvat längd och språkförståelsen är mycket god. Min dotter hade inte god språkförståelse tidigare men har hämtat igen. Båda skall genomgå psykologutredningar vilket är rekommendationen för språkstörda barn, vi har dock inte anledning att tro att det finns ytterligare störningar men om så är fallet är ju tidigare insatser viktiga för hur det skall gå för barnet.
    Nej vi har inte fått någon remiss till logoped då hon sa att de oftast inte tar in barn innan 4 års ålder.
  • Äldre 11 May 08:24
    #6

    Det är så fel! Min dotter har gått sedan 3-års ålder och sonen från 2,5 år. Även om de inte kan göra standardtesterna så kan man som förälder få en rätt bra bild ändå av barnets svårigheter och få vetskap om hur grav störningen är. Samt förstås tips om hur träna. Be ditt BVC om en remiss! Barn med språkstörningar har oftast ytterligare funktionsnedsättningar och tidig diagnos är av stor vikt.

  • Äldre 11 May 08:40
    #7
    Smilla75 skrev 2011-05-11 08:24:04 följande:
    Det är så fel! Min dotter har gått sedan 3-års ålder och sonen från 2,5 år. Även om de inte kan göra standardtesterna så kan man som förälder få en rätt bra bild ändå av barnets svårigheter och få vetskap om hur grav störningen är. Samt förstås tips om hur träna. Be ditt BVC om en remiss! Barn med språkstörningar har oftast ytterligare funktionsnedsättningar och tidig diagnos är av stor vikt.
    Fast vad säger att TS son har en språkstörning? Han kanske bara har en språkförsening vilket är två skilda saker.

    TS:
    Min son var också jättesen med talet och det var nog inte förrän han var runt 4-5 som det började lossna på riktigt. Han fick gå hos logopeden som gjorde en bedöming och sa att det var en språkförsening. Vi fick lite övningar och så var det bara att prata mycket med honom, läsa och ge det tid helt enkelt. Nu går sonen i förskoleklass och talet har blivit SÅÅÅ mycket bättre. Fortfarande kan det finnas vissa ljud som kan låta lite konstiga men det handlar mest om att bekvämlighet (han förenklar) för när man ber honom upprepa så har han ljudet. Han ska bara komma ihåg att få fram det också när han pratar.
  • Äldre 11 May 11:04
    #8
    Thaleia skrev 2011-05-11 08:40:26 följande:
    Fast vad säger att TS son har en språkstörning? Han kanske bara har en språkförsening vilket är två skilda saker.

    TS:
    Min son var också jättesen med talet och det var nog inte förrän han var runt 4-5 som det började lossna på riktigt. Han fick gå hos logopeden som gjorde en bedöming och sa att det var en språkförsening. Vi fick lite övningar och så var det bara att prata mycket med honom, läsa och ge det tid helt enkelt. Nu går sonen i förskoleklass och talet har blivit SÅÅÅ mycket bättre. Fortfarande kan det finnas vissa ljud som kan låta lite konstiga men det handlar mest om att bekvämlighet (han förenklar) för när man ber honom upprepa så har han ljudet. Han ska bara komma ihåg att få fram det också när han pratar.
    Jag menar förstås inte att sätta en diagnos på TS barn, men numera skiljer man vad jag har förstått inte på språkförsening och språkstörning på samma sätt som det gjordes för ett par år sedan, när min dotter först remitterades. Jag klipper in från vår logopedsida

     "Språkförsening/språkstörning
    • fonologisk språkstörning där barnet inte hunnit strukturera ljudsystemet
    • artikulationsavvikelser
    • verbal dyspraxi (barnet har svårt att planera talrörelser)
    • dysgrammatiskt språk (problem med ordens böjningsform, ordföljd m.m.).
    • förståelseproblem (outvecklad ord- och satsförståelse)
    • generell språkstörning (barnet har problem med alla delar av språket, d.v.s. tal, språk och språkförståelse)"

    Men visst har du rätt i att en språkförsening kan hämtas in och inte ge ytterligare problem. Dock kan ändå vara skäl för remiss så man kan konstatera att det inte rör sig om en allmän utvecklingsförsening. Hellre för mycket hjälp 'n för lite.
  • Äldre 11 May 11:13
    #9
    Smilla75 skrev 2011-05-11 11:04:56 följande:
    Jag menar förstås inte att sätta en diagnos på TS barn, men numera skiljer man vad jag har förstått inte på språkförsening och språkstörning på samma sätt som det gjordes för ett par år sedan, när min dotter först remitterades. Jag klipper in från vår logopedsida

