• Anonym
    Äldre 14 May 22:09
    47849 visningar
    11 svar
    11
    47849

    Vad ligger existensminimum på?

    Hej

    Jag undrar vad existensminimun ligger på för en vuxen utan barn?

    Det talas så mkt om att leva under existensminimum men jag hittar ingen summa på hur mkt det skulle ligga på.

    Har googlat, enligt kronofogden får man behålla  4 549kr om man fått utmätning på lönen (jag uppfattar det som att det skulle vara existensminimum), men det låter ju alldeles för litet för att man ska kunna överleva i eget boende med tanke på hyra, el, telefon, hygienartiklar, kläder, ev mediciner och därtill även mat.

    Är nyfiken:) 

  • Svar på tråden Vad ligger existensminimum på?
  • Anonym
    Äldre 14 May 22:13
    #1

    tror soc ligger på 3200kr månaden, kronolle ligger högre.

    Men det är efter hyra och el och fack avgift. tror att tvavgiften även är med.

    em hyra hos oss får inte vara över 4000kr i månaden.

    Så det är så olika från vem som söker vad som blir över att leva på.

  • Lizzyy
    Äldre 14 May 22:37
    #2

    På socialdtyrelens hemsida finns all info om existensminium.

  • Äldre 14 May 22:47
    #3

    Man får anpassa sina utgifter om man hamnar på existensminimum eller förbehållsbeloppet som det också heter.

  • Anonym (soc)
    Äldre 14 May 22:55
    #4

    Min familj lever på soc, vi får in 11500 i mån och får ca 7000:- av dom i månaden
    då har vi 2 barn, två vuxna, hyra 7000:- 2 barn växelvis

  • Anonym (soc)
    Äldre 14 May 22:56
    #5

    Alltså vi får in 11500 själva och 7000:- av socialen

  • Äldre 15 May 00:30
    #6
  • Äldre 15 May 07:56
    #7
    Anonym skrev 2011-05-14 22:09:28 följande:
    Hej

    Jag undrar vad existensminimun ligger på för en vuxen utan barn?

    Det talas så mkt om att leva under existensminimum men jag hittar ingen summa på hur mkt det skulle ligga på.

    Har googlat, enligt kronofogden får man behålla  4 549kr om man fått utmätning på lönen (jag uppfattar det som att det skulle vara existensminimum), men det låter ju alldeles för litet för att man ska kunna överleva i eget boende med tanke på hyra, el, telefon, hygienartiklar, kläder, ev mediciner och därtill även mat.

    Är nyfiken:) 
    Vad du har hittat där är KFM's normalbelopp.

    Till det beloppet läggs utgift för hyran, resor till arbete och utgift för läkare och medicin (alltså högkostnadskorten utslaget per månad)
    Har man barn får man även lägga till barnomsorgskostnaden
  • bellsi­i
    Äldre 15 May 09:33
    #8

    9500 kr är existensminimum

  • Äldre 15 May 10:52
    #9

    Om  du menar försörjningsnormen är den ca 3500:- för en vuxen + hyra ev. busskort och el. KFM har, som Waldo skrev, satt ett högre belopp. Många socialkontor ligger också över försörningsnormen. Det gör att det inte går att tala om "existensminimum" utanför sitt sammanhang.

  • Lizzyy
    Äldre 15 May 11:01
    #10
    bellsii skrev 2011-05-15 09:33:08 följande:
    9500 kr är existensminimum
    Och vad baserar du det på? Källa tack.
  • Äldre 4 Jan 22:31
    #11

    På följande sida står om riksnormen -2017, www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen . kopiera in länken så kommer du till dokumentet direkt.....


Svar på tråden Vad ligger existensminimum på?