• Äldre 26 May 12:09
    118458 visningar
    9 svar
    9
    118458

    Hur känns en spricka i revbenet? jag tror jag fått en..

    Jag och min pojkvän höll på och busade och brottades typ. Han tog tag runt min midja under brösten där bh-byglarna är ungefär och lyfte mig så jag liksom hängde med all min tyng i hans armar. Jag kände att det gjorde ovanligt ont just under vänster bröst där bygeln är och skrek aj så han släppte ner mig.

    Föst kände jag inte så mkt men eftersom började det göra mer ont. Nu är det tre dagar sen och det gör ont när jag andas djupt, hostar eller nyser. Det är också väldigt ömt om jag trycker från mitten av bröstbenet och som i en båge under bröstet. Det gör ont när jag böjer mig fram eller ska lägga mig eller sätta mig upp från liggande och när jag ska vända mig i sängen.

    Vad kan det vara? När jag googlar på spricka i revben så verkar det ju som att de inte gör så mkt åt det utan det får självläka, men jag skulle ändå vilja veta om det är det eller om det är nåt annat som gör ont.

    På vårdcentralen sa ssk jag pratade med att jag ska avvakta tills det gått en vecka eller ringa om jag får svårt att andas.

    Nån som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Hur känns en spricka i revbenet? jag tror jag fått en..
  • Äldre 26 May 12:10
    #1

    Ber om ursäkt för stavfel

  • Rovdju­r
    Äldre 26 May 12:22
    #2

    Om man brutit ett revben är det vanligt att man är öm över det aktuella revbenet. Det gör ont när man andas djupt, hostar eller skrattar och man får ofta svårt att sova eftersom det är svårt att vända sig i sängen. Ofta har man som mest ont under den första veckan. Ibland blir smärtan värre efter en eller ett par dagar.


    Själva revbensbrottet behöver oftast inte behandlas utan läker av sig själv, men om flera revben har gått av kan man behöva opereras för att bröstkorgen ska bli stabil. Det är bra att röra på sig och undvika att ligga till sängs en längre tid. Har man så ont att det är svårt att röra på sig bör man söka vård för att få starkare smärtlindring.

    Smärtorna behandlas med receptfria smärt- och inflammationshämmande läkemedel. 

    Efter ungefär en till två månader brukar smärtan ha gått över och brottet är läkt.


    Med vänliga hälsningar,
    Falling from heaven is not nearly as painful as surviving the impact...
  • Äldre 26 May 12:23
    #3

    Jag var otroligt öm och kunde inte t ex luta mig mot ryggstödet på en stol. Vissa rörelser gick jättebra, men andra gick inte alls. Den första veckan blev det värre för varje dag, men sedan blev det långsamt bättre. Jag var till VC och läkaren undersökte, men han sade att de inte gör något åt en sådan skada. Beroende på vilket jobb man har, så kan man ev bli sjukskriven. Det tog nog runt 6 veckor innan jag blev helt återställd ...


  • Äldre 26 May 12:33
    #4
    Rovdjur skrev 2011-05-26 12:22:47 följande:

    Om man brutit ett revben är det vanligt att man är öm över det aktuella revbenet. Det gör ont när man andas djupt, hostar eller skrattar och man får ofta svårt att sova eftersom det är svårt att vända sig i sängen. Ofta har man som mest ont under den första veckan. Ibland blir smärtan värre efter en eller ett par dagar.


    Själva revbensbrottet behöver oftast inte behandlas utan läker av sig själv, men om flera revben har gått av kan man behöva opereras för att bröstkorgen ska bli stabil. Det är bra att röra på sig och undvika att ligga till sängs en längre tid. Har man så ont att det är svårt att röra på sig bör man söka vård för att få starkare smärtlindring.

    Smärtorna behandlas med receptfria smärt- och inflammationshämmande läkemedel. 

    Efter ungefär en till två månader brukar smärtan ha gått över och brottet är läkt.


    Med vänliga hälsningar,
    Tack för ditt svar! Jag kan röra mig men det gör ont att gå. Jag ska ta smärtstillande och se om det hjälper.
  • Äldre 26 May 12:35
    #5
    lövet2 skrev 2011-05-26 12:23:22 följande:
    Jag var otroligt öm och kunde inte t ex luta mig mot ryggstödet på en stol. Vissa rörelser gick jättebra, men andra gick inte alls. Den första veckan blev det värre för varje dag, men sedan blev det långsamt bättre. Jag var till VC och läkaren undersökte, men han sade att de inte gör något åt en sådan skada. Beroende på vilket jobb man har, så kan man ev bli sjukskriven. Det tog nog runt 6 veckor innan jag blev helt återställd ...
    Skadade du ett revben på baksidan? Mitt onda sitter som sagt på framsidan så luta mig mot ryggstödet på en stol går bra. Usch så länge det tar att läka

    Tack för ditt svar!
  • Äldre 26 May 12:37
    #6
    I Am Mine skrev 2011-05-26 12:35:13 följande:
    Skadade du ett revben på baksidan? Mitt onda sitter som sagt på framsidan så luta mig mot ryggstödet på en stol går bra. Usch så länge det tar att läka

    Tack för ditt svar!
    Mitt revben var skadat på sidan, så smärtan och svullnaden gick både på framsidan och baksidan.
  • Äldre 26 May 12:48
    #7
    lövet2 skrev 2011-05-26 12:37:51 följande:
    Mitt revben var skadat på sidan, så smärtan och svullnaden gick både på framsidan och baksidan.
    Usch det lät ju ännu jobbigare än det här tur att det gått över nu då. Hur skadade du dig?
  • Äldre 26 May 12:52
    #8
    I Am Mine skrev 2011-05-26 12:48:11 följande:
    Usch det lät ju ännu jobbigare än det här tur att det gått över nu då. Hur skadade du dig?
    Jag låg och sov på sidan. Sonen, som då var 1½ år gammal kravlade sig upp i sängen och kröp upp och satte sig på mig. Sedan hoppade han (han hade nyss kommit på hur kan kunde stöta i från med fötterna när han satt på min mage t ex). Jag var inte riktigt vaken och hann inte parera ...
  • Äldre 26 May 12:54
    #9
    lövet2 skrev 2011-05-26 12:52:15 följande:
    Jag låg och sov på sidan. Sonen, som då var 1½ år gammal kravlade sig upp i sängen och kröp upp och satte sig på mig. Sedan hoppade han (han hade nyss kommit på hur kan kunde stöta i från med fötterna när han satt på min mage t ex). Jag var inte riktigt vaken och hann inte parera ...
    Aha, ojdå. Smärtsamt kan jag tänka mig
Svar på tråden Hur känns en spricka i revbenet? jag tror jag fått en..