• Äldre 20 May 10:48
    5244 visningar
    24 svar
    24
    5244

    Potträna, när?

    Hej hej!

    Jag har en liten fråga om det här med potträna, hur tycker ni att an ska göra, och ni som börjat hur har ni gjort? Vi har köpt hem en potta och har den ståendes i vardagsrummet och hon sätter sig på den ibland oavsett om hon har blöja/byxor eller om hon får springa runt lite naken. Men hon gör ingenting i den, dock har hon gjort nummer två en gång men det var nog inte meningen egentligen! :)

    Skulle vara kul och se hur ni gör, eller gjorde när ni skulle börja?

    Hoppas ni vill ge mig lite tips :)

    Ha en underbar dag,
    Alltid kul med nya läsare, så följ gärna min blogg om ni tycker det känns intressant! :)


  • Svar på tråden Potträna, när?
  • Äldre 26 May 03:49
    #11

    Att visa tror jag hjälper barnet. Min stora lärde lillebror hur man gör, själv hade hon ju sett hur andra barn på dagis gör. Mina barn har i stort sett hoppat över pottstadiet och suttigt direkt på toan, enkelt för oss föräldrar.

  • Äldre 26 May 11:29
    #12

    Vi köpte hem en potta, den har dock använts max tre gånger (har tre blöjfria barn) de ville sitta på toaletten som vi andra!

    Har knappt tränat dem heller. Tog av blöjan och lät dem gå utan och frågade om de behövde kissa emellanåt.

    Gick galant. Lite olyckor såklart, men det blir det väl alltid?

  • Äldre 27 May 09:54
    #13
    lisadragon skrev 2011-05-26 03:24:20 följande:
    Med dottern, 4.5 månad, hon är nu 17 månader och gör det mesta i pottan, bajsar enbart i pottan och säger nu även till när hon vill kissa, duktig tjej och duktig mamma ligger bakom ;).

     Sonen blir 3 år sista juli, han VÄGRADE pottan innan jag bara tog av honom blöjan, han kissade på sig 2-3 gånger sen fattade han att det var jobbigt att bli blöt, han var runt 2.5 år.
    Det som lockades med var PENGAR. Han ÄLSKADE pengar då och han fick alltid pengar när han kissade i pottan + att han fick en godis (en st pez tablett).
    Han bajsade på sig i 2 veckor men samma sak där, jag blev lite bestämd, ställde pottan vid tv:n, jagade honom när jag såg att han skulle bajsa, tog av byxor och lät honom vara naken. Han hade 2 val, bajsa i pottan eller på golvet.
    Jag lovade att han skulle få ett paket om hon bajsade i pottan och 2 minuter senare så ropade han stolt att han bajsat i pottan.
    Varför göra det svårt för sig?

    Jag som mamma visade honom hur man gör, jag satte mig helt enkelt på pottan och kissade, han var mkt facinerad, barn gör som vi gör (sluta skratta nu, min rumpa fick nästan plats iaf..)
    Nu visste han iof hur man gjorde eftersom syrran alltid satt på pottan och kissade och det var så han sa också att han inte skulle kissa där utan syrran skulle kissa pottan..

     Så enkelt gick det med honom, han som skrek konstant bara han såg pottan..
    Pengar, paket och godis är riktigt bra saker.

     Han har sen han slutade med blöja haft MAX 8 olyckor (räknar från det att han lyckats bajsa första ggn i pottan).
    Han säger ALLTID till om han måste göra ntg, han älskar att kissa ute på maskarna eller myrorna, jätte kul är det.

    Han har varit blöjfri ca 4 månader och är grymt enkel. Nattblöja har han men inte behövs den länge till heller.. Syrran har tygblöja utifallatt men oftast torr.

