• Äldre 13 May 11:53
    32299 visningar
    39 svar
    39
    32299

    Skala potatis i förväg?

    Vi ska göra en potatissallad imorgon till ett kalas, kan man skala potatisen redan idag och ha den i kylskåpet tills imorgon?
    Måste de ligga i vatten?


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden Skala potatis i förväg?
  • Äldre 13 May 13:25
    #21
    GreteP skrev 2011-05-13 13:21:10 följande:
    Ljummen potatis, blir alltid gegga i salladerSkrattande
    Oj, blir det?
    Det var i en affär vi fick receptet och hon rekommenderade att vi skulle göra det medan potatisen var ljummen...

    Någon som har tips ang det? Är det kanske bättre att ha den kall?
    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:25
    #22
    Balahir skrev 2011-05-13 13:23:37 följande:
    då är vi tre random personer.
    plus alla jag någonsin skalat potatis med i förväg, ingen har använt citron.
    alla? du menar personer? ja visst det e säkert bra. men över natten bildas just glykoalkoloider som övervägande gör potatisen brun. men visst, mina krögare jag jobbat för samt kökschefer med både en o två stjärnor i GDM har ju självklart fel =)
  • Silver­LadyG
    Äldre 13 May 13:25
    #23
    trollkarl skrev 2011-05-13 13:21:52 följande:
    La Lola skrev 2011-05-13 13:15:19 följande:
    Nä, inte jag heller o min potatis har aldrig blivit missfärgad.
    så två stycken random personer som provat lite o haft tur så är det ett faktum?
    när vi jobba i resturangen så motverkar vi produktionen glykoalkoloidämnena av solanin och chakonin
    med citron, men visst vi har ju självklart fel ;)
    Duktiga ni är!!!! Men räcker det inte att skära bort blåa delar på potatisar att få bort dessa ämnen och inte bevara potatisar för länge i en kylskåp?Du måste ha missförstått något Skrattande Citron används som konserveringsmedel pga sin surhet.
  • La Lola
    Äldre 13 May 13:26
    #24
    trollkarl skrev 2011-05-13 13:25:16 följande:
    alla? du menar personer? ja visst det e säkert bra. men över natten bildas just glykoalkoloider som övervägande gör potatisen brun. men visst, mina krögare jag jobbat för samt kökschefer med både en o två stjärnor i GDM har ju självklart fel =)
    Men herregud....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:26
    #25
    La Lola skrev 2011-05-13 13:24:31 följande:
    Det har vi väl ändå inte påstått?
    Vi talade bara om att vi inte har haft nån citron o att det har gått bra iaf.

    Det är väl för fanken ingen som har påstått att du o dina kollegor har fel!

    (jo, lite förbannad blev jag faktiskt nu om nån undrar)
    nope ingen som undrar, men att undergräva en som jobbat inom gourmetbranchen är inte helt rättvist..
  • Balahi­r
    Äldre 13 May 13:26
    #26
    trollkarl skrev 2011-05-13 13:25:16 följande:
    alla? du menar personer? ja visst det e säkert bra. men över natten bildas just glykoalkoloider som övervägande gör potatisen brun. men visst, mina krögare jag jobbat för samt kökschefer med både en o två stjärnor i GDM har ju självklart fel =)
    men är du korkad på riktigt?
    alla JAG skalat potatis med står det, men  läskunnig är du inte iaf.
  • La Lola
    Äldre 13 May 13:26
    #27
    Gustie skrev 2011-05-13 13:25:04 följande:
    Oj, blir det?
    Det var i en affär vi fick receptet och hon rekommenderade att vi skulle göra det medan potatisen var ljummen...

    Någon som har tips ang det? Är det kanske bättre att ha den kall?
    Det blir ingen gegga när jag gör sån potatissallad iaf.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Peppar­frun
    Äldre 13 May 13:27
    #28

    Du kan skala dem, men häll på vatten så det täcks. Annars blir de bruna.

    Brukar själv skala och hälla vatten på, brukar inte ställa in i kylskåpet heller.

  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:27
    #29
    Gustie skrev 2011-05-13 13:25:04 följande:
    Oj, blir det?
    Det var i en affär vi fick receptet och hon rekommenderade att vi skulle göra det medan potatisen var ljummen...

