• Druid
    Äldre 14 May 15:18
    28459 visningar
    267 svar
    267
    28459

    Finns det (olika) människoraser?

    Begreppet ras har nog aldrig varit en så het potatis som i dagens samhälle. Det finns de som säger att det finns olika raser i det mänskliga släktet, och det finns de som hävdar att alla människor är lika, och att alla människor är för nära besläktade för att anses tillhöra olika raser. Syftet med den här tråden är att diskutera kring rasfrågan med ett objektivt perspektiv.

    Om man betraktar själva begreppet ras, så finner man att det med ras avses: "En grupp individer inom en djurart som kännetecknas av vissa gemensamma ärftliga egenskaper.

    Så, finns det olika människoraser? Motivera gärna ert svar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det (olika) människoraser?
  • Äldre 25 Oct 12:50
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-25 12:48:29 följande:
    Ja, det kanske finns en poäng med det, jag vet faktiskt inte. Vi kommer väl inte så mycket längre här men i grunden är vi nog överens om problemen men tack för en trevlig diskussion, nu är det dags för mig att göra lite nytta.
    Tack själv för en trevlig diskussion Glad
  • Äldre 25 Oct 13:13

    Ja det tror jag att det finns men det betyder inte att vissa raser är mer värda än andra bara att vi är olika beroende från vart i världen vi kommer, vi är utrustade med atrialler som funkar bäst med vädret där just vi bor (om släkt/folkslaget har bott där länge.

  • Äldre 25 Oct 18:06
  • Ermene­gildo
    Äldre 25 Oct 18:33
    Lenora skrev 2011-10-25 18:06:17 följande:
    www.dn.se/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-...
    Åååh, alla gamla nazistiska (och svenska) näsmätare vänder sig i sina gravar...

    Kan vi nu när det är klargjort diskutera något mer konstruktivt!
  • edonat­or
    Äldre 25 Oct 18:49
    Lenora skrev 2011-10-25 18:06:17 följande:
    www.dn.se/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-...
    Haha, Dagens Nyheter som källa... Drömmer

    Vetenskapsnyheter, eller som i det här fallet en politisk debattartikel, i den tidningen är inte ens nästan trovärdiga. Jag minns när de gjorde stor sak av bilen som skulle köras på tryckluft. Att allt bara var bluff och båg bekom inte Dagens Nyheter det minsta...
  • Äldre 25 Oct 18:55
    edonator skrev 2011-10-25 18:49:45 följande:
    Haha, Dagens Nyheter som källa... Drömmer

    Vetenskapsnyheter, eller som i det här fallet en politisk debattartikel, i den tidningen är inte ens nästan trovärdiga. Jag minns när de gjorde stor sak av bilen som skulle köras på tryckluft. Att allt bara var bluff och båg bekom inte Dagens Nyheter det minsta...
    Ja, det är en debattartikel...som jag tänkte att någon som är intresserad av ämnet i den här tråden skulle kunna vara intresserad av att läsa.
  • Ermene­gildo
    Äldre 25 Oct 19:12
    edonator skrev 2011-10-25 18:49:45 följande:
    Haha, Dagens Nyheter som källa... Drömmer

    Vetenskapsnyheter, eller som i det här fallet en politisk debattartikel, i den tidningen är inte ens nästan trovärdiga. Jag minns när de gjorde stor sak av bilen som skulle köras på tryckluft. Att allt bara var bluff och båg bekom inte Dagens Nyheter det minsta...
    Det är ju inte DN som är källan utan den forskning som professorn hänvisar till. Har han fel alltså? Då får du väl hänvisa till andra källor.
  • Äldre 25 Oct 19:21
    Ermenegildo skrev 2011-10-25 19:12:02 följande:
    Det är ju inte DN som är källan utan den forskning som professorn hänvisar till. Har han fel alltså? Då får du väl hänvisa till andra källor.
    Forskaren uttalande motsäger i viss mån sig själv.

    Tex

    "I en brottsundersökning kan man alltså få en viss vägledning om en förövares etniska ursprung om man har tillgång till dna."

    och

    "Man har således inte hittat några ”rasspecifika” gener eller genvarianter. "

    Om det inte finns några rasspecifika varianter hur kan man då få viss vägledning om etniskt ursprung utifrån gener  
  • edonat­or
    Äldre 25 Oct 19:52
    Ermenegildo skrev 2011-10-25 19:12:02 följande:
    Det är ju inte DN som är källan utan den forskning som professorn hänvisar till. Har han fel alltså? Då får du väl hänvisa till andra källor.
    Ja, men rubriksättning och ingress författas allt som oftast av tidningen själva. I det här fallet är det uppenbart att DN satt rubrik och skrivit ingress. Dessutom finns det ett problem till i artikeln, författaren tar i sista stycket upp att man inte ska prata om ras pga nazismen. Blandar man politik med vetenskap så får man en otrevlig blandning.

