• Äldre 26 May 15:17
    154028 visningar
    1460 svar
    1460
    154028

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Äldre 7 Sep 22:06

    Enligt boken om BLW så är det ju helt normalt att BLW-bebisar inte går upp i vikt lika fort som purébebisar.

    Min dotter halkade också efter i viktkurvan, men jag försökte att inte oroa mig och de sade även att hon inte "såg sjuk ut". 

  • Äldre 7 Sep 22:23

    Sous: Precis sånt, typ majs, i småbitar. Men det är knappt ens intressant för dem vad det verkar - lägger vi en stav framför dem så försöker de plocka upp dem, men sväljvänliga minibitar tittar de knappt åt just nu.
    Krusmatta: Ah, bra, då fortsätter vi med våra stavar (och brödbitar etc), men kompletterar med smått. Makaroner ska jag testa!

  • Äldre 8 Sep 20:08

    Hej!
    Jag har en livlig liten 7 mån son som självmant har bestämt sig för blw. Pureer dissar han totalt, men att äta själv leder i alla fall till att smakportioner hamnar i munnen. Han vägrar både ersättning, gröt och välling (mjölkfria) så jag helammar i princip. Har lite frågor till er som kör
    -är boken värd att köpa?
    -hur tillsätter man olja i maten (för magen och extrafettet)
    -man läser bara solskenshistorier om bebisar som gapar stort och äter, finns det någon som varit lite långsammare i matutvecklingen?
    -han orkar sitta i matstolen max fem minuter, erfarenheter om andra rastlösa barn?
    Tack på förhand!

  • Äldre 8 Sep 20:49
    Nukkumatti skrev 2013-09-08 20:08:17 följande:
    Hej!
    Jag har en livlig liten 7 mån son som självmant har bestämt sig för blw. Pureer dissar han totalt, men att äta själv leder i alla fall till att smakportioner hamnar i munnen. Han vägrar både ersättning, gröt och välling (mjölkfria) så jag helammar i princip. Har lite frågor till er som kör
    -är boken värd att köpa?
    -hur tillsätter man olja i maten (för magen och extrafettet)
    -man läser bara solskenshistorier om bebisar som gapar stort och äter, finns det någon som varit lite långsammare i matutvecklingen?
    -han orkar sitta i matstolen max fem minuter, erfarenheter om andra rastlösa barn?
    Tack på förhand!
    Min son åt i princip  ingen fast föda alls vid sju månader. Jag valde att avvakta några veckor då han verkade helt ointresserad och testade lite då och då för att se om intresset vaknat. Det kom väl när han blev knappt nio månader, även om han plockat med lite småbitar då och då innan dess. Jag skulle alltså ta det lugnt om jag var du, och låta honom ta det i sin egen takt. En vän till mig helammade i princip fortfarande vi elva-tolv månader, så det finns absolut de som är lite långsammare i starten. 

    Jag har doppat stavar av rotfrukter osv i olja, eller ugnsrostat dem i olja för lite extra fett. 

    Boken vet jag inget om, men jag känner inte att jag har behövt den. Det är liksom ingen särskild metod, utan man låter helt enkelt barnet styra och fokuserar på att vänja dem TILL mat och inte FRÅN amningen/ersättningen. 
  • Äldre 8 Sep 20:50

    Nu när han äter ex pannkakor och matmuffins och sånt är det ju lättare att få med lite extra fett.

  • Äldre 8 Sep 21:47

    Jag gillade boken jättemycket (har köpt kokboken också!), man fick många bra och praktiska tips, den är dessutom väldigt lättläst. Hon tar upp alltifrån hur man handskas med omgivningens reaktioner, viktkurvor, skilladen “chocking” / “gagging”, kvävningsrisk och så klart alla fördelar med BLW.

    Ja det är ju lite svårare med olja om man kör plockmat, vi gjorde så här:

    -       Kokosolja (som ska vara ett jättebra fett) tillsatte vi lite överallt (gröt, bananpannkaka etc)
    -       Tillsatte olja när jag gjorde laxstavar, kycklingstavar etc

    Solskenshistorier? Det finns många mammor i den här tråden (inklusive jag själv) som har haft bebisar som inte börjat intressera sig för mat förrän de är över 1 år gamla. Jag har hållit på och blivit tokig ibland och verkligen varit trött på BLW. (om du söker på mina tidigare inlägg i denna tråd så kan du läsa om min desperation!)

