• kannik­1
    Äldre 16 May 08:04
    2541 visningar
    10 svar
    10
    2541

    en mormmors undran

    hur hjälper jag min dotter och man i deras hopplösa sorg äfter lilla viggo som hastigt togs bort från dom i påsk. sorgen är outhärdlig. han blev 24 dagar gammal.nu pratar dom om sten. hur ska det se ut och var hittar man någon seriös sten huggare som vill göra en perssonlig.finns det någon som vill visa sin ängla platts!!!!.

  • Svar på tråden en mormmors undran
  • fridah­louice
    Äldre 16 May 08:22
    #1

    åh fy så hemskt :( beklagar sorgen! usch

  • Äldre 16 May 10:06
    #2

    Beklagar oerhört sorgen!

    Det finns många bra stenhuggare där man kan gå dit och disskutera och de kan ge förslag och rita åt en, man kan själv ha med sig en ritning om man har tänkt ut något. Stensort, hur hög-liggande/stående, text och vilken typ av text det ska vara. (inhugget eller målat?) ska det vara någon bild?

    En oerhört svår uppfitgt, jag själv med min sambo letade i 2år över den perfekta stenen till vår dotter.
    och då hade vi gått till olika stenhuggare men vi kom liksom inte "till ro" när vi såg ritiningen på stenen.

    Jag vet inte riktigt vart du bor men fonus är väldigt bra, sen har jag en del i stockholm som jag också tycket är bra! Googla dig fram på stenhuggeri!

    Själv beställde vi våran gravsten ifrån finland då de hade ett hjärtlyckta inbyggd i stenen och "svergie gör inte sådana då det är för avancerat". men efter våran fraktades hit till ett sthlm stenhuggeri som skulle sätta dit den blev den så efterfrågad att de gjorde en egen hjärtlyckta som nu står som "ex" på deras stenhuggeri!

    Många varma kramar! Att hitta sten är inte lätt och det får ta tid att leta!!!

  • kannik­1
    Äldre 17 May 06:27
    #3
    MinEmPsi skrev 2011-05-16 10:06:58 följande:
    Beklagar oerhört sorgen!

    Det finns många bra stenhuggare där man kan gå dit och disskutera och de kan ge förslag och rita åt en, man kan själv ha med sig en ritning om man har tänkt ut något. Stensort, hur hög-liggande/stående, text och vilken typ av text det ska vara. (inhugget eller målat?) ska det vara någon bild?

    En oerhört svår uppfitgt, jag själv med min sambo letade i 2år över den perfekta stenen till vår dotter.
    och då hade vi gått till olika stenhuggare men vi kom liksom inte "till ro" när vi såg ritiningen på stenen.

    Jag vet inte riktigt vart du bor men fonus är väldigt bra, sen har jag en del i stockholm som jag också tycket är bra! Googla dig fram på stenhuggeri!

    Själv beställde vi våran gravsten ifrån finland då de hade ett hjärtlyckta inbyggd i stenen och "svergie gör inte sådana då det är för avancerat". men efter våran fraktades hit till ett sthlm stenhuggeri som skulle sätta dit den blev den så efterfrågad att de gjorde en egen hjärtlyckta som nu står som "ex" på deras stenhuggeri!

    Många varma kramar! Att hitta sten är inte lätt och det får ta tid att leta!!!
    tack för hjälpen. din sten med hjärtat har jag sett och den är väldigt rofyld jag ska vidarbefodra den när det har gått en tid.
  • kannik­1
    Äldre 17 May 06:36
    #4

    jag tackar för all hjälp jag kan få om gravsten, jag har hittat mycket annat också om sorg på nätet och det har jag tagit ut till dom. det hjälper att läsa att det finns andra i deras sitvation som ochså sörjer och hur man gör för att lindra.dom gör mines låda och mines klipp bok och mycket annat som jag försöker att hitta på för att minena ska vara tydliga och att tårarna får komma ut och inte stana kvar som en stor klump. vi har klumpar alla men vi försöker hjälpas åt alla runomkring dom.tacksam för all hjälp som ni kan komma på hur ni gör i ert sorg arbete.En ledsen mormor.

  • Äldre 17 May 11:33
    #5

    Absolut, det är väl det lilla man kan göra! och vilken underbar mormor du är!!  En mamma förlorar inte bara sitt barn utan det finns andra runt omkring också som sörjer! Det är en stor sorg och man kommer alltid leva med den sorgen, men med tiden så lär man sig leva med den än att motstrida!

    jag kommer aldrig acceptera att min dotter är död, men, hennes död har jag kommit till fred med!
    men det tog tid, och det får ta tid!!!

    du kanske har varit inne på hemsidan redan men jag rekommenterar www.spadbarnsfonden.se , de var väldigt bra för mig när min sorg var som svårast. Finns kontaktperson om man så önskar att få prata med, någon annan som också har förlorat barn. sedan finns det olika minnesstuden vissa gånger per år och sedan samtalsgrupper.