     Allt går med lite bestämdhet och godis!!!!!!!!!!
    Gu vad duktig hon är :) Ella är ju 17 månader nu så ville ju försöka prova med det, men hon sätter sig på pottan ibland, tar en bok och sitter och läser. Haha, har väl lärt sig av sin far ;)

    Man ska ju absolut inte stressa eller någonting och ta det som det kommer, men får nog låta henne springa utan blöja när vi är hemma så om hon då kissar på golvet och man är beredd kan man ju ta henne till pottan så kanske hon tillslut kopplar lite?
  • Fru Flack
    Äldre 29 May 19:49
    #14

    Vi började "potträna" vår dotter så fort hon kukde sitta stadigt skälv. Hon var kanske 8 mån. Vafje gång vi märkte att hn skulle bajsa sprang vi till pottan och satte henne där så att bajset kom i pottan istället för i blöjan. Vi satte henne även där efter VARJE mål mat. Nu 18 mån säger hon "bajs" och drar sig i blöjan när hon måste bajsa oh då går vi till pottan och så bajsar hon i den medens vi läser en bok. Hon kissar i pottan på morgonen och oftast om hon går utan blöja, men än har vi inte släppt den. Så mitt tips är attbörja tidigt så att det blir en naturlig grej. Samma som att borsta tänderna eller bada eller tvätta händerna innan middagen. Nu är detta tips kanske lite svårt att applicera på äldre bebisar, men ni kanske ska ha fler

  • thebet­tygirl
    Äldre 29 May 20:46
    #15

    Dottern fick en potta i 1 års present och hon har suttit på den några gånger, med kläderna på sig, men tyckt att det var lite otäckt tills för en vecka sedan då hon själv ville sitta på den. Jag tog av henne byxor och blöja, hon satte sig på pottan och sen läste vi hennes favoritbok. Efter en liten stund ville hon inte sitta kvar längre så då hjälpte jag henne upp och då hade hon kissat! Nu har vi tagit förvana att vid varje blöjbyte får hon sitta på pottan och så läser vi en saga, eller två. Kommer det något så får hon belöning genom att trycka på doftsprayen som hänger på toaväggen (den får hon inte röra i vanliga fall) och hon älskar det! Hittills har det inte hunnit bli så mycket i pottan (tre kissningar inklusive den första). Vill hon vid något tillfälle inte sitta på pottan så slipper hon det, det är helt och hållet på hennes villkor. Problemet är bara att hon trivs så bra där att vi tröttnar på att läsa samma saga (en bok på sammanlagt 8 sidor) femtioelva gånger.

  • heidi0­21
    Äldre 6 Jun 23:13
    #16

    Jag förstår inte hysterin kring att " min 2,5 åriga dotter fortfarande har blöja o bara skriker när vi tar fram pottan"
    Barnet visar själv när den är redo för att bli av med blöjan eller vilja kissa i pottan eller toaletten..
    Om man försöker "tvinga" barnet till att sitta på pottan eller toaletten så kan det bli fel i utvecklingen..
    Barnet ska få bestämma själv med Lite push från föräldrarna..
    Det är helt OK om barnet har blöja fortfarande vid 2,5 års ålder.. Vissa barn lär sej inte att gå till pottan förrän i 3 års åldern.. Det är helt olika från barn till barn..
    När barnet visar att det börjar bli nyfiken för pottan eller toaletten, det är då man ska börja ta av blöjan då och då för att kissa eller bajsa i pottan..

  • Äldre 7 Jun 21:12
    #17
    Fru Flack skrev 2011-05-29 19:49:48 följande:
    Vi började "potträna" vår dotter så fort hon kukde sitta stadigt skälv. Hon var kanske 8 mån. Vafje gång vi märkte att hn skulle bajsa sprang vi till pottan och satte henne där så att bajset kom i pottan istället för i blöjan. Vi satte henne även där efter VARJE mål mat. Nu 18 mån säger hon "bajs" och drar sig i blöjan när hon måste bajsa oh då går vi till pottan och så bajsar hon i den medens vi läser en bok. Hon kissar i pottan på morgonen och oftast om hon går utan blöja, men än har vi inte släppt den. Så mitt tips är attbörja tidigt så att det blir en naturlig grej. Samma som att borsta tänderna eller bada eller tvätta händerna innan middagen. Nu är detta tips kanske lite svårt att applicera på äldre bebisar, men ni kanske ska ha fler
    Jättebra skrivet och jättebra gjort. Man ska börja TIDIGT. Misstaget folk gör är att vänta för länge. Börjar man tidigt så blir det aldrig nåt bråk eller protester.
  • Äldre 10 Jun 01:25
    #18

