• Anonym
    Äldre 27 May 11:17
    92954 visningar
    1138 svar
    1138
    92954

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Äldre 3 Jun 18:30

    Nu tror jag att jag förstår hur du menar.
    Om TS har 100 000 i aktier så kan det skrivas ett äktenskapsförord där de aktierna blir enskild egendom.
    Men det går inte att med giltig verkan skriva in att ytterligare 900 000 som satsas i aktier i framtiden också utgör enskild egendom. Man kan bara skriva om redan befintliga tillgångar.

    Är det så du menar?

    Jag vet att det förekommer att man skriver att  "allt som parterna äger och i framtiden kommer att förvärva" är vars och ens enskilda egendom. Det är fullt giltigt vad jag vet.

    Vad jag tänker mig är ju ett mellanting. Men det kanske inte går att göra så?

  • Anonym
    Äldre 3 Jun 18:40
    ardath bey skrev 2011-06-03 18:30:54 följande:
    Nu tror jag att jag förstår hur du menar.
    Om TS har 100 000 i aktier så kan det skrivas ett äktenskapsförord där de aktierna blir enskild egendom.
    Men det går inte att med giltig verkan skriva in att ytterligare 900 000 som satsas i aktier i framtiden också utgör enskild egendom. Man kan bara skriva om redan befintliga tillgångar.

    Är det så du menar?

    Jag vet att det förekommer att man skriver att  "allt som parterna äger och i framtiden kommer att förvärva" är vars och ens enskilda egendom. Det är fullt giltigt vad jag vet.

    Vad jag tänker mig är ju ett mellanting. Men det kanske inte går att göra så?
    Just ordalydelsen vad parterna förvärvar i framtiden, kräver även ytterligare ett rekvisit, dvs att man stipulerar vad detta kan vara. Tex kan man skriva att framtida gåvor och arv räknas som enskild egendom enligt äktenskapsförordet.
  • sirisd­otter
    Äldre 3 Jun 18:57
    Anonym skrev 2011-06-03 17:16:52 följande:
    Man lagstadgar inte innehållet i gåvobrevet, men om det är riktigt gjort, så finns det en kopia på den lokala tingsrätten, vilken tjänar som bevis för både själva upprättandet och innehållet.
    Hur är det nu - tidigare i tråden tog någon ur mig villfarelsen (?)  att  gåvobrev måste registreras....
  • Äldre 3 Jun 18:58
    Anonym skrev 2011-06-03 18:40:36 följande:
    Just ordalydelsen vad parterna förvärvar i framtiden, kräver även ytterligare ett rekvisit, dvs att man stipulerar vad detta kan vara. Tex kan man skriva att framtida gåvor och arv räknas som enskild egendom enligt äktenskapsförordet.
    Det känns märkligt om det skulle vara utan verkan om man utelämnar hur man förvärvar egendomen.Vill man att förvärvssättet ska vara betydelselöst verkar det ju konstigt att man ändå måste specificera hur man förvärvat egendomen.

    Men ska det vara så komplicerat så låt gå...
  • Äldre 3 Jun 18:59
    sirisdotter skrev 2011-06-03 18:57:20 följande:
    Hur är det nu - tidigare i tråden tog någon ur mig villfarelsen (?)  att  gåvobrev måste registreras....
    Det var jag som skrev det. Jag vidhåller min uppfattning
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 19:02
    sirisdotter skrev 2011-06-03 18:57:20 följande:
    Hur är det nu - tidigare i tråden tog någon ur mig villfarelsen (?)  att  gåvobrev måste registreras....
    Gåvobrev, testamenten och äktenskapsförord skall registreras hos tingsrätten för att inte kunna bestridas i framtiden. Det är en säkerhetsåtgärd, men du blir inte lagförd om du skulle missa det.
  • sirisd­otter
    Äldre 3 Jun 19:12
    Anonym skrev 2011-06-03 19:02:30 följande:
    Gåvobrev, testamenten och äktenskapsförord skall registreras hos tingsrätten för att inte kunna bestridas i framtiden. Det är en säkerhetsåtgärd, men du blir inte lagförd om du skulle missa det.
  • Äldre 3 Jun 19:30
    Anonym skrev 2011-06-03 19:02:30 följande:
    Gåvobrev, testamenten och äktenskapsförord skall registreras hos tingsrätten för att inte kunna bestridas i framtiden. Det är en säkerhetsåtgärd, men du blir inte lagförd om du skulle missa det.
    Hur gör man för att registrera ett gåvobrev eller testamente hos tingsrätten?
  • Äldre 3 Jun 19:33
    Anonym skrev 2011-06-03 19:02:30 följande:
    Gåvobrev, testamenten och äktenskapsförord skall registreras hos tingsrätten för att inte kunna bestridas i framtiden. Det är en säkerhetsåtgärd, men du blir inte lagförd om du skulle missa det.
    Ett testamente där allt testamenteras till katthemmet kan alltså inte bestridas av bröstarvingarna om det är registrerat hos tingsrätten?
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 20:14
    ardath bey skrev 2011-06-03 19:30:19 följande:
    Hur gör man för att registrera ett gåvobrev eller testamente hos tingsrätten?
    Det är skitenkelt. Man tar en kopia på tex äktenskapsförordet, får denna vidimerad av tex sina grannar, sen knallar man till tingsrätten och lämnar in kopian med eventuella bilagor. Jag tror att det för närvarande kostar 275:- att få det registrerat.
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 20:15
    ardath bey skrev 2011-06-03 19:33:23 följande:
    Ett testamente där allt testamenteras till katthemmet kan alltså inte bestridas av bröstarvingarna om det är registrerat hos tingsrätten?
    Jo visst kan det bestridas, men finns det registrerat är chansen mycket mycket mindre att de efterlevande kommer någon vart. När det gäller bröstarvingar så kan man inte ta ifrån dessa sin laglott. detta är skyddat i lag. Däremot det som blir över efter laglotten går att testamentera bort.
  • sirisd­otter
    Äldre 3 Jun 20:17
    ardath bey skrev 2011-06-03 19:30:19 följande:
    Hur gör man för att registrera ett gåvobrev eller testamente hos tingsrätten?
    1982 kostade det 750  kr att få "Gåva till hustrun"   (med tanke på ev.  konkurs)  registrerad.   Kungjordes i Post- och-inrikes-tidningar,
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 20:31
    sirisdotter skrev 2011-06-03 20:17:02 följande:
    1982 kostade det 750  kr att få "Gåva till hustrun"   (med tanke på ev.  konkurs)  registrerad.   Kungjordes i Post- och-inrikes-tidningar,
    Idag har vi sedan december 2004 inga problem med gåvoskatt och annat trams, så det kostar inte sådana pengar idag. Vill man däremot nyttja en jurist eller advokat (vilket är lämpligt) så tillkommer dennes arvode för själva utformningen av gåvobrevet.
  • Äldre 3 Jun 20:53
    Anonym skrev 2011-06-03 20:14:00 följande:
    Det är skitenkelt. Man tar en kopia på tex äktenskapsförordet, får denna vidimerad av tex sina grannar, sen knallar man till tingsrätten och lämnar in kopian med eventuella bilagor. Jag tror att det för närvarande kostar 275:- att få det registrerat.
    Jag frågade om gåvobrev och testamenten. Jag utelämnade äktenskapsförorden med avsikt.

