• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    Bordeaux skrev 2011-05-27 20:01:13 följande:
    Hon har fortfarande ansvar tycker jag gentemot sina föräldrar. Hur kommer den relationen bli om hon skiter i deras vilja? Hur blir relationen mellan svärföräldrarna och TS? Lagen reglerar inte precis allt och även om det är lagligt för henne att köpa vad hon vill för sina pengar så kan det påverka relationer som gör att hon känner att hon inte kan göra vad som.

    Herregud jag har inte försökt läxa upp dig bara ge min syn på saken men om du tänker tolka in saker jag inte sagt och missförstå allt så är det upp till dig.
    Hon har inget juridiskt ansvar gentemot dem men det har hon mot sin man!

    Hur blir relationen till maken om hon pressar ut honom på pengar fastän hon kan försörja sig själv. Allt i syfte att öka sin egen privata förmögenhet. Men visst, är hennes relation till föräldrarna viktigare än den till maken so be it.

    Du kan diskutera etik och moral bäst du vill men sanningen är att ts inte har någon som helst skyldighet att försörja henne! Hennes föräldrar kanske kan ta över rollen och pytsa in pengar till henne varje månad så att maken slipper samt att hon slipper nalla av sin förmögenhet?
  • Anonym (lina)

    Jag förstår fullständigt om din fru inte vågar dela pengarna med dig, när du hotar med att skiljas bara av en sådan anledning att hon inte kan välja mellan det ena eller det andra. Och det andra alternativet är att hon får klara sig på sina 8000 själv, nu vet ju inte jag hur mycket hälften av era gemensamma utgifter är på, men jag skulle gissa att det inte skulle vara många kronor kvar av hennes pengar efter det?

    Jag tycker att du är en sjukt egoistiskt person! Låt henne ha SINA pengar kvar, de kommer säkerligen gå till ER ändå om du bara visar lite mer respekt och kärlek till din fru. Eller, låt henne använda en del av SINA pengar nu om du nu inte kan dela med dig utan krav. Måste också tillägga att om man kan tänka sig att skiljas pga en anledning som denna, så älskar man inte sin partner så som man borde. Skulle tro, som några andra skrivit, att problemet egentligen ligger någon annanstans. Eller, jag HOPPAS det.

  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-27 20:04:35 följande:
    Hon har inget juridiskt ansvar gentemot dem men det har hon mot sin man!

    Hur blir relationen till maken om hon pressar ut honom på pengar fastän hon kan försörja sig själv. Allt i syfte att öka sin egen privata förmögenhet. Men visst, är hennes relation till föräldrarna viktigare än den till maken so be it.

    Du kan diskutera etik och moral bäst du vill men sanningen är att ts inte har någon som helst skyldighet att försörja henne! Hennes föräldrar kanske kan ta över rollen och pytsa in pengar till henne varje månad så att maken slipper samt att hon slipper nalla av sin förmögenhet?
    Ts  maka har föräldrapenning  ((8000 i månaden) nu när hon är hemma för att ta hand om deras gemensamma barn  så scenariot att hon pressar maken på pengar har inte uppstått än.
  • Jordgubbssmak

    Jag har inte läst svaren utan bara TS så jag kanske säger något som redan skrivits tusen gånger.
    Men skulle inte en bra lösning kunna vara att ni använder hennes pengar till bostad då? Då drar ni ner på bostadskostnaderna med en stor kontantinsats och ni får båda ta del av föredelen med dessa pengar.

  • Bordeaux
    sirisdotter skrev 2011-05-27 20:07:22 följande:
    Ts  maka har föräldrapenning  ((8000 i månaden) nu när hon är hemma för att ta hand om deras gemensamma barn  så scenariot att hon pressar maken på pengar har inte uppstått än.
    och vi vet heller inte om det kommer uppstå.
  • Anonym
    Anonym (lina) skrev 2011-05-27 20:06:09 följande:
    Jag förstår fullständigt om din fru inte vågar dela pengarna med dig, när du hotar med att skiljas bara av en sådan anledning att hon inte kan välja mellan det ena eller det andra. Och det andra alternativet är att hon får klara sig på sina 8000 själv, nu vet ju inte jag hur mycket hälften av era gemensamma utgifter är på, men jag skulle gissa att det inte skulle vara många kronor kvar av hennes pengar efter det?

    Jag tycker att du är en sjukt egoistiskt person! Låt henne ha SINA pengar kvar, de kommer säkerligen gå till ER ändå om du bara visar lite mer respekt och kärlek till din fru. Eller, låt henne använda en del av SINA pengar nu om du nu inte kan dela med dig utan krav. Måste också tillägga att om man kan tänka sig att skiljas pga en anledning som denna, så älskar man inte sin partner så som man borde. Skulle tro, som några andra skrivit, att problemet egentligen ligger någon annanstans. Eller, jag HOPPAS det.
    Varför skulle det vara egoistiskt av ts att låta frun klara sig på sina egna pengar? En miljon kommer hon långt med...

    På vilket sätt menar du att frun respekterar ts? Genom att leva på hans pengar? Genom att vägra dela med sig? Genom att vad?
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-27 20:07:22 följande:
    Ts  maka har föräldrapenning  ((8000 i månaden) nu när hon är hemma för att ta hand om deras gemensamma barn  så scenariot att hon pressar maken på pengar har inte uppstått än.
    Vet du att de har enormt låg hyra,inga lån att betala och att hon klarar sin och sin del av barnets försörjning på 8000 kr/månad, exkl barnbidrag? Är du så insatt i deras utgifter?
  • sirisdotter
    Bordeaux skrev 2011-05-27 20:09:53 följande:
    och vi vet heller inte om det kommer uppstå.
    Precis.
  • Mamsis

    Man har försörjningsplikt gentemot sin make/maka, ts fru har fått pengar som hon ska kunna använda till ett boende eller till studier. Studerar hon och slipper ta lån tack vare dessa pengar kan hon så ett bättre betalt jobb än som outbildad vilket gynnar även ts i längden.

  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-27 20:12:55 följande:
    Vet du att de har enormt låg hyra,inga lån att betala och att hon klarar sin och sin del av barnets försörjning på 8000 kr/månad, exkl barnbidrag? Är du så insatt i deras utgifter?
    Nej,  det finns bara inte i min föreställningsvärld att man inte klarar sig på det om man är två om tv-licensen,  elräkningen,  bredbandet....    Fast i och för sig Ts har visst skaffat en vräkig,  ny bil.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???