     "Språkförsening/språkstörning
    • fonologisk språkstörning där barnet inte hunnit strukturera ljudsystemet
    • artikulationsavvikelser
    • verbal dyspraxi (barnet har svårt att planera talrörelser)
    • dysgrammatiskt språk (problem med ordens böjningsform, ordföljd m.m.).
    • förståelseproblem (outvecklad ord- och satsförståelse)
    • generell språkstörning (barnet har problem med alla delar av språket, d.v.s. tal, språk och språkförståelse)"

    Men visst har du rätt i att en språkförsening kan hämtas in och inte ge ytterligare problem. Dock kan ändå vara skäl för remiss så man kan konstatera att det inte rör sig om en allmän utvecklingsförsening. Hellre för mycket hjälp 'n för lite.
    Absolut att det är bra att gå till en logoped som kan göra en bedöming.
  • Äldre 11 May 11:20
    #10

    TS, jag tycker du ska ligga på lite om att få träffa en logoped. Min äldsta blir 3½ i sommar och han har alltid varit lite sen med talet. Det tog lång tid innan talet kom igång. Sa i stort sett ingenting förrän han fyllde 2 år. Vid 2½ så pratade han i 3-ordsmeningar men var fortfrande inte så talförd och saknade många ljud. Uppmärksammade BVC på detta, men de ville vänta tills han blev 3 år. Det har gått framåt hela tiden. Vi hade språkuppföljning på BVC vid 3 år och jag tjatade mig till en remiss eftersom han har svårt med många ljud vilket gör honom svårbegriplig för andra än oss som känner honom väl. Vi var hos logoped för 1-2 månader sedan. Logopeden konstaterade att han har mycket god språkförståelse men har svårigheter med en del ljud och pratar som ett yngre barn på många sätt rent uttalsmässigt. Jag upplever också att han har svårt att få flyt när han pratar, han "hakar" lätt upp sig....vet vad han ska säga, men det kommer liksom inte fram. Logopeden upplevde inte något jätteproblem utan att den typen av uttalssvårigheter kan komma av sig själv under det närmaste året, men vi blir kallade igen vid 4 år för uppföljning och för att jobba vidare mer aktivt me det. Jag tycker att det är jättebra att vara inne i "systemet" så att säga och att ha fått bolla lite med någon som kan det här.

  • Shadow­Priest
    Äldre 11 May 14:52
    #11
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-11 11:20:05 följande:
    TS, jag tycker du ska ligga på lite om att få träffa en logoped. Min äldsta blir 3½ i sommar och han har alltid varit lite sen med talet. Det tog lång tid innan talet kom igång. Sa i stort sett ingenting förrän han fyllde 2 år. Vid 2½ så pratade han i 3-ordsmeningar men var fortfrande inte så talförd och saknade många ljud. Uppmärksammade BVC på detta, men de ville vänta tills han blev 3 år. Det har gått framåt hela tiden. Vi hade språkuppföljning på BVC vid 3 år och jag tjatade mig till en remiss eftersom han har svårt med många ljud vilket gör honom svårbegriplig för andra än oss som känner honom väl. Vi var hos logoped för 1-2 månader sedan. Logopeden konstaterade att han har mycket god språkförståelse men har svårigheter med en del ljud och pratar som ett yngre barn på många sätt rent uttalsmässigt. Jag upplever också att han har svårt att få flyt när han pratar, han "hakar" lätt upp sig....vet vad han ska säga, men det kommer liksom inte fram. Logopeden upplevde inte något jätteproblem utan att den typen av uttalssvårigheter kan komma av sig själv under det närmaste året, men vi blir kallade igen vid 4 år för uppföljning och för att jobba vidare mer aktivt me det. Jag tycker att det är jättebra att vara inne i "systemet" så att säga och att ha fått bolla lite med någon som kan det här.
    Jag är så rädd att det skall vara något annat än bara språkförsening. Hur vet man om det bara är vanlig språkförsening eller om det beror på annat? vad är "tecknen"?
  • Äldre 11 May 15:23
    #12
    ShadowPriest skrev 2011-05-11 14:52:41 följande:
    Jag är så rädd att det skall vara något annat än bara språkförsening. Hur vet man om det bara är vanlig språkförsening eller om det beror på annat? vad är "tecknen"?
    Kanske lättare att vända på frågan? Vad är det som gör att du är rädd för att det kan vara något annat?
  • Shadow­Priest
    Äldre 11 May 15:44
    #13
    Thaleia skrev 2011-05-11 15:23:46 följande:
    Kanske lättare att vända på frågan? Vad är det som gör att du är rädd för att det kan vara något annat?
    rädsla antagligen.
    har iaf pratat med bvc och de skall skicka remiss både till hörsel och logoped.
  • Äldre 11 May 15:49
    #14
    ShadowPriest skrev 2011-05-11 15:44:56 följande:
    rädsla antagligen.
    har iaf pratat med bvc och de skall skicka remiss både till hörsel och logoped.
    Oroa dig inte! Lättare sagt än gjort, jag vet!
    Och skulle det vara ngt mer (vilket jag betvivlar om det bara är det där med språket) så får du ju se det som att ju tidigare dom upptäcker något och sätter in rätt åtgärder desto bättre för din son.
  • Thu 9 May 2019 22:45
    #15