    Jag tror nämligen att du har fel. Ett testamente är giltigt om det uppfyller formkraven (och är avfattat av testatorn själv vid sina sinnens fulla bruk naturligtvis). Det kan bestridas av bröstarvingarna om deras laglott kränks. Det kan inte registreras hos tingsrätten eller annan offentlig institution.

    Se bl.a. denna länk där de skriver om testamenten kan registreras. http://lawline.se/answers/6755
    Se denna riksdagsmotion där motionärerna vill att det ska gå att registrera testamenten: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2005/06&bet=L288&dok_id=GT02L288
  • Äldre 3 Jun 20:56
    Anonym skrev 2011-06-03 20:15:23 följande:
    Jo visst kan det bestridas, men finns det registrerat är chansen mycket mycket mindre att de efterlevande kommer någon vart. När det gäller bröstarvingar så kan man inte ta ifrån dessa sin laglott. detta är skyddat i lag. Däremot det som blir över efter laglotten går att testamentera bort.
    Allt kan testamenteras bort. Men bröstarvingarna kan bestrida testamentet om det kränker deras laglott, om bröstarvingarna så önskar. Och de har bara en viss tid på sig (inom 6 månader från det att man delgavs testamentet).
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 21:02
    ardath bey skrev 2011-06-03 20:53:43 följande:
    Jag frågade om gåvobrev och testamenten. Jag utelämnade äktenskapsförorden med avsikt.

    Jag tror nämligen att du har fel. Ett testamente är giltigt om det uppfyller formkraven (och är avfattat av testatorn själv vid sina sinnens fulla bruk naturligtvis). Det kan bestridas av bröstarvingarna om deras laglott kränks. Det kan inte registreras hos tingsrätten eller annan offentlig institution.

    Se bl.a. denna länk där de skriver om testamenten kan registreras. lawline.se/answers/6755
    Se denna riksdagsmotion där motionärerna vill att det ska gå att registrera testamenten: www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&...
    Då är jag helt enkelt felunderrättad. My bad.
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 21:04
    ardath bey skrev 2011-06-03 20:56:39 följande:
    Allt kan testamenteras bort. Men bröstarvingarna kan bestrida testamentet om det kränker deras laglott, om bröstarvingarna så önskar. Och de har bara en viss tid på sig (inom 6 månader från det att man delgavs testamentet).
    Ja, och i praktiken innebär detta att tingsrätten alltid tar hänsyn till bröstarvingarnas laglott, även om testamentatorn uttryckligen testamenterar hela sin samlade förmögenhet till pälslösa pudlars riksförbund.
  • Äldre 3 Jun 21:12
    Anonym skrev 2011-06-03 20:31:50 följande:
    Idag har vi sedan december 2004 inga problem med gåvoskatt och annat trams, så det kostar inte sådana pengar idag. Vill man däremot nyttja en jurist eller advokat (vilket är lämpligt) så tillkommer dennes arvode för själva utformningen av gåvobrevet.
    Ja nu har de sänkt till 275 kr. Samma som för äktenskapsförord.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???