• CarolinW

    McDonalds mat till barn

    Jag personligen är helt anti allt  vad McDonalds, Burger King och sånt heter till min 3-åring.
    Detta beror nog på att jag själv jobbade på McDonalds när jag var gravid och 1 år efter min mammaledighet.
    Det var avskräckande för mig då jag fick se barn runt 5 månader som fick äta McDonaldsmat, dricka läsk och juice.

    Självklart är jag inte perfekt utan jag har vid enstaka tillfällen låtit min son äta på McDonalds, dock äter han inte hamburgare lr nuggets. Så det blir fruktpåsar och mjölk/vatten och att man delar på en pommes.

    Så jag är nyfiken på hur ni ser på snabbmat.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden McDonalds mat till barn
  • annzah
    Trollet Ludenben skrev 2011-05-10 10:52:44 följande:
    måste tillägga... nu är jag inte smällfet och beställer sånna mängder som hon gjorde men just det med att ta light trots att man äter annat onyttigt till tänkte jag mest på
    Fast jag avskyr "riktig" cola och dricker alltid light. Nu tenderar jag inte att äta på McD's eller liknande ändå, men bara som parentes.
  • Trollet Ludenben
    annzah skrev 2011-05-11 10:07:40 följande:
    Fast jag avskyr "riktig" cola och dricker alltid light. Nu tenderar jag inte att äta på McD's eller liknande ändå, men bara som parentes.
    ja jag med... det du citerade skulle hänga ihop med det andra inlägget.
    Älskade ungar
  • astro
    LoPax skrev 2011-05-11 05:50:52 följande:
    Vadå orrätvist? Barn lär sig rätt tidigt att se skillnad på vad barn får göra och vad vuxna får göra. Trycker du i din unge kaffe också eller?
    Det är en väldig skillnad om en vuxen dricker läsk och ett litet barn på 3-4 gör det.

    Personligen ska jag hålla mina barn ifrån socker så länge som det går. Varken jag eller min syster fick godis och sötsaker förrens vi var så gamla att vi fick gå på barnkalas. Tror inte vi gick hemma och tänkte "å vi måste få lite godis, annars är livet SÅÅÅ orrätvist..!"
    Nej, jag gör tvärtom.
    Läsk t ex är onyttigt för alla, även för vuxna. Alltså - ingen läsk till barnen = ingen läsk till oss föräldrar heller.

    Varför tycker du att det är så stor skillnad mellan barnet som dricker läsk och den vuxne? Båda tar skada av kolsyran, ingen av dem mår bra av sockret eller sötningsmedlet. "Barn tål mindre" kanske du säger; jo, men då dricker förstås en vuxen mer. Ett barn som får dricka läsk kanske dricker 1 dl, möjligen 2, en vuxen dricker snarare 5. Vissa mer.
    Därför tycker jag inte att det fungerar att ärligt säga "det är bäst för dig att avstå, men mamma kan gott ta en bulle/läsk/en påse godis/glass".
    Det är antingen oätligt eller också är det inte oätligt.

    Gör man tvärtom är man inte bara orättvis, man bygger också upp en känsla av "åååh, när jag blir vuxen så får jag äta alla godsakerna och röka och dricka" hos barnen om man har lite otur. Knappast något man som förälder vill göra.

    Jag "trycker inte i" barnen något alls. Ingen av dem har velat ha kaffe. Hade någon gillat kaffe hade det dock varit helt ok för mig (koffeinfritt helst, samma som jag dricker). 
     
  • Hanna1987

    Min dotter är 10 månader.. men jag tycker inte att små barn har där att göra, eller att de åtminstone inte ska äta den maten..

    Tove har varit med där två gånger när jag ätit där, men hon har fått sin egen mat. 


    Tove 4/7-10 ♥
  • Mejamus

    Konstiga alternativ, tycker jag. Mina barn, 4 och 6 år får äta McDonalds men kanske som nåt roligt man gör ca 1 gång i månaden. Dom är inte heller jätteförtjusta i maten, utan jag tror det är mer leksaken i Happy Mealet som lockar, även om dte bara är skräp. De äter ett par nuggets eller en hamburgare + pommeoch så får de milkshake. De gillar inte läsk.

  • Tuss 1

    Vi äter absolut skräpmat ibland. Tycker att det är jätte gott!! Vi äter det såklart inte jämt men ibland. Ser inget problem med det och varken jag eller barnet har problem med ngn övervikt eller annat.
    Nu gillar inte mitt barn läsk så det blir mjölk till men pommes och hamburgare samt morötter går ner.

    Ibland blir det MAX och ibland Mc Donalds...

