• Äldre 6 May 21:38
    27393 visningar
    14 svar
    14
    27393

    Hur fungerar Skype (och hur i mobilen)?

    Någon som vet grundläggande hur Skype fungerar;

    Vad kostar det?

    Kan man ringa kostnadsfritt, till vem/vilka och vad behövs?

    Kan man ha det i mobilen?

    Är det olika installationer för sms/vanliga samtal och mobil i så fall?

    Ska försöka mig på detta kanske.... :)

  • Svar på tråden Hur fungerar Skype (och hur i mobilen)?
  • sirisd­otter
    Äldre 6 May 22:13
    #1

    Jag ringer USA  och Taiwan  via Skype.   Vi pratar drygt en timme per gång,  gratis.   Det jag skaffat är   mikrofon-hörlurar för 150  kr  och jag  har laddat upp programmet i min laptop  (tidigare i den stationära datorn).   Suveränt.  Okej,  det blir en viss fördröjning av ljudet,  man får lägga band på sig så att man inte pratar i munnen på varandra.

  • Äldre 6 May 22:30
    #2

    Haha, va skoj!

    Kan man ha det i mobilen med? :)

  • Äldre 6 May 22:32
    #3

    Du laddar ner och installerar programmet på din dator. Det är gratis. Du behöver ett headset med mikrofon. Sedan kan du ringa gratis till alla andra som har skype. Du lägger in deras användarnamn (det finns en sökfunktion) och när du vill ringa klickar du på namnet. De måste vara online såklart. Man kan även använda skype för att chatta.


     


    Det går att ringa vanliga fasttelefoner och mobiler, genom att ange telefonnummer, men då måste du först ladda kontot med pengar. På skypes websida kan du se de olika laddningsalternativen och slå upp priserna. Det är oftast billigare än vanlig fasttelefon.


     


    Skype finns för tex Android-mobiler och iPhone. Du hittar alla varianter på websidan.

  • Äldre 6 May 22:35
    #4

    Det är inte så stor vits att använda skype i mobilen om du inte är uppkopplad med wifi, men det var kanske var det användningsområdet du tänkte på?

  • Äldre 6 May 22:38
    #5

    Jag är rätt oteknisk, vad är wifi? Jag läste bara på deras sida att det finns möjlighet med mobil också men fattade ej hur.. :)

  • MammaG
    Äldre 6 May 22:41
    #6

    Jag hade under en kort period skype i min Iphone, och jag kan ha gjort något misstag, men det drog otroligt mycket på batteriet. Fick ladda nästan 2 ggr/dag


  • M8F
    Äldre 6 May 22:42
    #7

    Jag har iPhone o använder Skype på den. Är jag ansluten till ett Wifi, typ trådlöst nätverk funkar det kanon. Jag använder det även utan wifi alltså då på 3g, funkar skapligt. Har 25 min skogsväg till jobbet, kopplas ned kanske 2-3ggr på den stunden, ändå över förväntan! Jag ringer till Usa på Skype!

  • Äldre 6 May 22:44
    #8
    Tindra 00 skrev 2011-05-06 22:38:52 följande:
    Jag är rätt oteknisk, vad är wifi? Jag läste bara på deras sida att det finns möjlighet med mobil också men fattade ej hur.. :)

    wifi = trådlöst internet. Samma som man kopplar upp sin dator med.


    Om du använder mobilnätet kommer du få betala för datatrafik och det kan bli dyrt, särskilt utomlands.  

  • M8F
    Äldre 7 May 00:43
    #9

    Men köper man typ Iphone så ingår oftast ex 5gb surf/mån (inom sverige), då kostar inte skype nåt att använda.

  • EFI
    Äldre 7 May 01:57
    #10
    M8F skrev 2011-05-07 00:43:39 följande:
    Men köper man typ Iphone så ingår oftast ex 5gb surf/mån (inom sverige), då kostar inte skype nåt att använda.
    Om man köper den med ett abonnemang bör vi kanske tillägga (alla gör inte det). Med iPhone i sig följer ingen datatrafik. 
    Apple user since 1987
  • M8F
    Äldre 7 May 02:52
    #11

    Ja, menade ju så förstås. Självklart måste man köpa ett abonnemang, ska man ha glädje av sin iphone ska man ha med rejäl surfpott så man kan ha den uppkopplad dygnet runt o nyttja dess funktioner...

  • EFI
    Äldre 7 May 02:57
    #12
    M8F skrev 2011-05-07 02:52:11 följande:
    Ja, menade ju så förstås. Självklart måste man köpa ett abonnemang, ska man ha glädje av sin iphone ska man ha med rejäl surfpott så man kan ha den uppkopplad dygnet runt o nyttja dess funktioner...
    Beror lite på behovet också. Har man ett trådlöst nätverk hemma (WiFi) så tror jag spontant att väldigt många skulle klara sig med 1GB data per månad i sitt abonnemang. Det är så vanligt även ute med WiFi-nätverk på restauranger och liknande idag, att man lika gärna kan snylta loss lite på det. Glad
    Apple user since 1987
  • M8F
    Äldre 7 May 10:59
    #13

    Sant, men det beror ju på vart man bor oxå...

  • EFI
    Äldre 7 May 20:31
    #14
    M8F skrev 2011-05-07 10:59:06 följande:
    Sant, men det beror ju på vart man bor oxå...
    Självklart. Glad
    Apple user since 1987
Svar på tråden Hur fungerar Skype (och hur i mobilen)?