    Ja det hjälper verkligen att få "pyssla" och leta saker och "göra sig sysselsatt" i sorgen. 
    En annan sak jag uppskattade var en dagbok jag fick av min mamma, där jag skrev massa.
    Lyssna på musik,,läsa dikter, se på film över förlorat barn -gör jag ännu idag då jag bättre kan identfiera mig med det. 

    När gravplatsen kom satt jag där hela sommaren, skötte om det bästa jag kunde och planteade om minst varannan dag! Kunde inte komma till ro och ville att min dotter skulle ha den finaste platsen så blev mycket att göra om. men det var viktigt för mig! känna att jag kunde få göra något för min dotter trots att hon inte finns här på jorden.

    Gå ut i skogen och skrika, eller som var en stor favorit. Ta min kudde och kasta allt jag hade överallt och stampa på! Man kommer i så olika moment i sorgen. Ena tiden trodde man att allting var som vanligt, till nästa sekund förstå att mitt barn var död. till att känna att jag aldrig vill stiga upp och där man grät och grät o grät tills man kände så arghet. Så furtandsvärt arg. Att mala samma frågor, samma sak om och om igen. 

    man kan inte säga "så här ska man sörja" för alla gör det olika, men det som jag tycker är viktigt när det gäller om sorgen är att få ut det!! inte stanna kvar inomsig utan prata prata prata,sörja sörja sörja. 

    jätte fint som dig som mormor att hjälpa din dotter och komma med förslag och tips. Det gör verkligen jätte mycket!! tänk om fler vore som du! Kramar!

     

     

  • Äldre 17 May 11:38
    #6

    Beklagar er enorma förlust. Något ingen ska behöva gå igenom. Vi beställde vår sten via stentorget.se men de flesta kan fixa till det man vill ha.
    Någon har gjort barnets hand- och fotavtryck på stenen. Det tycker jag är otroligt fint.
    Vi valde denna:



    Jag hittade ingen bättre bild just nu...

    Vi är iaf nöjda med vår men det är en djungel innan man hittar "rätt".


    Det finns väl lite i galleriet om du vill kika.


    Varm kram till er alla/Nina


  • Äldre 17 May 22:49
    #7

    Jag har via mitt arbete haft kontakt med en stenhuggare som gör personliga stenar efter kundens önskemål. Han finns på Österbybruk Sten & Anläggning AB och har tel 070- 694 96 60. Stenhuggaren heter Mikael om det är någon annan som svarar.
    Beklagar er stora sorg. Kram

  • kannik­1
    Äldre 18 May 07:04
    #8

    tack för bilderna på gravstenarn och Ni vad fina dom är, jag ska visa dom det hjälper att se hur andra gör . det här finns inte men i uppfostran hur man sörger sitt äskade barnbarn och ska behöva se en så stor smärta hoss sitt eget barn och svärson som det här är det är som någon säger här skrik vad som det bara går det lenar en stund.det hände en sak en dag i affären för ett tag sen. jag gick där i ett töcken ,när jag plöttsligt blev klarvaken,, det var ett barn som hade komigt in i affären och skrek för fullhals, (som vi brukade säga en bortskämd unge) för mig den här dagen var det juv musik för mina öron, han vrålade hella vägen till kassa och mamman såg rent svettig ut. just då skulle jag vilja gå bort till barnet och krama om han och säga till mamman var glad att han skriker ,,han lever ju,,men jag komm inte för mig att göra det.Tänk hur det kan förändras så snappt. nästa gång jag är med om samma sak ska jag gå bort och spela klan för barnet så han kommer av sig så kaske jag hjälper mamman den dagen.skicka gärna fler råd till mig allt är välkommet. kram

  • kannik­1
    Äldre 18 May 07:10
    #9


    I dag får vi en bättre dag min dotter och svärson och vovven kommer hem en stund så vi kan kramas mycket i dag.från en mormor
  • Barn6
    Äldre 18 May 21:26
    #10


    Beklagar er förlust, jätte fint att du finns där och hjälper dem och finns vid deras sida

    vi valde att ha Lucas hand och fotavtryck på stenen
    jätte nöjd över den

    kram till er
Svar på tråden en mormmors undran