• Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 21:24
    7718 visningar
    39 svar
    39
    7718

    Lärarexamen men ej ämnesbehörig????

    Jag har en lärarexamen på 240 p mot fsk, f-klass och grundskolans tidigare år. Utbildningens grundsten var barn- och ungdomsvetenskap. Utöver detta har jag 20 p svenska, 15 p matematik, 5 p no m.m.

    När jag läser i högskoleförordningens bilaga 2 är jag inte behörig i att undervisa i något ämne! Jag ställer mig frågan hur f*n högskolan kan utbilda 100-tals blivande lärare som får en lärarexamen men ingen ämnesbehörighet! Vad ska man då undervisa i??? Här där jag bor söker skolorna lärare som är "behöriga" i sv/so eller ma/no...

    Är här någon annan som är i samma sits eller kan förklara hur detta går ihop?

  • Svar på tråden Lärarexamen men ej ämnesbehörig????
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 23:02
    #21
    Tecken skrev 2011-05-30 22:54:45 följande:
    Nej, p och hp är olika saker. Har du verkligen räknat om dina gamla p till hp?
    Hur gör jag det?
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 23:06
    #22

    Mitt stora dilemma som jag inte förstår är att jag har en lärarexamen för grundskloans tidigare år och får undervisa men jag får inte undervisa i något ämne då jag inte är behörig. Det är just DETTA jag inte får att gå ihop. Jag hoppas innerligt att jag fått något vässentligt om bakfoten och att jag är behörig för att undervisa i ett ämne! Därav denna tråd....

  • Tecken
    Äldre 30 May 23:07
    #23

    1p = 1.5hp. Så du multiplicerar dina p med 1.5 = hp.

  • Äldre 30 May 23:13
    #24
    MirandaNallen skrev 2011-05-30 23:06:52 följande:
    Mitt stora dilemma som jag inte förstår är att jag har en lärarexamen för grundskloans tidigare år och får undervisa men jag får inte undervisa i något ämne då jag inte är behörig. Det är just DETTA jag inte får att gå ihop. Jag hoppas innerligt att jag fått något vässentligt om bakfoten och att jag är behörig för att undervisa i ett ämne! Därav denna tråd....
    Att du inte är ämnesbehörig spelar ju ingen roll när det handlar om år 0-4 och under? För främst åk 6-9 kan det ju däremot vara relevant.
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 31 May 17:48
    #25
    Rockan skrev 2011-05-30 23:13:48 följande:
    Att du inte är ämnesbehörig spelar ju ingen roll när det handlar om år 0-4 och under? För främst åk 6-9 kan det ju däremot vara relevant.
    Den uppfattningen hade jag också... ända tills jag började söka nytt jobb. Alla tjänster jag stött på är som svenska/so eller matte/no-lärare. I annonserna söker de alltså yttryckligen svenska/so eller ma/no-lärare.
  • Morsni­ngKors­ning
    Äldre 31 May 18:19
    #26

    Men anledningen till att de söker ma/no och sv/so är för att det förr utbildades sådana och rektorerna hinner inte med (knappt vi studenter/lärare heller )

    Det är samma anledning till att många söker 1-7 eller 4-9-lärare trots att de inte heller utbildas längre... Den förklaringen gav vår vfu-rektor Att skolledarna skriver som man alltid skrivit fast utbildningen gjorts om x antal gånger...

  • emmize­nma
    Äldre 5 Jun 19:40
    #27

    Tyvärr så förlorar vi en del av behörigheten i och med den nya lärarlegiimationen som införs. När man inte har ämnes inriktning har jag förstått det som att man kan få jobb i förskolan, förskoleklass och som fritidspedagog-möjligtvis i åk1-2. Men vi får ingen ämnesbehörighet som kommer att krävas för att få undervisa, för det kommer det att krävas minst 60 hp(2 terminer) för att få behärighet i ämnet!

