• Anonym (Alven­)
    Äldre 23 May 09:31
    115730 visningar
    44 svar
    44
    115730

    Vilka bidrag finns att söka för en ensamstående mamma?

    Som frågan lyder, vilka bidrag finns det man kan söka när man blir ensamstående med 4 barn och vart vänder man sig?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vilka bidrag finns att söka för en ensamstående mamma?
  • Äldre 24 Feb 13:48
    #31

    Hej ! Jag är ensam stånd mamma till 4 ban jobbar som undersköterska hel tid hur haft jobbig skälmskes hur bott i Skåne köpte vacker hos där jag förskott bygga finn familj men efter 14 år försökt spark äktenskapet ekonomin gick åt skogen. Huset såldes med skolad. Jag hur hamnat hos kronofogden min lön ska räka till oss till kronofogden och till lägenhet Som jag hyra i andra hand och betalar 10000 kr varje manad för att min barn ska hu det bara .när som helast kommer jag blir hem läs jag vet inte var jag ska bända mig

  • Äldre 25 Feb 11:25
    #32

    Underhåll hos fsk.

  • Anonym (lkjhg­f)
    Äldre 25 Feb 12:30
    #33

    Om du har barnen mer än 12 dygn på en fyraveckors period så räknas det som att du har dem på heltid. Då får du fullt underhåll á 1573 kr per barn och månad. Alternativt att ni räknar ut barnens verkliga kostnad (vilket man ska egentligen) så får pappan betala direkt till dig. Då kan det bli helt andra summor.

    Men, vi låtsas alltså att du har fyra barn som du får underhåll för via fk. Då är summan 6292 kr. Om du har dem på halvtid så kan du söka om underhåll vid växelvist boende om de inte tagit bort det. Det är max ½ underhåll per barn, alltså för dina fyra max 3162, fk räknar ut om och hur mycket du får.

    Barnbidrag om ni har gemensam vårdnad för fyra barn inkl flerbarnstillägg: 2970 kr per månad

    Om du har hela barnbidraget: 5940 kr per månad.

    Bostadsbidrag för en tänkt ensamstående med fyra barn, inkomst 20 000 kr i föräldrapenning, alla fyra barnen boende på heltid, hyra 10500 kr, yta 115 kvm =  2300 kr i bostadsbidrag, preliminärt uträknat via fk´s kassakollen.

    Alltså, alla barn heltid hos dig så blir bidragen du får via fk: 14532 kr. 

  • Äldre 25 Feb 12:39
    #34
    Anonym (lkjhgf) skrev 2017-02-25 12:30:00 följande:

    Om du har barnen mer än 12 dygn på en fyraveckors period så räknas det som att du har dem på heltid. Då får du fullt underhåll á 1573 kr per barn och månad. Alternativt att ni räknar ut barnens verkliga kostnad (vilket man ska egentligen) så får pappan betala direkt till dig. Då kan det bli helt andra summor.

    Men, vi låtsas alltså att du har fyra barn som du får underhåll för via fk. Då är summan 6292 kr. Om du har dem på halvtid så kan du söka om underhåll vid växelvist boende om de inte tagit bort det. Det är max ½ underhåll per barn, alltså för dina fyra max 3162, fk räknar ut om och hur mycket du får.

    Barnbidrag om ni har gemensam vårdnad för fyra barn inkl flerbarnstillägg: 2970 kr per månad

    Om du har hela barnbidraget: 5940 kr per månad.

    Bostadsbidrag för en tänkt ensamstående med fyra barn, inkomst 20 000 kr i föräldrapenning, alla fyra barnen boende på heltid, hyra 10500 kr, yta 115 kvm =  2300 kr i bostadsbidrag, preliminärt uträknat via fk´s kassakollen.

    Alltså, alla barn heltid hos dig så blir bidragen du får via fk: 14532 kr. 


    12 dygn av 28 heltid?
  • Anonym (lkjhg­f)
    Äldre 25 Feb 12:42
    #35
    Ms H skrev 2017-02-25 12:39:46 följande:
    12 dygn av 28 heltid?
    Ja, jag har för mig att de räknar så, jag kan ha fel dock, så det får TS kolla upp.
  • Anonym (43 gjh54)
    Äldre 12 Apr 17:08
    #36

    Spelar väl ingen roll om du är mamma? Tror du könet har med ersättningen att göra???????

  • Äldre 12 Apr 19:18
    #37

    Tråden är ganska gammal..........

  • Äldre 3 Jun 22:17
    #38

    Hej jag är än ensam stoande mamma med 2 tonåring barn mina barn har haft jätte mycket jobbig i år dom vill åka på semester i år på grund av dålig ekonomi jag kan inte åka nånstans snäll jälp mig med denher problemlämen

  • Äldre 3 Jun 22:34
    #39

    Finns nåt som heter jobb man behöver inte klämma ur sig 78 wt ungar som man inte kan ta hand om 

  • Äldre 24 Aug 11:14
    #40

    Jag är ensamstående med fyra barn jag har grund inkomst och jag vill fråga vilken bidrag jag kan få till mina barn alla under 18 år

  • Äldre 7 Nov 18:13
    #41

    Hej, Mina sediji , jag har två barn en12 och en 14 år bidrag ansvar för att studs själv

  • Anonym (lkjhg­f)
    Äldre 13 Nov 07:50
    #42
    nadaajami79 skrev 2017-08-24 11:14:00 följande:

    Jag är ensamstående med fyra barn jag har grund inkomst och jag vill fråga vilken bidrag jag kan få till mina barn alla under 18 år


    Du har troligen alla bidrag du har rätt till redan. Har du inget jobb utan får försörjningsstöd så kan soc bevilja en liten summa för semester. Den brukar dock vara liten och räcker antagligen bara till en endagstur till tex en djurpark.
  • Äldre 13 Nov 07:55
    #43
    furateriereribgev skrev 2017-06-03 22:34:03 följande:

    Finns nåt som heter jobb man behöver inte klämma ur sig 78 wt ungar som man inte kan ta hand om 


    Men säger att hon inte kunnat ta hand om dom innan. Arbetssituationen kan ha ändrats för henne nyss.

    Det är inte lätt att få jobb idag pga alla lönebidrag arbetsgivare får för "andra arbetslösa"
  • Äldre 3 Jan 15:43
    #44

    How can I get support with dentist and financially support.

Svar på tråden Vilka bidrag finns att söka för en ensamstående mamma?