    Någon som har tips ang det? Är det kanske bättre att ha den kall?
    nä kör du varm potatis, inga problem. men servera med en gång, samt koka inte hela vägen, o använd en fast sort. sen blir dom klara med sin egen värme..
  • Äldre 13 May 13:28
    #30
    trollkarl skrev 2011-05-13 13:21:52 följande:
    La Lola skrev 2011-05-13 13:15:19 följande:
    Nä, inte jag heller o min potatis har aldrig blivit missfärgad.
    så två stycken random personer som provat lite o haft tur så är det ett faktum?
    när vi jobba i resturangen så motverkar vi produktionen glykoalkoloidämnena av solanin och chakonin
    med citron, men visst vi har ju självklart fel ;)
    oj har då inte sagt att du har fel.... tagga ner...  jag vet att citron motverkar oxidation...  det är ju liksom ingen ko på isen om man nu inte råkar ha någon citron hemma.... eller vinäger för den delen....
    Google is my friend ♥
  • La Lola
    Äldre 13 May 13:28
    #31
    trollkarl skrev 2011-05-13 13:26:22 följande:
    nope ingen som undrar, men att undergräva en som jobbat inom gourmetbranchen är inte helt rättvist..
    Men herregud igen...
    Vill du ha en klapp på axeln eller?

    "Dutti du e lilla bubben!" *klapp klapp*
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Silver­LadyG
    Äldre 13 May 13:29
    #32
    GreteP skrev 2011-05-13 13:25:55 följande:
    Duktiga ni är!!!! Men räcker det inte att skära bort blåa delar på potatisar att få bort dessa ämnen och inte bevara potatisar för länge i en kylskåp?Du måste ha missförstått något Skrattande Citron används som konserveringsmedel pga sin surhet.
    skära bort det gröna också såklart samt skala!!! Om du kokar potatis med skal ordentligt, kan du bli av med dessa naturliga toxiner eftersom toxinproteiner klarar inte av kokning.
  • Äldre 13 May 13:30
    #33

    trollkarl: Det är bra att du tipsar om hur proffsen gör, men du får det att låta som om det är det enda sättet, och ofta är det ett något mer komplicerat förfarande än "vanliga" människor har tid och lust med.


     


    TS: Citron har tydligen positiva effekter, något som jag (och de flesta andra vanliga dödliga) inte hade en aning om. Har du ingen citron hemma räcker kallt vatten bra.

  • Silver­LadyG
    Äldre 13 May 13:33
    #34
    GreteP skrev 2011-05-13 13:29:27 följande:
    skära bort det gröna också såklart samt skala!!! Om du kokar potatis med skal ordentligt, kan du bli av med dessa naturliga toxiner eftersom toxinproteiner klarar inte av kokning.
    och vill man bevara råpotatisar i kylskåp då ska man självklart ha de i vatten!
  • Äldre 13 May 22:26
    #35

    Ojdå...det är första gången det blir en sån diskussion i en av mina trådar....och så handlar om något så här banalt
    Lite småkul faktiskt...

    Men tack igen för alla svar...jag är ledsen som dragit igång allt detta, då det visar sig att vi inte ens har skalat potatisen idag utan gör allt imorgon trots allt..Skäms

    Men nu vet jag att man KAN skala potatisen dagen innan och lägga den i vatten, även utan citron och t o m utan att ställa den i kylen, så jag tackar ödmjukt för alla snälla svar...


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Lillaf­inajag
    Äldre 14 May 01:13
    #36

    Jag skulle ha citron i. Men sen gillar jag ju inte brun potatis heller...

  • Äldre 14 May 01:45
    #37

    Klart att det går! Jag brukar förbereda potatisgratäng genom att skala (och ibland också skiva) potatisen och blötlägga kvällen innan eller några timmar före jag ska göra gratängen för att spara tid Glad

  • Äldre 14 May 06:43
    #38
    Lillafinajag skrev 2011-05-14 01:13:50 följande:
    Jag skulle ha citron i. Men sen gillar jag ju inte brun potatis heller...
    Fast potatisen blir inte brun så länge potatisen är täckt med vatten. Ligger dock minsta lilla bit över vattenytan så blir den brun.
  • La Lola
    Äldre 14 May 09:30
    #39
    Lillafinajag skrev 2011-05-14 01:13:50 följande:
    Jag skulle ha citron i. Men sen gillar jag ju inte brun potatis heller...
    Nä, det gör inte vi heller som skippar citronen.
    O tänk, våran potatis blir inte brun.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Skala potatis i förväg?