    Min dotter var över 1 år när hon började äta lite lite. Nu är hon 1.5 och är fortfarande väldigt svår att få att äta.

    Min dotter vägrar att sitta i sin stol (skulle vara glad om hon satt 5 minuter!) överhuvudtaget så vi har lagt ner det helt. Nu äter hon på bordet, under bordet, i badkaret, på arbetsbänken i köket, på golvet…

    Jag avundas verkligen föräldrar som har barn som sitter fint och äter i barnstolen, det är ganska jobbigt att hela tiden komma på nya ställen och lekar för att få henne att äta hela tiden.

  • Äldre 9 Sep 20:03

    Tack för tipsen och stödet! Det lilla problemet som gör mig lite stressad är att lillkillen går hungrig hela dagar för att han har svårt att komma till ro och amma. Detta leder till att han är gnällig och trött hela tiden och att han supertankar på natten

  • Äldre 9 Sep 20:34
    Nukkumatti skrev 2013-09-09 20:03:49 följande:
    Tack för tipsen och stödet! Det lilla problemet som gör mig lite stressad är att lillkillen går hungrig hela dagar för att han har svårt att komma till ro och amma. Detta leder till att han är gnällig och trött hela tiden och att han supertankar på natten
    Jo jag känner igen det där, min dotter ammade typ varje timme hela natten i den åldern. Det är jobbigt.
  • Äldre 9 Sep 23:03
  • Äldre 10 Sep 10:39

    Spännande tråd, ska följa den för att lära mig mer. Min syster körde med BLW med sin yngsta dotter och var jätte nöjd, så jag är sugen på att köra det med min minsting. Hon är dock bara två veckor än så det kommer dröja ett tag till...

    Magdi: Min son helammade jag fram till 7 månaders ålder, då han inte ville ha mat innan. På BVC så de att det inte var något problem, det går att helamma hela första året. Nu gick han isig upp i vikt iaf. 

  • Äldre 10 Sep 15:49

    hej! Min dotter är 6 mån och vi har nu tänkt o köra igång med lite smakisar! Har fastnat för blw o tycker att de låter kanon. Hon fick smaka kokt morotsstav i förrgår, så nu fortsätter vi. har läst lite om er som gjort lax eller kyckling stavar, undrar då om ni mixar när köttet är rått eller tillagar ni först? 
    visst kan man väl ge pureer också om man lägger på sked o låter henne ta själv om hon vill? Är kanske enklast med stavar och så men tänkte på typ gröt? Tack på förhand=)

  • Äldre 10 Sep 21:03
    moster helen skrev 2013-09-10 15:49:30 följande:
    hej! Min dotter är 6 mån och vi har nu tänkt o köra igång med lite smakisar! Har fastnat för blw o tycker att de låter kanon. Hon fick smaka kokt morotsstav i förrgår, så nu fortsätter vi. har läst lite om er som gjort lax eller kyckling stavar, undrar då om ni mixar när köttet är rått eller tillagar ni först? 
    visst kan man väl ge pureer också om man lägger på sked o låter henne ta själv om hon vill? Är kanske enklast med stavar och så men tänkte på typ gröt? Tack på förhand=)
    Jag har mixat köttet ratt och tillsatt vitlök, citronskal etc för att fa lite smak, sedan format stavar och stekt. 

    Ska man köra "renodlat" BLW sa lägger man fram skedar med gröt, man matar inte. Eller sa gör man grötfingrar! Vi gjorde bade och, det är fascinerande att se hur fort de blir duktiga pa att stoppa in skeden i munnen! 
  • Äldre 11 Sep 10:29

    Åh vad skönt det är att läsa era svar i den här tråden, jag blir så mycket lughare, tack! Jag ser hur det går nu ett tag, så bokar jag en tid på BVC sen och kollar vikten att den går upp lite mer.

    Nu har min dotter börjat kunna hantera mindre matbitar, särskilt klibbigt ris som hon tar jättesmå "flockar" av och stoppar i munnen Det känns jätteskönt, för då blir plötsligt utbudet på maten som man kan servera betydligt större, och så ser jag att hon får i sig en del också!

