• Lincon
    Äldre 7 May 10:18
    33013 visningar
    6 svar
    6
    33013

    7,5 hp -hur många veckor heltid?

    Som rubriken lyder undrar jag hur många veckor 7,5hp på heltid motsvarar?
    Tycker inte att jag hittar något bra svar någonstans så är tacksam om ni som läser på högskolenivå vill hjälpa mig


    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Svar på tråden 7,5 hp -hur många veckor heltid?
  • Äldre 7 May 10:20
    #1

    7,5 hp motsvarar 5 "gamla" poäng, och på den tiden var ett poäng en veckas heltidsstudier, så 7,5 hp måste vara 5 veckor. 30 hp är en hel termin, 20 veckor.

  • Äldre 7 May 10:21
    #2

    Det borde vara 5 veckor. 15 hp är 10 veckor & 30 hp en termin, alltså 20 veckor.

  • Lincon
    Äldre 7 May 10:25
    #3

    Åh, tack så hemskt mycket för informationen! Fick nämligen papper hem ang. en sommarkurs i matte inför högskolan i höst och eftersom jag ännu inte fått sommarjobb så funderar jag på att läsa den (matte är ju alltid kul ). Får prata med CSN om hur de ser på det hela, kanske drar de då av 5 veckors studiemedel på höstterminen och det vill jag ju inte.


    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Silver­LadyG
    Äldre 7 May 11:09
    #4

    5 veckor...
    1 vecka= 1,5 hpSkrattande

  • Morsni­ngKors­ning
    Äldre 7 May 11:25
    #5

    Lincon: om du läser sommarkurser räknas det bara av från antal veckor totalt med studiemedel man får ta, höstens termin påverkas inte (såvida inte dina veckor tar slut).

    Däremot är inte 7,5 hp heltid hela sommaren, bara halva (eller halvtid hela sommaren), för att täcka upp helt behövs 15 hp under sommaren.

  • Lincon
    Äldre 7 May 13:12
    #6
    MorsningKorsning skrev 2011-05-07 11:25:29 följande:
    Lincon: om du läser sommarkurser räknas det bara av från antal veckor totalt med studiemedel man får ta, höstens termin påverkas inte (såvida inte dina veckor tar slut).

    Däremot är inte 7,5 hp heltid hela sommaren, bara halva (eller halvtid hela sommaren), för att täcka upp helt behövs 15 hp under sommaren.
    Ja, jag har funderat lite till över det där nu och tittat på CSN:s hemsida. Känns lite surt att ta veckor från högskoleveckorna då jag ska gå en 5-årig utbildning. Har 20 veckor kvar från gymnasieveckorna, där jag får mer än dubbelt studiebidrag då jag är så gammal, så jag ska prata med vägledningscentrum om Liber Hermods har sommarkurser på gymnsienivå först och främst. Egentligen hade jag inte behövt jobba alls, men känner på mig att ajg kommer bli väldigt uttråkad annars och lite extra fickpengar är aldrig fel (även om det egentligen är fel att tänka så)!
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
Svar på tråden 7,5 hp -hur många veckor heltid?