• Anonym (hur länge)
    Äldre 1 Jun 21:25
    42877 visningar
    41 svar
    41
    42877

    Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?

    Hur lång tid tar det innan man blir avhyst på egen bekostnad från den dagen man fått meddelande om att man blivit vräkt och omgående ska flytta ut?

    Finns det någon "Regelmässig" tidsfrist eller är det närsomhelst?
    Fick mitt besked om vräkning idag, och jag kom hem sent så jag såg inte brevet förrän vid kl 17.30 då ALLA  man kan kontakta i frågan redan har stängt fram till tisdag nu..

    Har småbarn om det har någon betydelse i såna här fall, det vet jag inte. Det är inte på grund av störande beteende utan på ofta sen hyresbetalning samt en utebliven. Jag ska naturligtvis ta på mig att jag blivit vräkt och ordna annan bostad men jag skulle vilja veta hur lång tid jag har på mig att packa och ordna boende hos någon bekant eller andrahandskontrakt etc.

  • Svar på tråden Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?
  • Anonym (hur länge) Trådstartaren
    Äldre 1 Jun 22:18
    #21
    Anonym (I samma sits) skrev 2011-06-01 22:15:54 följande:
    Har gärna velat komma i kontakt med dig och försöka hjälpa dig så det går. 
    det hade jag velat också.. jag kanske kan starta en anonym mailadress som du kan maila mig på? eller om du har någon anonym mailadress?
  • Anonym
    Äldre 1 Jun 22:20
    #22
    Anonym (hur länge) skrev 2011-06-01 22:01:37 följande:
    Tack för tipset, jag ska genast titta in där, jag har inte vetat att det fanns ett sånt forum förut..

    Jag är faktiskt också förvånad över all den förståelse jag fått hittills i denna tråd, på fl brukar det ju ofta urarta..

    Tack så hemskt mycket för din förståelse.. Det är skönt att veta att alla inte bara tittar snett och tycker man får skylla sig själv.. Vilket iofs ingen gör, jag har knappt berättat för någon hur det egentligen ligger till, inte ens mina egna föräldrar.. :(
    Det var så lite så. :)

    Vi får hoppas att det håller i sig, vem vet, det kanske finns hopp för FL också...

    Tacka inte, det borde vara en självklarhet att visa empati. Jag kan bara ana hur du har det men jag kan bara ge dig några ord och det känns ganska fjuttigt. Du är värd all beundran som bär denna börda på dina axlar utan att dela den med någon.
  • Anonym (hur länge) Trådstartaren
    Äldre 1 Jun 22:22
    #23

    Till anonym(I samma sits)
    här är min nya anonyma mail someone_else39@rocketmail.com
    så kontakta mig gärna där om du vill prata

  • Anonym (I samma sits)
    Äldre 1 Jun 22:22
    #24

    Du kan skriva till sannaost@live.se så kommer du få min riktiga mailadress istället.

  • Äldre 2 Jun 07:18
    #25

    TS enligt beslutet du har fått, har du en månad på dig att begära ändring. Skicka in en sådan begäran så sent du kan utan att riskera att missa sista datum.


    Då har du till en början en liten tidsfrist att försöka lösa situationen.


    Kontakta soc så fort du kan.


    Har du arbete nu? Finns det någon möjlighet att din hyresvärd går med på en avbetalningsplan? Skulle du klara av en avbetalning? Skit i alla andra skulder just nu och prioritera mat och hyra.


    Om det finns ett KF utslag nu, så har du ju betalningsanmärkning vilket kan göra det svårt att få nytt lägenhetskontrakt.


    Har du någonstans att ta vägen?


    Kramar om dig

  • gullic­an
    Äldre 2 Jun 08:38
    #26
    Anonym (hur länge) skrev 2011-06-01 22:16:55 följande:
    Jag fick tre papper i ett brev från kronofogden och det står såhär:

    Papper 1:
    Utslag

    Sökandens ombud:
    Inkassobolaget
    adress
    telefonnummer
    plusgiro
    referens

    Sökande
    Hyresvärden
    adress
    telefon

    Svarande
    Mitt namn
    adress

    Kronofogdemyndighetens avgörande
    1. Mitt namn förpliktigas att genast avflytta från lägenheten med tillhörande förråd nr 0000
    antal rum och kvadrat
    adress

    Grunder för yrkandet:
    Hyresrätten är förverkad pga obetalda/för sent betalda hyror på totalt 4540 kronor.
    Meddelande om uppsägning har skickats till socialnämnden. Om du inte flyttar kan du bli avhyst (vräkt) på egen bekostnad.

    Papper 2.
    2. Mitt namn förpliktigas att genast betala följande belopp till sökanden:
    Kapitalbelopp 4540,00 kr

    Skäl till avgörandet: Du som svarande har delvgivits föreläggandet men har inte i rätt tid bestridit sökandens yrkanden i ovan angivna delar. Enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning ska därför utslag meddelas i enligthet med ansökan.
    Utslaget kan komma att överföras till kronofogdemyndighetens utsöknings- och indrivningsdatabas och kan komma att verkställas utan särskild begäran från sökanden.