    I övrigt är det inga nyheter i hans debattartikel. Det finns stora genetiska variationer bland människor, större än bland hundar t.ex, men pga kontinuitet och avsaknad av genetiska gränser mellan olika folkgrupper så blir det svårt att tala om raser.

    Skulle man försöka sig på att dela upp människor i olika raser skulle förmodligen de allra allra flesta av oss, inklusive jag själv, klassificeras som blandras. Och frågan är om det blir särskilt konstruktivt. För de som lyckas få en stamtavla kanske det vore intressant, jag vet inte. Att kunna kalla sig renrasig svensk eller något ditåt lockar kanske en och annan. Blond och blåögd eller hur man nu ska se ut.
  • Syndaf­loden
    Äldre 23 Nov 01:18

    Såvitt jag vet innebär ras en procentuell skillnad i genomet som människor saknar.

    Det rör sig snarare om olika fenotyper och etniciteter, men varför kalla äpplen för päron?

  • Syndaf­loden
    Äldre 23 Nov 01:24

    Detverkar som att jag har fel. Wikipedia ger gott underlag för att rasbegreppet är adekvat när det kommer till människor.

  • Äldre 23 Nov 17:42

    Rent utseendemässigt talar man ju om svarta, gula och vita människor, det är väl en form av "ras".
    Dock har det inget med egenskaper eller värde att göra.
    Människor som tycker vita är mer värda än andra kallas ju "rasister". Usch för dem!

  • An0nym­0us
    Äldre 23 Nov 17:47

    Finns det verkligen fortfarande människor som tror att det finns olika människo raser ? Man blir mörkrädd av okunnigheten.

  • Syndaf­loden
    Äldre 23 Nov 18:00
    fem i familjen skrev 2011-11-23 17:42:35 följande:
    Rent utseendemässigt talar man ju om svarta, gula och vita människor, det är väl en form av "ras".
    Dock har det inget med egenskaper eller värde att göra.
    Människor som tycker vita är mer värda än andra kallas ju "rasister". Usch för dem!
    Rent utseendemässiga skillnader kallas "fenotyper" : )
    An0nym0us skrev 2011-11-23 17:47:14 följande:
    Finns det verkligen fortfarande människor som tror att det finns olika människo raser ? Man blir mörkrädd av okunnigheten.
    Enligt Wikipedia är det inte så lätt som man kan tro. Läs gärna igenom Wikipedia-artikeln om human races : )
  • Äldre 23 Nov 19:57
    Syndafloden skrev 2011-11-23 18:00:45 följande:
    Rent utseendemässiga skillnader kallas "fenotyper" : )
    An0nym0us skrev 2011-11-23 17:47:14 följande:
    Finns det verkligen fortfarande människor som tror att det finns olika människo raser ? Man blir mörkrädd av okunnigheten.
    Enligt Wikipedia är det inte så lätt som man kan tro. Läs gärna igenom Wikipedia-artikeln om human races : )

    Ok så då är jag en vit fenotyp då Cool 
  • Syndaf­loden
    Äldre 24 Nov 02:59
    fem i familjen skrev 2011-11-23 19:57:49 följande:
    Ok så då är jag en vit fenotyp då Cool 
    Typ så : )
  • Äldre 9 Dec 19:59
    Perly skrev 2011-05-14 15:23:56 följande:
    Ordet Ras kommer ursprungligen från arabiskan och betyder huvud. Den rasforskningen som pågick för utfördes därför genom att man jämnförde skalar för att få fram vart ifrån människorna hörde och det är därifrån ordet Ras utvecklats fått den betydelsen den har idag, även om många (tyvärr) använder det fel...
    Nu är det väl bara Klein som påstår att det kommer från arabiskan och att ursprunget till ordet egentligen inte är fastställt och har faktiskt ingenting med skallmätning eller dylikt. Far inte med osanning är du snäll.

    I övrigt, människan är en art, uppdelad i raser.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
Svar på tråden Finns det (olika) människoraser?