• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-27 20:40:33 följande:
    Varför skulle ts köpa en bil, för sina pengar som frun gillade men inte han? Det är hans bil, hans val. Sen använder frun den nya fina bilen för att den är säkrare än hennes gamla skruttiga bil.

    Varför ska ts sätta av pensionspengar till henne? Hon har ett större kapital än honom så mest rättvist är det att han sparar ihop en miljon, sen kan de börja leva normalt igen!

    Ts fru har ca 4000 enligt KOV i personliga kostnader. I verkligehten kan de vara betydligt högre men sällan mindre. Sen ska hon betala sin del av boendet, sin mobil, bensin, sin bil och övriga privata räkningar. Så att hon klarar sig med de 8000 kr/månad som hon verkar ha är inte ens i närheten av sannolikt.
    Nej,  det bästa kanske vore att hustrun satte in sin enskilda egendom i privat pensionssparande.
  • Anonym (suck)

    Nu har jag bara läst trådstarten.

    Varför är människor så pengarkåta?

    Herregud det är din fru, hon är hemma med ditt barn. Hon lär hitta ett jobb förr eller senare, och då behöver du inte ''försörja'' henne längre.

  • Anonym (samma, fast frun)

    Nu frågade jag maken om hans inställning till detta (vi hade t alltså som TS ekonomiskt sett, förutom att jag har jobb då, men är mammaledig):

    "Jag tycker det är skillnad på pengar på banken och inkomst. Klart att jag försörjer oss, att tjafsa om dina pengar är ju bara sniket. Jag vet att jag alltid klarar mig bra på min lön, men det viktigaste av allt är att jag vet att oavsett hur det är med oss så kommer våra barn ha det bra."

     

  • Anonym (lina)
    Anonym (samma, fast frun) skrev 2011-05-27 21:00:06 följande:
    Nu frågade jag maken om hans inställning till detta (vi hade t alltså som TS ekonomiskt sett, förutom att jag har jobb då, men är mammaledig):

    "Jag tycker det är skillnad på pengar på banken och inkomst. Klart att jag försörjer oss, att tjafsa om dina pengar är ju bara sniket. Jag vet att jag alltid klarar mig bra på min lön, men det viktigaste av allt är att jag vet att oavsett hur det är med oss så kommer våra barn ha det bra."

     
    Tummen upp för din man! Glad
  • Anonym
    Mamsis skrev 2011-05-27 20:48:35 följande:
    Han tvingade nog inte henne att bli gravid nej, jag hoppas och tror att det var ett gemensamt beslut. Dock läste jag någonstans att han inte ville vara hemma för karriärens skull.  Får man 8000 i föräldrapenning om man inte har haft jobb innan? Trodde inte jag vet du.. Dessutom, hade hon inte blivit gravid så hade hon kunnat antingen pluggat nu eller letat jobb. Men istället tar hon hand om DERAS barn och DERAS hem.
    Visst var det ett val även av henne, men även TS har del i det valet.

    Vill han snika och snåla så borde han väl i allsin dar inte skaffat sig familj? Man tar hand om varandra i en familj. Om TS efter avslutad föräldraledighet ändå inte visar några tendenser till att vilja vare sig elta jobb, bostad eller studera, ja då ska hon nog fundera ett varv till på det där med pegnarna, men faktum kvarstår, fruns föräldrar sparade ihop dessa pengar till HENNE, inte till honom, om de går i sär kommer hon bara att ha de pengarna medan TS fortfarande har sitt jobb.
    Han vill inte snika och snåla, han vill ha ett gemensamt tryggt liv och dela allt. Hans fru verkar däremot inte dela den visionen.

    Han kommer inte att ha en miljon om de separerar och han försöjt henne under alla år...
  • sirisdotter
    Anonym (samma, fast frun) skrev 2011-05-27 21:00:06 följande:
    Nu frågade jag maken om hans inställning till detta (vi hade t alltså som TS ekonomiskt sett, förutom att jag har jobb då, men är mammaledig):

    "Jag tycker det är skillnad på pengar på banken och inkomst. Klart att jag försörjer oss, att tjafsa om dina pengar är ju bara sniket. Jag vet att jag alltid klarar mig bra på min lön, men det viktigaste av allt är att jag vet att oavsett hur det är med oss så kommer våra barn ha det bra."

     
    Visst är det skillnad på inkomst som dråsar in regelbundet och ett kapital  man kan göra av  med på nolltid.   Trots att det ofta är skattade pengar och mycket möda innan man fått ihop det.
  • Anonym

    Jag TS har inte skrivit på ett tag har haft annat för mig. Men nur har jag läst de ni skrivit och har lite att reda ut/tillägga. Påmin mig gärna om det är något som jag glömt svara på.

