• seglar­en
    Äldre 30 May 20:25
    10892 visningar
    8 svar
    8
    10892

    Tips på vegetarisk mat som barn gillar?

    Hej!

    Finns det någon som har bra tips på vegetarisk mat som barn gillar? MIn dotter på 2 år älskar grönsaker, men vi har svårt att få i henne några baljväxter. Jag skulle gärna vilja ersätta korvrätterna med vegetariskt åtminstone någon dag i veckan. 

  • Svar på tråden Tips på vegetarisk mat som barn gillar?
  • Äldre 30 May 20:39
    #1

    Grönsaksbiffar, vegetarisk lasagne, tacos med quornfärs...

  • Petite­Jess
    Äldre 31 May 15:13
    #2

    På de flesta butikerna som Coop/ICA/Willys (finns säkert i andra affärer också) så finns det en kategori med bara vegetariska frysrätter.
    Är själv vegan och brukar kunna hitta allt från sojakorv till majsschnitzlar så det finns lite variaton Solig

  • Äldre 1 Jul 12:15
    #3

    Bönor och linser såklart!

  • Äldre 4 Jul 20:59
    #4

    min dotter älskar kikärtor.

    och mandelfrickadeller
    www.coop.se/Recept--mat/Recept/v/vegetariska-frikadeller/ de är blande det godaste vegetariska man kan äta enligt vår familj

    rödbetsbiffar kanske?
    linssoppa
    plättar med halloumi och zuchini i
    potatisbullar
    pasta med tomatsås och fetaost

  • Helle3­33
    Äldre 4 Jul 21:00
    #5
    seglaren skrev 2011-05-30 20:25:07 följande:
    Hej!

    Finns det någon som har bra tips på vegetarisk mat som barn gillar? MIn dotter på 2 år älskar grönsaker, men vi har svårt att få i henne några baljväxter. Jag skulle gärna vilja ersätta korvrätterna med vegetariskt åtminstone någon dag i veckan. 
    Linsgryta. Gör den som om det skulle ha varit köttfärsås. Det har en kompis fått i både sin dotter och hennes kräsna kompisar.
  • äppelm­os
    Äldre 4 Jul 21:59
    #6

    jag älskade sojakorv som barn, den på burk.. det är det enda jag saknar med att flyttat hemifrån (mina föräldrar e vegetarianer).. får inte igenom sojakorv hemma för maken.. :P

  • Helle3­33
    Äldre 5 Jul 21:43
    #7

    Något några av mina vänner som ätit LCHF-kost upptäckt är att barnen ÄLSKAR blomkålsmos och broccolimos. Att man helt enkelt kokar blomkålen eller broccolin och gör precis som att man skulle gjort potatismos.

  • Helle3­33
    Äldre 5 Jul 21:44
    #8

    Men köp sojakorv till dig själv så kan karln äta vanlig korv... Det hade jag gjort. Nu äter både jag och min sambo sojakorv så inga problem där. Fast jag avskyr sån där burk-korv....

Svar på tråden Tips på vegetarisk mat som barn gillar?