  • Lois81
    Äldre 5 Jun 19:50
    #28
    MirandaNallen skrev 2011-05-30 23:06:52 följande:
    Mitt stora dilemma som jag inte förstår är att jag har en lärarexamen för grundskloans tidigare år och får undervisa men jag får inte undervisa i något ämne då jag inte är behörig. Det är just DETTA jag inte får att gå ihop. Jag hoppas innerligt att jag fått något vässentligt om bakfoten och att jag är behörig för att undervisa i ett ämne! Därav denna tråd....
    Jag har samma behörighet som du undantaget att jag bara har behörighet att undervisa till och med åk 2. Man får undervisa, det är upp till den som anställer. Även om du haft en eller två ämnesbehörigheter så blir man ju oftast klasslärare i de åldrarna och då undervisar man ju ändå utan behörighet i vissa ämnen. 
    Att du läst 15-20 p av något ämne ger dig ingen behörighet, det r bara en extra kompetens vilken i mattedidaktik och språkutveckling nu är obligatorisk.
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 6 Jun 08:34
    #29

    Jag har försökt läsa så mycket jag har kunnat hitta. Innan var jag orolig för de 60 poäng man ska ha i ett ämne för att bli behörig. Läste sen i högskoleförordningen att en äldre examen är likvärdig den utbildning som finns idag. Alltså att jag är behörig och får undervisa i de ämne jag har poäng i. Tyvärr får det nog vänta till jag kan ansöka om lärarlegitimstion, då ser jag ju vad de legitimerar mig i...

  • Äldre 6 Jun 08:42
    #30

    Ta kontakt med facket! De kan se till varje individs behörighet. 

    Jag som har läst 1-7 lärarutbildningen är plötsligt obehörig i årskurs sju! Det är faktiskt nästan bedrägeri att göra så, anser jag. Tänk om man skulle göra så med läkare, ingenjörer eller ekonomer i efterhand? Det skulle bli RAMASKRI! Men lärare kan man göra vadsomhelst med! Det stinker! 

  • emmize­nma
    Äldre 6 Jun 10:37
    #31
    Maijlo skrev 2011-06-06 08:42:48 följande:
    Ta kontakt med facket! De kan se till varje individs behörighet.

    Jag som har läst 1-7 lärarutbildningen är plötsligt obehörig i årskurs sju! Det är faktiskt nästan bedrägeri att göra så, anser jag. Tänk om man skulle göra så med läkare, ingenjörer eller ekonomer i efterhand? Det skulle bli RAMASKRI! Men lärare kan man göra vadsomhelst med! Det stinker!

    Håller med dig!


    Här har man utbildat sig i x antal år och så ändras "spelreglerna" helt plötsligt det tycker jag är dåligt! Okej om det skulle gälla alla nya eller att man i sådant fall skulle få läsa till behörigheten på betald arbetstid!

  • Lois81
    Äldre 6 Jun 11:22
    #32
    emmizenma skrev 2011-06-06 10:37:00 följande:

    Håller med dig!


    Här har man utbildat sig i x antal år och så ändras "spelreglerna" helt plötsligt det tycker jag är dåligt! Okej om det skulle gälla alla nya eller att man i sådant fall skulle få läsa till behörigheten på betald arbetstid!


    Men det kan man ju, på lärarlyftet...
  • emmize­nma
    Äldre 6 Jun 14:27
    #33
    Lois81 skrev 2011-06-06 11:22:34 följande:
    Men det kan man ju, på lärarlyftet...

    Nja det är ju inte säkert att man kan läsa in ämnes behärigheten på lärarlyftet, men de kanske kommer att göra om det?


     


    Tycker i alla fall det är konstigt att man "får" eller kan ändra på behörigheten för de som redan plockat ut en examen . På sikt är det bra med denna kompetens höjning men det är lite tråkigt för "oss" som hamnar mitt i mellan.

  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 6 Jun 20:53
    #34
    Maijlo skrev 2011-06-06 08:42:48 följande:
    Ta kontakt med facket! De kan se till varje individs behörighet. 

    Jag som har läst 1-7 lärarutbildningen är plötsligt obehörig i årskurs sju! Det är faktiskt nästan bedrägeri att göra så, anser jag. Tänk om man skulle göra så med läkare, ingenjörer eller ekonomer i efterhand? Det skulle bli RAMASKRI! Men lärare kan man göra vadsomhelst med! Det stinker! 
    Har du pratat med facket?

    Ska försöka få tid imorgon och ringa dem. Det verkar inte bara vara jag som har bekymmer med behörigheten... Märkligt att inte detta sågs över innan reformen gick igenom.
  • Äldre 7 Jun 14:17
    #35

    Alla får inte läsa på lärarlyftet tyvärr. Det är kommunen som avgör vilka som ska få gå och platserna är mycket begränsade. Vissa kommuner har inte lärarlyftsmedel ens. :-/


     


    Jag har inte kontaktat facket ännu. Just nu arbetar jag på gymnasiesärskolan så jag behöver också läsa upp min behörighet. Jag har ansökt om att få lärarlyftet till hösten för att läsa upp till speciallärare, men kommunen har avslagit min ansökan tyvärr.