    Hej smilla75

    Jag vet inte om du är kvar men jag undrar hur har det gått för dina barn. Har själv en fyraåring som är sen i språket

    Tacksma för svar


    Smilla75 skrev 2011-05-06 18:15:35 följande:

    När du säger att han klarade 3 års kollen så ntar jag att du menar att han alltså i meningar om minst tre ord och kunde benämna de åtta föremålen? Sedan skall ju även sjuksköterskan bedöma om barnet talar tex svårbegripligt eller mycket svårbegripligt. Dessa två bedömningar skall resultera i remiss till logoped, det har ni väl fått? Testerna, som är från fyra år, avgör graden av språkstörning och utifrån det vilka verktyg som skall användas. Det kan vara språkträning eller remiss för utredning av neurologiska handikapp.

    Jag har själv två barn med språkstörning. Dottern hade generell språkstörning vid 4 år men nu vid 5 år är den enbart fonologisk, berör alltså bara uttalet. Sonen, som är 3 år, har inte gjort något test ännu men förmodligen är det enbart en fonologisk språkstörning, om än mycket grav i hans fall. Han förefaller tala grammatiskt korrekta meningar i åldersadekvat längd och språkförståelsen är mycket god. Min dotter hade inte god språkförståelse tidigare men har hämtat igen. Båda skall genomgå psykologutredningar vilket är rekommendationen för språkstörda barn, vi har dock inte anledning att tro att det finns ytterligare störningar men om så är fallet är ju tidigare insatser viktiga för hur det skall gå för barnet.


  • Fri 10 May 2019 08:15
    #16

    Båda mina har varit supersena med talet. Min äldsta var senast, men han hade också vatten bakom öronen som försämrade ännu mer. Så kolla upp hörseln om ni inte gjort det redan. Han har precis fyllt 7 och talar med perfekt uttal, uttrycker sig väl, kan både läsa och skriva och prata en hel del engelska. 

    Min 4,5 åring har fortfarande problem med g och k (ljud långt bak i munnen) och om det inte lossnat efter sommaren tänker jag kontakta logopeden igen.

    Be om en remiss eller ring själv till en logoped. Jag har varit med båda mina när de var 2,5-3. De har inte jobbat så mycket med talet då men ändå varit skönt att höra deras bedömning. När barnet är 4 är det enklare att jobba med dem. 

  • Fri 10 May 2019 08:16
    #17
    123lllllll skrev 2019-05-09 22:45:26 följande:

    Hej smilla75

    Jag vet inte om du är kvar men jag undrar hur har det gått för dina barn. Har själv en fyraåring som är sen i språket

    Tacksma för svar


    Mitt svar var till dig alltså :) 
  • Sat 11 May 2019 18:35
    #18
    jwrga skrev 2019-05-10 08:16:39 följande:

    Mitt svar var till dig alltså :) 


    Hej tack för ditt svar. Har du upplevt att dina barn har haft sämre språkförståelse än jämnåriga på grund av att de varit sena med språket?
  • Sun 12 May 2019 12:22
    #19

    Audionom och logoped kan man kräva att få träffa. Inga biverkningar och man vinner tid ju tidigare upptäckt OM det är nåt problem. Annars kan man ju "läsa" genom att studera bilderböcker och prata om vad som händer, leta detaljer, gissa vad dom händer på nästa sida etc om barnet inte gillar vanlig läsning. Tecken som stöd kan främja språkutvecklingen. Att bolla tillbaks det barnet säger men korrekt och utförligare (utan att påpeka felen) tex Jag gådde hem. Ja, du gick hela vägen hem.

Svar på tråden Någon som har en 3-åring som är sen i talet?