    Har ni i tråden fler tips på "klibbig" mat som lätt går att få tag i men som inte nödvändigtvis behöver vara jättestora bitar? Makaroner ska jag pröva tänkte jag, men vad mer? Plocka små ärtor känns för tidigt, eftersom de är lite mer hala och något för små.

  • Äldre 11 Sep 10:35
    Cannelle skrev 2013-09-10 21:03:56 följande:
    Jag har mixat köttet ratt och tillsatt vitlök, citronskal etc för att fa lite smak, sedan format stavar och stekt. 

    Ska man köra "renodlat" BLW sa lägger man fram skedar med gröt, man matar inte. Eller sa gör man grötfingrar! Vi gjorde bade och, det är fascinerande att se hur fort de blir duktiga pa att stoppa in skeden i munnen! 

    ok tack för tipset!
    testade att ge gröt igår. Tog på en sked och la den framför henne på bordet, hon tog den och stoppade i munnen och smaskade på den en bra stund..sen tog vi en tugga till;) Är ju nästan en reflex för dom här små att stoppa de dom får i handen till munnen, så jag kan tänka mig att dom hajar grejen att äta med sked fort! Jag blev då imponerad efter bara ett försök. Nu på morgonen fick hon en bit banan att mumsa på, kladdigt värre=)
  • Äldre 4 Oct 07:50

    Kan någon förklara vad BLW är och innebär?

  • Äldre 4 Oct 10:10

    Hej!

    Jag är egentligen jättesugen på att köra blw med min snart sjumånaders. Han älskaratt få äta själv men gillar även puréer. Mitt problem är dock att jag är så sjukt rädd att han ska sätta i halsen. Jag har förstått att bebisar har kräkreflexen långt fram och kväljs innan det är nån fara egentligen. Men oroar mig ändå! När ni gett t ex kokt morot, hur stora stavar har ni gett? Har bebisen bitit av bitarna? Hur stora bitar biter bebisen av, lika mycket som får plats i munnen?

    Tacksam för lite vägledning :)

  • Äldre 4 Oct 20:41
    Kalopsis skrev 2013-10-04 10:10:00 följande:
    Hej!

    Jag är egentligen jättesugen på att köra blw med min snart sjumånaders. Han älskaratt få äta själv men gillar även puréer. Mitt problem är dock att jag är så sjukt rädd att han ska sätta i halsen. Jag har förstått att bebisar har kräkreflexen långt fram och kväljs innan det är nån fara egentligen. Men oroar mig ändå! När ni gett t ex kokt morot, hur stora stavar har ni gett? Har bebisen bitit av bitarna? Hur stora bitar biter bebisen av, lika mycket som får plats i munnen?

    Tacksam för lite vägledning :)
    Jag var ocksa jätterädd men det är väldigt väldigt ovanligt att det händer och far en olycklig utgång. (men jag vet, inte mycket till tröst) Vi gick i alla fall en "baby first aid course", det lugnade mig lite. 

    Om du vill ge kokt morot sa maste den vara större än bebisens hand sa att den liksom inte försvinner i bebisens knytnäve.

    Min dotter mest sög pa moroten och fick ibland in nagra bitar i munnen som  hon spottade ut. Avokado i stavar gav vi också i början. (och kokade alla grönsaker sa att de var jättemjuka)

    Det ser hemskt läskigt ut när de "kväljs" men det är helt ofarligt.

    Kanske kan du läsa boken om BLW, jag blev helt frälst efter att ha läst den och bestämde direkt att mitt barn inte skulle fa nagra puréer!  
  • Äldre 6 Oct 16:53

    Tack för hjälpen! Testade att ge päron förut och stora bitar kom ju faktiskt ut igen. Han är jättenöjd med att kunna äta på egen hand ("kan själv" kommer att bli hans första ord, det är jag säker på) men det är ju inte så mycket som hamnar i magen. Han vill inte alls amma längre och jag hade gärna gett mer mat och mindre ersättning men han får bestämma takten (det gör de ju ändå ;) Vi får testa oss fram med fler sorters mat!

  • Äldre 11 Oct 00:53

    Favoritar :)

  • Äldre 3 Nov 17:39

    Finns det någon ny aktiv BLW-tråd eller kan man få liv i denna?

Svar på tråden Baby led weaning