• LyckligaLee

    40+ som äntligen är gravida - igen

    Startar denna tråden idag. Kanske lite tidigt då jag plussat svagt igår och i morse. Risken för att det inte blir nåt är ju större nu när man är "lastgammal". Men jag tänker ändå vara glad och tacksam och våga tro på att det kommer att ordna sig... Vi som följts åt genom äl och BIM och allt... häng på. Och ni andra är mer än välkomna. Kan tillägga att jag inte ens berättat för min man... inte för någon faktiskt  -  förutom er då förstås... Den här karamellen vill jag suga på ett tag. Det är ju sista gångenHjärta...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 13:36
    MPson, 41 år, tredje barnet, BF 2 oktober (pojke)
    Tina,41, fjärde barnet BF 10 Oktober (pojke)
    Halmstadsmamma,41, fjärde barnet (två bonusbarn) Bf 11Oktober (pojke)
    Hammarby, 40 år, tredje barnet, BF (snittas den) 13:e dec (flicka)
    Sagatula, 40 år, andra barnet (tre bonusbarn), BF 25 januari
    Loppelina, 41 år, tredje barnet, BF 20 mars
    Charlotta1 41 år, tredje barnet Bf 30april
    Nellie50, 44 år, fjärde barnet BF 14 april-12
    HugOlle, 41 år, tredje barnet BF 22 april
    LyckligaLi, 42 år, tredje barnet
    BF 24 maj-12

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 18:19
    jamtlandstaus, 40år, andra barnet, BF 7 juli 2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-21 11:39
    Nilam, 41 år, BF 10 augusti 2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-13 12:46
    Sagatula fick en Ellen 13/1-2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 14:01
    Wimlan, 41 år, BF 10 augusti 2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-27 11:46
    Aglars 41 år, tredje barnet, BF 30 april

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 19:40
    m1nn13 - 42 år - tredje barnet BF 7:e juni 2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 16:49
    Aaglars 41 år; nytt datum för bf: 120506, tredje barnet (en pojk)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-16 15:27
    Aaglars, 42år, tredje barnet bf 6/5. Födde pojke, Gustav, 7/5

    Lyckliga Lee, 42 år, tredje barnet bf 24/5. Födde pojke, Theo, 26/5

    Flannery, 43 år, andra barnet bf 4/7

    Stor och liten 41 år, tredje barnet bf 7/8 (eventuellt ks runt den 24-25.7)

    Wimlan, 41 år, bf 10/8

    Snart7, 40 år, femte barnet, bf 11/8

    Astro, 43 år, sjunde barnet - bf 13/8 men det blir KS, troligen 2-3/8.

    Erofila, 43, tredje barnet, bf 17/11

  • Svar på tråden 40+ som äntligen är gravida - igen
  • LyckligaLee

    Hej på er! Här sitter jag, chockad efter läkarbesök. Har vridit och vänt på hur jag skall be om 25% sjukskrivning, mest med hänsyn till olidlig arbetssituation och empatilös chef. Har träffat denna dr förut och hon är en barsk dam som jag helst skulle vilja byta ut. Men... besöket blev helt surrealistiskt. Jag hann inte börja prata förrän jag fick en klump i halsen och hon tog över. Ville sjukskriva mig helt, men jag bad om 50%. Hon sa att jag fick välja själv vad som skulle stå in intyget och att det inte finns någon som helst anledning för mig att gå upp i tid under resten av graviditeten. Hon tyckte att min chef är bedrövlig och att jag skulle stanna hemma även om jag plötsligt skulle må bättre. Då skulle jag istället njuta av det och pyssla om mig själv och min familj. Har ni hört????? Dr ansåg att jag är utmattad och att det finns risk för depression efter förlossning om jag inte tar det lugnt. Hoppas nu bara att FK godkänner då jag i deras ögon inte har tungt arbete. Är helt paff och försöker lista ut vad jag skall göra med all tid jag plötsligt har... och så skall jag meddela chefen så klartFlört.

  • Svarta katten
    LyckligaLee skrev 2012-01-03 13:15:37 följande:

    Hej på er! Här sitter jag, chockad efter läkarbesök. Har vridit och vänt på hur jag skall be om 25% sjukskrivning, mest med hänsyn till olidlig arbetssituation och empatilös chef. Har träffat denna dr förut och hon är en barsk dam som jag helst skulle vilja byta ut. Men... besöket blev helt surrealistiskt. Jag hann inte börja prata förrän jag fick en klump i halsen och hon tog över. Ville sjukskriva mig helt, men jag bad om 50%. Hon sa att jag fick välja själv vad som skulle stå in intyget och att det inte finns någon som helst anledning för mig att gå upp i tid under resten av graviditeten. Hon tyckte att min chef är bedrövlig och att jag skulle stanna hemma även om jag plötsligt skulle må bättre. Då skulle jag istället njuta av det och pyssla om mig själv och min familj. Har ni hört????? Dr ansåg att jag är utmattad och att det finns risk för depression efter förlossning om jag inte tar det lugnt. Hoppas nu bara att FK godkänner då jag i deras ögon inte har tungt arbete. Är helt paff och försöker lista ut vad jag skall göra med all tid jag plötsligt har... och så skall jag meddela chefen så klartFlört.



