• Äldre 13 May 19:03
    5775 visningar
    7 svar
    7
    5775

    Krypningar i benen och brinnande fötter...

    Vet inte om detta platsar under rubriken "Efter förlossningen", men visste inte var annars jag skulle lägga det...

    Jag befinner mig nämligen ett halvår efter förlossningen, så jag vet inte ens om min "åkomma" har med graviditeten att göra, men jag har ju inte haft det innan jag blev gravid så....

    Jag får ofta, när jag lägger mig på kvällen, världens krypningar i benen. Och ofta börjar även fotsulorna att hetta något så hemskt att jag ofta måste gå upp och spola kallt vatten på fötterna.

    Detta kom i slutet av min graviditet. Sen gick det över efter förlossningen. Men nu har det återkommit igen för någon månad sen.
    Kan det ha med amningen att göra? Hormoner? Någon som har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Krypningar i benen och brinnande fötter...
  • Äldre 13 May 19:10
    #1

    Jag har en kompis som hade graviditetsklåda. Det kliade och precis som di beskriver blev hon oxå varm om fötterna. Hon berättade att hon kunde gå ut mitt i natten och ställa sig barfota i snön ;)
    Så det kan ju vara nåt sånt? Jag skulle ringa vc om jag vore dig.

  • Äldre 13 May 22:53
    #2

    Du vet inte vad det var din kompis hade? Vad det berodde på? Fick hon någon hjälp?

  • Äldre 13 May 23:01
    #3

    tycker också att det kan låta som graviditetsklåda, eller hepatos som det också heter. Kliar det också eller hettar det "bara"? Har dock inte hört om man kan ha det efter graviditeten, men säkert inte omöjligt. Du kan googla på det så får du upp rätt bra info. Men enkelt beskrivet så får man hepatos av att levern inte fungerar riktigt som den ska och på så vis inte tar hand om alla gifter i kroppen och dessa cirkulerar då runt i blodet. Detta ger en enormt jobbig klåda som också hettar, framförallt i handflator och fotsulor. Ett tips som hjälpte mig närjag hade en släng av detta som gravid, var att jag smorde in fotsulorna med kylbalsam(obs, alla sorters kylbalsam ska man inte använda som gravid, vet ej hur det är under amning) Detta var otroligt skönt och "bedövade" fotsulorna lite så jag kunde komma till ro. Ett enkelt sätt att kolla upp om detta kan vara det du fått är att ta kontakt med vården och ta prover för att kolla levervärdena. Lycka till!

  • Äldre 14 May 09:28
    #4

    Tack för svar!

    Jag har läst på om hepatos, men tror inte riktigt på det, för det kliar inte så hemskt. Det kryper mest, och bara i benen.
    Kanske det är "restless legs" som man kan få av vissa former av näringsbrist? Jag har ju tappat väldigt mycket i vikt efter graviditeten.

    Men det enda är väl att uppsöka sjukvården och ta lite prover...

    Ska prova lite kylbalsam i alla fall! Glad

  • Äldre 14 May 09:32
    #5

    Behepan 1 mg i en månad 2 tabletter per dag sen underhåll 1 tablett per dag. Gå till läkaren för att checka det men jag är så gott som övertygad. Dvs B12-brist

  • Äldre 14 May 11:46
    #6
    mylife skrev 2011-05-14 09:32:07 följande:
    Behepan 1 mg i en månad 2 tabletter per dag sen underhåll 1 tablett per dag. Gå till läkaren för att checka det men jag är så gott som övertygad. Dvs B12-brist
    Mhm, ja jag får gå och ta lite prover. Fast jag trodde att sådan brist var ganska ovanlig..?
  • Äldre 14 May 11:52
    #7
    Natulcien skrev 2011-05-14 11:46:53 följande:
    Mhm, ja jag får gå och ta lite prover. Fast jag trodde att sådan brist var ganska ovanlig..?
    Krypningar i benen brukar tyda på det. Äter du kött? Om du äter lite kött så kan du få denna brist.
Svar på tråden Krypningar i benen och brinnande fötter...