    Vår pojke är 2,5 år och har precis (under långhelgen) börjat gå på pottan. Vi har haft en potta framme åt honom i över ett år, men han har bara kissat där någon enstaka gång. Vi har visat honom den och uppmuntrade honom att pröva att sitta osv., men inte tjatat på honom. Nu när det har varit varmt har han inte haft några kläder (eller blöja) alls när han har varit hemma och har då gått och kissat i pottan och två gånger har han bajsat där. Han hade pjamas utan blöja en kväll, men då kissade han på sig, snarare än att gå till pottan. Han ska bara ha dagis i någon vecka till och sedan blir det enklare att styra pottbesöken osv. (de har ingen sådan träning på dagis). När vi är i vår stuga ska vi också låta honom vara naken utomhus (eller med en tunika eller liknande, dvs. inga byxor). Kanske prövar vi också med toaring i stan och potta på landet (där har vi ingen riktig toalett, så en toaring blir krångligt, tror jag).

  • tjolaf­lippen
    Äldre 10 Jun 12:26
    #19

    vi stänger aldrig dörren när det bara är familjen hemma.. och han är väldigt intresserad av vad vi gör och då berättar vi för honom. Pottan vill han inte veta av och vi har inte provat toaringen ännu. Men vi har en hemma som han vet om och har sett.. vi har låtit han vara med och frågat oss när vi sitter på toa så att vi först pratar om det och att han förstår vad vi gör... så nu i veckan ska vi introducera honom att sitta på toa =) Å en annan sak, han sitter alltid på toan (fast med locket nere såklart) när han borstar tänderna. Så han är inte rädd för själva toan iaf.
    Önska oss lycka till så uppdaterar jag om hur det har gått sen=)

  • Äldre 4 Jul 11:45
    #20
    Fru Flack skrev 2011-05-29 19:49:48 följande:
    Vi började "potträna" vår dotter så fort hon kukde sitta stadigt skälv. Hon var kanske 8 mån. Vafje gång vi märkte att hn skulle bajsa sprang vi till pottan och satte henne där så att bajset kom i pottan istället för i blöjan. Vi satte henne även där efter VARJE mål mat. Nu 18 mån säger hon "bajs" och drar sig i blöjan när hon måste bajsa oh då går vi till pottan och så bajsar hon i den medens vi läser en bok. Hon kissar i pottan på morgonen och oftast om hon går utan blöja, men än har vi inte släppt den. Så mitt tips är attbörja tidigt så att det blir en naturlig grej. Samma som att borsta tänderna eller bada eller tvätta händerna innan middagen. Nu är detta tips kanske lite svårt att applicera på äldre bebisar, men ni kanske ska ha fler
    Vad duktiga ni har varit! :)

    Vi försöker här hemma, men vi gör det inte som en vanegrej, och det kanske vi ska göra? För i och med att vi börjar planera för ett andra barn, så skulle det vara himla skönt att hon är blöjfri iallafall till det.

    Hon säger iallafall till när hon har bajsat, men då i blöjan. Oftast stänger hon in sig på toaletten eller någon annanstans och bajsar, då hon vill vara ifred, så där kanske man skulle kunna göra på något annat sätt också.
    Sätta henne på pottan när man märker att hon springer undan och stänga igen toalettdörren så hon får vara ostörd.