  • chrissandra
    Lady Namárië skrev 2011-05-11 09:43:32 följande:
    Vi äter aldrig på McDonalds, eftersom vi tycker att deras hamburgare är grymt äckliga. Däremot väljer vi gärna Max när vi behöver äta mat någon annastans än hemma. De äldre barnen (6 och 2 år) får mjölk (eller möjligtvis äppeljuice) till maten, bebisen får sin egen barnmat och vi brukar köpa till morötter. Jag ser ingen större skillnad på ett sådant mål och på att gå till en "vanlig" lunchrestaurang och erbjuda barnen pannkaka med sylt eller Mamma Scans köttbullar med micrade makaroner.
    ...jag undrar hur det kan gå så otroligt bra för Mc Donalds när maten är så fruktansvärt dålig? Är det reklamen eller? Vill man äta hamburgare finns det ju alltid alternativ som smakar mycket bättre. *fattar ingenting*
  • Trollet Ludenben
    chrissandra skrev 2011-05-11 10:20:54 följande:
    ...jag undrar hur det kan gå så otroligt bra för Mc Donalds när maten är så fruktansvärt dålig? Är det reklamen eller? Vill man äta hamburgare finns det ju alltid alternativ som smakar mycket bättre. *fattar ingenting*
    fast max, mc donalds och burgerking är ju samma skit. har ätit många gånger på max och jag tycker det är totalt överskattat. Kan inte påstå att jag är så jätteförtjust i hamburgare öht men att max skulle vara såååå mycket bättre och nyttigare ger jag inte mycket för. Det handlar väl om olika smak. Vissa gillar mc donalds mer. Och gudomliga max finns ju faktiskt inte över allt.
    Älskade ungar
  • En Reflektion

    Det här var en rolig  tråd. Sist jag var på Mcd med mina barn och en kompis och hennes barn var i vintras. Först åkte vi skridskor i Kungsträdgården och sedan åt vi lunch på Mc Donalds på Hamngatan. Satt en trappa ner. De bjöd på mjukglass så det blev glass till efterrätt. Vi var inte ensamma kan jag säga! Det var knökfullt! 95% barnfamiljer. Dessa lyser med sin frånvaro i denna tråden kan konstateras.

    Klart man inte går till mcdonalds med en sexmånaders liksom. I alla fall får inte bebben äta där. Mc donaldsmat alltdå. Ganska självklart!

  • Pigeon
    astro skrev 2011-05-11 10:12:45 följande:
    Nej, jag gör tvärtom.
    Läsk t ex är onyttigt för alla, även för vuxna. Alltså - ingen läsk till barnen = ingen läsk till oss föräldrar heller.

    Varför tycker du att det är så stor skillnad mellan barnet som dricker läsk och den vuxne? Båda tar skada av kolsyran, ingen av dem mår bra av sockret eller sötningsmedlet. "Barn tål mindre" kanske du säger; jo, men då dricker förstås en vuxen mer. Ett barn som får dricka läsk kanske dricker 1 dl, möjligen 2, en vuxen dricker snarare 5. Vissa mer.
    Därför tycker jag inte att det fungerar att ärligt säga "det är bäst för dig att avstå, men mamma kan gott ta en bulle/läsk/en påse godis/glass".
    Det är antingen oätligt eller också är det inte oätligt.

    Gör man tvärtom är man inte bara orättvis, man bygger också upp en känsla av "åååh, när jag blir vuxen så får jag äta alla godsakerna och röka och dricka" hos barnen om man har lite otur. Knappast något man som förälder vill göra.

    Jag "trycker inte i" barnen något alls. Ingen av dem har velat ha kaffe. Hade någon gillat kaffe hade det dock varit helt ok för mig (koffeinfritt helst, samma som jag dricker). 
    Bra skrivet! När jag var liten var det godisförbud hos oss med resultatet att jag gick och stal godis hos grannar (till och med non-stoppen på garnnarnas pepparkakshus!) och när jag blev äldre stal jag i affärer.
    När mina föräldrar så småningom hävde godisförbudet blev det som en drog, jag kunde äta HUR mycket som helst, utan överdrift... 2 kg-påsar, inga problem...
    Först i vuxen ålder har jag fått en mer normal inställning till godis och äter det ganska sällan numera.

    Mina barn kommer jag aldrig förbjuda godis eller kakor eller "onyttig" mat. det viktiga är att huvuddelen av maten är nyttig och bra, sen gör det inget med den där lilla extra bonusen i form av "skräpmat" nån gång ibland och godis på lördagarna, glass då och då på sommaren, kakor till fikat eller om man får för sig att baka ibland, osv.

    Jag tror också på att vara ett gott föredöme, lära barnen att laga bra mat och inte ha så mycket onyttigheter hemma. Men även att unna sig något gott då och då, som en extra krydda i tillvaron.
Svar på tråden McDonalds mat till barn