    Vi bor i en bostadsrätt, jag äger halva och min fru den andra halvan. Hon har inga lån då hon betalade sin del när vi köpte den. Av en del av de pengar hennes föräldra sparat åt henne. Jag har lån på min del då jag köpte en dyr bil till oss båda. Lägenheten är en trea och ligger inte så centralt. Så det är inte någon jätte dyr bostad vi pratar om. Skulle vi flytta till hus eller en mycket dyrare lägenhet så skulle hennes pengar gå dit. Men jag skulle inte få något av dem om vi skilldes.

    Min fru hade jobb innan vi fick barn, men egentilgen så spelar det ingen roll. För hon kan leva på sina föräldrapengar eller a-kassa (om hon inte får jobb direkt efter föräldraledigheten). Klarar hon sig inte på de 8000 kr så får hon ta av sina sparade pengar, men det är ju egentlgen inte mitt problem. Om hon bestämmer sig för att börja jobba så får hon ut mer pengar och kommer klara nästan lika bra som innan vi fick barn, då vi hade delad ekonomi.
    Det hela handlar om att OM vi skiljer oss så har jag inte rätt till de pengar som hennes föräldrar sparat men hon har rätt det de jag har slitit jobbat ihop. Jag tycker att det känns fel.

    Eftersom hon är arbetslös är det också bäst för vår gemensamma ekonomi om hon fortsätter att vara hemma och att jag jobbar. 

    Om hon börjar plugga så visst kan hon ta av de sparade pengarna och det kommer hon få göra också om vi inte har helt gemensam ekonomi. Men för våran gemensamma framtid är det bättre att vi använder min lön till våra utgifter och fortsätter att ha hennes pengar sparade då pengaran är plaserade så att det ska växa. Men detta är ju förstås bara ett alternativ om hon väljer att dela pengarna från sina föräldrar med mig. 

     

  • Anonym
    Anonym (suck) skrev 2011-05-27 20:56:35 följande:
    Nu har jag bara läst trådstarten.

    Varför är människor så pengarkåta?

    Herregud det är din fru, hon är hemma med ditt barn. Hon lär hitta ett jobb förr eller senare, och då behöver du inte ''försörja'' henne längre.
    Så om ts får ut 40000 kr/mån och hon hittar ett jobb där hon får ut 15000 kr/månad så menar du att hon kommer att dela alla kostnader lika och inte behöva ts hjälp med försörjningen mer? Då kan han ju välja att ge sina föräldrar 25000 kronor/månad att spara i enskild egendom till honom...
  • Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-05-27 21:04:44 följande:
    Han vill inte snika och snåla, han vill ha ett gemensamt tryggt liv och dela allt. Hans fru verkar däremot inte dela den visionen.

    Han kommer inte att ha en miljon om de separerar och han försöjt henne under alla år...
    Men kom igen, jag tror säkert att hon delar den visionen, det funkar alldeles utmärkt att ha det så fast att pengarna står kvar som hennes enskilda egendom.

    Och nej, han kommer inte ha en miljon på kontot. Men han kommer antagligen inte försörja henne under "alla år" heller. Hon bidrar ju för helvete med relativt mycket pengar redan nu (beroende på vem man jämför med såklart). Han försörjer inte henne, han kanske betalar en större del av de onödiga (då menar jag allt utöver boende, mat och andra livsnödvändiga saker) utgifter som de har dragit på sig. Men hon är helt kapabel att försörja sig själv i ett äktenskap med 8000 kr, faktiskt.
  • Anonym
    Anonym (lina) skrev 2011-05-27 21:09:21 följande:
    Men kom igen, jag tror säkert att hon delar den visionen, det funkar alldeles utmärkt att ha det så fast att pengarna står kvar som hennes enskilda egendom.

    Och nej, han kommer inte ha en miljon på kontot. Men han kommer antagligen inte försörja henne under "alla år" heller. Hon bidrar ju för helvete med relativt mycket pengar redan nu (beroende på vem man jämför med såklart). Han försörjer inte henne, han kanske betalar en större del av de onödiga (då menar jag allt utöver boende, mat och andra livsnödvändiga saker) utgifter som de har dragit på sig. Men hon är helt kapabel att försörja sig själv i ett äktenskap med 8000 kr, faktiskt.
    Anta att hon dör? Då blir hennes pengar barnets men han blir ensam försörjare. Ts står kvar utan sparande. Anta att hon vill skiljas. Då står ts utan sparande mer än till hälften, med dubbelt så dyrt boende och mer lån och frun har en miljon, minst på banken. Är det rättvisa?
Svar på tråden Ska jag försörja henne???