    Papper 3:
    Hur du begär ändring
    Du som svarande kan begära ändring av detta utslag genom att ansöka om återvinning hos kronofogdemyndigheten.
    Det ska du i så fall göra skriftligt i skrivelsen skall anges
    -utslagets nummer
    -varför du anser att utslaget ska ändras och på vilket sätt
    -namn personnummer/organisationsnummer, postadress och telefonnummer

    Du själv eller ditt ombud ska underteckna skrivelsen som ska vara it vå exemplar. Skicka även med sådana handlingar som du anser bevisar att utslaget bör ändras.

    Ansökan om återvinning ska ha kommit in till kronofogdemyndigheten inom en månad från utslagets datum. En ansökan som kommer in försent kommer att avvisas, vilket innebär att den inte behandlas alls. Den som är sökande kan begära ändring genom att överklaga till tingsrätten.

    Förlåt att det blev så långt men jag tänkte att om det är nån som är kunnig så kanske detta hjälper? Kan man överklaga? Eller går inte det? Bara överklaga för att få lite tid tänkte jag som Julia08's granne som bott kvar i nästan ett år sen hon slutade betala hyra? Det tänkte jag naturligtvis inte göra, men jag skulle ju behöva en månad eller så iallafall, eller minst några veckor.. :(

    Har du fått meddelande om uppsägning tidigare av hyresvärden?


    Vad är det för hyresvärd?


    Du verkar inställd på att hitta annat boende. Är det för att du inte VILL bo kvar? SKulle du vilja bo kvar om det fanns möjlighet? Det finns det nämligen chans till fortfarande.


    Innan jag skriver en massa råd vill jag gärna veta lite mer om vilka brev, uppsägningar, när skulden är ifrån och en massa annat. Och naturligtvis om du faktiskt VILL bo kvar om det vore möjligt?

  • Äldre 2 Jun 09:24
    #27

    Du kan söka återvinning på detta utslaget, men frågan är som sagt om du vill eller om du redan har hittat någon annan lägenhet.

    Du måste ha fått ett uppsägning tidigare eller förverkan av kontrakt som du inte överklagat eftersom detta kommer nu.
    Har du inte fått det fattas det ett steg i processen
    Överklagade du det och vad fick du isåfall för svar på det beslutet?

  • Anonym (hur länge) Trådstartaren
    Äldre 2 Jun 09:48
    #28
    gullican skrev 2011-06-02 08:38:35 följande:

    Har du fått meddelande om uppsägning tidigare av hyresvärden?


    Vad är det för hyresvärd?


    Du verkar inställd på att hitta annat boende. Är det för att du inte VILL bo kvar? SKulle du vilja bo kvar om det fanns möjlighet? Det finns det nämligen chans till fortfarande.


    Innan jag skriver en massa råd vill jag gärna veta lite mer om vilka brev, uppsägningar, när skulden är ifrån och en massa annat. Och naturligtvis om du faktiskt VILL bo kvar om det vore möjligt?


    Hejsan. Skulden är ifrån mars månad. Jag fick förra månaden ett kravbrev från kronofogden om det, men eftersom jag VET att jag måste betala, så försökte jag bara låna ihop pengar till det för att betala istället för att överklaga, istället misslyckades jag att låna pengar.. Jag vill absolut bo kvar om det finns möjlighet, tyvärr kändes det inte som det :(

    Förra året i höstas så fick jag ett hot om uppsägning om jag inte betalade in det jag missat på två hyror (ca 1000 kronor fattades på varje hyra) inom 3 veckor, så jag lånade såklart pengar och gjorde det. Då fick jag tillbaka mitt kontrakt.
  • Anonym
    Äldre 2 Jun 09:56
    #29

    Tråkit att höra om din situation. Jag hoppas att det löser sig för dig!
    Jag tänkte bara för bereda dig på att socialtjänsten antagligen kommer att ta kontakt med dig då du har barn som bor hemma om de inte redan gjort det. Socialtjänsten blir alltid inkopplad när familjer blir vräkta för att se till att barn inte hamnar på gatan. Du kan själv ta kontakt med socialtjänsten och berätta för dom om din situation för att få hjälp. Du kan komma ha svårt att hitta en ny lägenhet på egenhand om du har en tidigare hyresskuld.

    Hoppas att du inte tar illa upp av det jag skrivit, ville bara berätta för dig vad som kan komma att bli frammåt så att du kan vara berädd eller själv ta kontakt innan socialtjänsten gör det.

  • Anonym (vet)
    Äldre 2 Jun 10:00
    #30

    Jag vet hur det känns. Exakt sånt brev har vi.med fått från kf men vi löste hyran då och fick bo kvar. Tyvärr ligger vi efter 1 månad hela tiden nu men inget vi kan göra något åt nu

Svar på tråden Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?