    Gud vad skönt. Har du kunnat visa nån på jobbet ännu? Fått några kommentarer?  
  • Svarta katten

    Idag tog jag ett nytt test och det var starkare Solig. Känns ju jättebra. Men det är ju förstås många osäkra veckor ändå. Men ska försöka glädja mig åt graviditeten och tro på det nu. Jag har faktiskt knappt dragit på munnen åt det ännu, inte vågat tro att det är på riktigt.

    Känner lite molande i livmodern och hoppas det växer så det knakar       

  • Svarta katten

    När ska man förresten skriva in sig när man är över 40?

    Jag känner att jag vill komma snabbt till BM och prata eftersom båda mina tidigare graviditeter inte har följt det normala. Första hotade med att komma för tidigt i v. 29, fick ligga inlagd i 5 veckor. Det gick dock bra och han kom inte förrän v. 41. Andra hade jag också mycket sammandragningar men BM och läkare sa att det inte var nån fara bara för att den första sen dröjde, men den andra kom 5 veckor för tidigt.

    Efter den graviditeten sa läkaren till mig att jag skulle följas upp bättre om det blev nån mer graviditet och nu när man är äldre är det väl också bra att kollas upp mer?

    Eftersom jag har haft mycket sammadragningar ganska tidigt så kanske man kan behöva få lite andra råd mot det vanliga och ev sjukskrivas i tid så det inte händer igen? Mina sammandragningar började ju mycket tidigare än det att man fick komma och mäta sig första gången. Och när jag ringde så sa de bara att det var normalt?

    Hur har det sagt till er andra 40+are?            

  • stor och liten

    Hej!  Är nu i vecka 10 och hoppas att jag faar vara med här. Hade stängt verkstan för gott när jag upptäckte att jag var gravid. Börjar nytt jobb imorgon (var ej gravid när jag skrev under kontraktet) och det kommer bli saa lagom kul att maasta berätta att man antagligen inte stannar speciellt länge... Har bokat tid för mkp den 31.1 och innan dess kommer jag inte att berätta... Har naagon här gjort mkp eller känner ni naagon som har gjort det? Isaafall, hur var det? Innan har jag endast gjort KUB/NUPP och stannat där för siffrorna var saa bra, men denna gaang vill jag veta säkert (fast helt säker kan man ju aldrig vara...) och hoppar kub/nupp.

    Larven: Jag skrev in mej i vecka 7, men det är nog olika... saa hät tidigt är det ju ändaa inte mycket de kan paaverka... fast det är ju skönt att veta att det inte är utomkvedes.. Gör man det i v 7 kan man iallafall rätt def se ett hjärta slaa och det ville jag att man skulle kunna se innan jag skrev in mej. Lycka till!!!!!

  • Svarta katten
    stor och liten skrev 2012-01-03 15:27:48 följande:
    Hej!  Är nu i vecka 10 och hoppas att jag faar vara med här. Hade stängt verkstan för gott när jag upptäckte att jag var gravid. Börjar nytt jobb imorgon (var ej gravid när jag skrev under kontraktet) och det kommer bli saa lagom kul att maasta berätta att man antagligen inte stannar speciellt länge... Har bokat tid för mkp den 31.1 och innan dess kommer jag inte att berätta... Har naagon här gjort mkp eller känner ni naagon som har gjort det? Isaafall, hur var det? Innan har jag endast gjort KUB/NUPP och stannat där för siffrorna var saa bra, men denna gaang vill jag veta säkert (fast helt säker kan man ju aldrig vara...) och hoppar kub/nupp.

    Larven: Jag skrev in mej i vecka 7, men det är nog olika... saa hät tidigt är det ju ändaa inte mycket de kan paaverka... fast det är ju skönt att veta att det inte är utomkvedes.. Gör man det i v 7 kan man iallafall rätt def se ett hjärta slaa och det ville jag att man skulle kunna se innan jag skrev in mej. Lycka till!!!!!

    Välkommen

    Hur länge tog det innan du blev gravid när ni hade lagt ner verkstan?

    Vad kul och spännande. Försök att inte känna dig dum angående jobbet, det är ju så livet är! Hade karlarna varit gravida hade det varit hur ok som helst kan jag tänka mig!    
  • LyckligaLee

    Välkommen Mippsi! Jag gjorde mkp denna gången och är väldigt glad för det. Skönt att få tidigt besked, redan i v 12. Inte värre än fvp. Samma risker etc. Rekommenderas.

  • Jelö5

    Hej, lästei  er tråd för jag är i samma sits som ni. Jag har precis fått reda på att jag plussat och fyller 41 i år.

    Undrar vad är mkp för ngt? 

  • LyckligaLee
    Jelö5 skrev 2012-01-03 18:51:07 följande:
    Hej, lästei  er tråd för jag är i samma sits som ni. Jag har precis fått reda på att jag plussat och fyller 41 i år.

    Undrar vad är mkp för ngt? 
    mkp=moderkaksprov
  • Nilam

    Grattis Larven och välkommen Mippsi! Hur många barn har du och hur gamla är de?

Svar på tråden 40+ som äntligen är gravida - igen