    Hon bajsade en gång på pottan för någon månad sedan. Då var hon utan blöja och jag frågade henne om hon behövde bajsa, och då sprang hon till pottan och gjorde det. När hon är utan blöja och kissar så säger hon till, dock efteråt att hon kissat men det visar ju också att hon förstår vad som händer.
  • Äldre 4 Jul 11:47
    #21
    tjolaflippen skrev 2011-06-10 12:26:10 följande:
    vi stänger aldrig dörren när det bara är familjen hemma.. och han är väldigt intresserad av vad vi gör och då berättar vi för honom. Pottan vill han inte veta av och vi har inte provat toaringen ännu. Men vi har en hemma som han vet om och har sett.. vi har låtit han vara med och frågat oss när vi sitter på toa så att vi först pratar om det och att han förstår vad vi gör... så nu i veckan ska vi introducera honom att sitta på toa =) Å en annan sak, han sitter alltid på toan (fast med locket nere såklart) när han borstar tänderna. Så han är inte rädd för själva toan iaf.
    Önska oss lycka till så uppdaterar jag om hur det har gått sen=)
    Nu håller vi tummarna för att detta fungerar för oss!:)
  • Äldre 4 Jul 12:02
    #22

    Har en son på 2,5 och han är inte redo att sluta med blöja än

    Vi har en potta på båda badrummen och en toaring på nedervåningen där vi är mest. Sonen sätter sig gärna på pottan men det kommer extremt sällan något. Han blir storebror om någon månad och jag får ta tag i det när han vant sig vid en nykomling i familjen. Till hösten kommer de även på dagis att börja mer medvetet att potträna, vilket är en stor hjälp.

    Här hittar du några tips och råd om när ditt barn är redo: se.babycenter.com/toddler/pottytraining/whenchildready/

    Här är tips från andra föräldrar: se.babycenter.com/toddler/pottytraining/parentstips/

  • Äldre 4 Jul 17:37
    #23

    vi började tidigt, strax efter 4månader då hon satt stadigt. satte henne då på rutin varje kväll...gjorde en mysig stund av de, men de kom sällan något då. sen när hon började aktivt att sätta sig på den strax innan 8 månader tog vi på rutin att varje gång hon sovit sätta henne där, o då började de komma kiss :)

    sen råkade hon bajsa när hon var 9 månader, efter hon upptäckte att de var mycket bättre så ville hon enbart bajsa i den o vägrade blöjan...

    sen fortsatte vi så fram tills sommaren när hon var strax över 2 år då vi betsämde oss för att försöka få torr...tänkte de skulle ta lång tid. tog bort blöjan o lät henne springa...tror vi hade 3 olyckor totalt sen var hon torr. o efter ytterligare 2-3 månader var hon även torr på natten.

    jag tror på att man måste ta det på barnens nivå, men ändå försöka föra in de som rutin. sitta samtidigt på pottan. o om man vet att de brukar bajsa vid ungefär samma tidpunkt kan man sätta innan de brukar komma något.


  • Äldre 12 Aug 14:47
    #24
    ninnione skrev 2011-07-04 17:37:23 följande:
    vi började tidigt, strax efter 4månader då hon satt stadigt. satte henne då på rutin varje kväll...gjorde en mysig stund av de, men de kom sällan något då. sen när hon började aktivt att sätta sig på den strax innan 8 månader tog vi på rutin att varje gång hon sovit sätta henne där, o då började de komma kiss :)

    sen råkade hon bajsa när hon var 9 månader, efter hon upptäckte att de var mycket bättre så ville hon enbart bajsa i den o vägrade blöjan...

    sen fortsatte vi så fram tills sommaren när hon var strax över 2 år då vi betsämde oss för att försöka få torr...tänkte de skulle ta lång tid. tog bort blöjan o lät henne springa...tror vi hade 3 olyckor totalt sen var hon torr. o efter ytterligare 2-3 månader var hon även torr på natten.

    jag tror på att man måste ta det på barnens nivå, men ändå försöka föra in de som rutin. sitta samtidigt på pottan. o om man vet att de brukar bajsa vid ungefär samma tidpunkt kan man sätta innan de brukar komma något.
    Så skönt. Vi försöker där hemma innan vi säger till dagis att börja lite lätt. Hon kissade två gånger på pottan och bajsade en gång, sedan andra dagen sprang hon till pottan själv och satte sig och kissade så det kommer mer och mer :)

    Men ibladn händer det små olyckor ändå med kisset. Bara det att man måste vara inställd på att verkligen köra på och inte ge upp för snart så sitter det där :)
Svar på tråden Potträna, när?