  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 7 Jun 16:58
    #36

    Jag har inte pratat med facket än jag heller, men jag pratade med en kollega som pratat med facket och skolledningen på lärarutbildningen och ingen av dem hade ett bra svar, eller ett svar över huvudtaget .

    Majjlo: trist att du fått avslag på ansökan, vad händer med dig nu? Får du ändå jobba kvar?

  • Äldre 11 Jun 05:57
    #37

    Jag jobbar kvar på läsårsbasis. Min tjänst är fast i kommunen som grundsskollärare egentligen, men jag vill ju helst vara kvar.

  • Äldre 11 Jun 11:42
    #38

    Här kommer lärarutbildnings-studievägledaren och ska försöka förklara lite. ;)

    Fram till nu har det (i princip) varit upp till rektor på skolan att besluta om en lärare är kompetent i ett ämne eller inte, och om man över huvud taget velat prata om ämnen i tidigare år. Nu kommer dock lärarlegitimationen. Den var ingenting högskolorna visste om för några år sedan, och fortfarande är inte allt klart med den, så det är ingenting som man har kunnat informera om under utbildningen tidigare. Legitimationen är uppdelad på ämnen och årskurser, och det enkla och otillfredsställande svaret är att ni kommer att veta vad ni är behöriga i när ni ansökt om legitimation. Man kan titta på behörighetsförordningen http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2011:326 på Skolverkets hemsida och deras FAQ http://www.skolverket.se/sb/d/4394 , men allt är som sagt ännu inte klart, och det finns mycket otydligheter, så säker kan man inte vara förrän man sökt. Min slutsats när jag suttit på möten hos Skolverket är att de gamla 1-7-lärarna har en fördel framför de nyare "tidigare år"-lärarna, som i vissa fall kan ha valt så att de tyvärr inte får behörighet i många ämnen.

    Man blir förresten behörig i de årskurser som står på examensbeviset. Om det står "tidiga år" så skriver Skolverket så här:

    *********************************************
    Vilka årskurser är grundskolans "tidiga år" och "lägre åldrar"?


    Det går inte att ge ett entydigt svar på det eftersom begreppet har tolkats olika ut på olika lärosäten. Det finns flera olika inriktningar beroende på var och när man har tagit sin examen tex åk F-3, 1-5 eller F-2. Om inte annat anges på examensbeviset är tidiga år= F-6


    *********************************************

    Fråga mig gärna om ni undrar något.
  • kharto­um
    Äldre 11 Jun 21:35
    #39
    Maijlo skrev 2011-06-07 14:17:35 följande:

    Alla får inte läsa på lärarlyftet tyvärr. Det är kommunen som avgör vilka som ska få gå och platserna är mycket begränsade. Vissa kommuner har inte lärarlyftsmedel ens. :-/


     


    Jag har inte kontaktat facket ännu. Just nu arbetar jag på gymnasiesärskolan så jag behöver också läsa upp min behörighet. Jag har ansökt om att få lärarlyftet till hösten för att läsa upp till speciallärare, men kommunen har avslagit min ansökan tyvärr.


    Läsa kan man ju alltid göra. Det är bara inte självklart att arbetsgivaren vill betala. Hade jag varit TS situation så hade jag funderat på vad jag behövde komplettera med för att bli anställningsbar i skolan, om det är där hon vill arbeta.

    Hela "nya lärarutbildningen" som kom för ett anatl år sedan var helt galen. Många lurade att läsa alla möjliga och omöjliga kombinationer, med följd att ingen rektor anställer en person som bara är behörig i ett ämne för exempelvis högstadiet, om övrig kompetens riktas mot förskoleåren.

    De smarta läste traditionella ämnen och hade koll på vilka jobb som fanns på marknaden.

    Jag är glad att jag har en gammaldags examen med magister i engelska och historia. Dessa ämnen kommer fortafarnde att vara gångbara på gymnasiet och nivån är helt rätt. Jag lär mao få min legitimation.
Svar på tråden Lärarexamen men ej ämnesbehörig????