• Anonym (hur länge)
    Äldre 1 Jun 21:25
    42876 visningar
    41 svar
    41
    42876

    Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?

    Hur lång tid tar det innan man blir avhyst på egen bekostnad från den dagen man fått meddelande om att man blivit vräkt och omgående ska flytta ut?

    Finns det någon "Regelmässig" tidsfrist eller är det närsomhelst?
    Fick mitt besked om vräkning idag, och jag kom hem sent så jag såg inte brevet förrän vid kl 17.30 då ALLA  man kan kontakta i frågan redan har stängt fram till tisdag nu..

    Har småbarn om det har någon betydelse i såna här fall, det vet jag inte. Det är inte på grund av störande beteende utan på ofta sen hyresbetalning samt en utebliven. Jag ska naturligtvis ta på mig att jag blivit vräkt och ordna annan bostad men jag skulle vilja veta hur lång tid jag har på mig att packa och ordna boende hos någon bekant eller andrahandskontrakt etc.

  • Svar på tråden Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?
  • Anonym (been there)
    Äldre 2 Jun 10:06
    #31

    TS, beklagar att du hamnat i den här sitsen, och det är förståeligt att du prioriterat maten- vilken förälder skulle inte göra det? Tyvärr är det få som vet att man förverkat sin rätt till hyreskontraktet redan om man är några dagar sen med hyran. Vill hyresvärden bli av med en kan de sätta hårt mot hårt. Dock finns det regler om återvinning av kontraktet. det är det du har en månad på dig att ansöka om. (Och tänk på att alla ev. överklaganden ska vara hos rätt instans INNAN det datumet som står - d.v.s du kan inte posta det då utan de måste ha fått det på sitt bord och stämplat det som inkommet det datumet.)
    Återvinning innebär att man får tillbaka rätten att bo där om det inte finns starka skäl mot det, och kontraktet "börjar om" från den dagen. Då måste man tyvärr oftast ha betalat hyresskulderna och dessutom ha ett skäl (t.ex att man har barn och svårt att få nytt kontrakt i och med anmärkning). Tyvärr finns det en risk att hyresvärden motsätter sig detta om de av någon anledning inte vill ha dig kvar, och i så fall har du betalat skulden och får ändå inte bo kvar. Mitt tips är att du hör av dig till hyresvärden så fort det går och diskuterar sistuationen och kollar om de kan tänka sig låta dig bo kvar om du ordnar skulden. Då vet du iaf deras inställning.

    Använd de här dagarna för att kolla om du kan få ihop pengar på något sätt: sälja saker på Blocket, låna av familj och vänner (självklart måste du berätta för dem - de kommer nog att tycka att det är hemskt att de inte anat och hjälpt dig) kanske kolla fonder och stipendier på biblioteket eller nätet. Du kanske inte hinner få pengarna från fonder och annat i tid att betala hyran, men får du pengar kan de hjälpa till att betala skulderna senare i alla fall så du kommer ifatt.

    Ring runt till de företag du ev har andra skulder hos och försök komma överens om en avbetalningsplan så du kan använda majoriteten av dina pengar till gamla eller nya hyran.

    Om hyresvärden vägrar och du inte får hyresrätten återvunnen så kan det löna sig att prata med kronofogdemyndigheten. Många tror att de är bovarna, men när mina föräldrar blev vräkta så var det de som självmant vägrade verkställa avhysningsbeslutet så snabbt som hyresvärden önskade. De gav oss tio dagars extra frist till över jul och var väldigt förstående när vi inte var färdigstädade till exakt klockslag utan utsträckte tiden lite till trots att hyresvärden surade.

    OBS att det är väldigt viktigt om du blir vräkt att du flyttstädar och fixar ev skavanker själv. Annars kommer hyresvärden anlita ett städbolag för astronomiska summor och debitera dig för det också.

    Jag förstår att du tycker det är jobbigt att berätta för fok du känner och söka stöd där, men utan mina vänner hade jag aldrig överlevt det traumatiska när det hände. Du är inte ensam och behöver inte skämmas.

    Lycka till och hoppas det snart vänder för dig. Du vet - en av fördelarna med att vara på botten är att det är lätt att ta spjärn när man ska uppåt igenSkrattande

  • Äldre 4 Jun 20:20
    #32

    tror tyvärr att du inte får hyra i andra hand heller, om det inte är ett svartkontrakt. Föreningarna vill inte ha någon boende hos sig som inte fixar hyrorna =( MEN LYCKA TILL!!!!


    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (I samma sits)
    Äldre 25 Jun 11:41
    #33

    Hur har det gått, får du bo kvar trådstartaren.

  • Äldre 25 Jun 11:43
    #34
    Anonym (I samma sits) skrev 2011-06-25 11:41:15 följande:
    Hur har det gått, får du bo kvar trådstartaren.
    Hur går det för dig då?
  • Anonym (I samma sits)
    Äldre 25 Jun 11:47
    #35

    Jag löste det och fiår bo kvar.

  • Äldre 25 Jun 16:55
    #36
    Anonym (I samma sits) skrev 2011-06-25 11:47:10 följande:
    Jag löste det och fiår bo kvar.
    Grattis!
  • Äldre 25 Jun 17:30
    #37

    Men nej. Åh, lider med dig TS =(( Jag hoppas verkligen att det löst sig för er?? Största möjliga kramen!! Fruktansvärt...

  • Anonym (hur länge) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 00:30
    #38

    vi har flyttat in hos min mamma så länge, jag kunde inte hosta upp pengarna de ville ha för att ge mig "uppskov" eller vad det heter. Min pojkvän håller på och ska köpa en större lägenhet än sin etta så får vi flytta in med honom sen.. Sambos och sådär, men det kommer lösa sig iallafall.. Hoppas påa tt få ett jobb så jag kan börja betala av snart bara!

    tack för allt ert stöd
    kram
    lämnar tråden nu

  • Anonym (va där i fjol)
    Äldre 29 Jun 00:37
    #39
    Anonym (hur länge) skrev 2011-06-29 00:30:21 följande:
    vi har flyttat in hos min mamma så länge, jag kunde inte hosta upp pengarna de ville ha för att ge mig "uppskov" eller vad det heter. Min pojkvän håller på och ska köpa en större lägenhet än sin etta så får vi flytta in med honom sen.. Sambos och sådär, men det kommer lösa sig iallafall.. Hoppas påa tt få ett jobb så jag kan börja betala av snart bara!

    tack för allt ert stöd
    kram
    lämnar tråden nu
    Va skönt!! fick se din tråd nu. vet den hemska kännslan av att få det papperet. fick det i fjol o helm min värld rasade!!
  • Äldre 25 May 14:15
    #40

    hyresnämn tingsrätt kronofogden  kontakta hyresgästföreningen

  • Äldre 25 May 14:21
    #41
    banjoronja skrev 2017-05-25 14:15:43 följande:
    hyresnämn tingsrätt kronofogden  kontakta hyresgästföreningen
    Varför kommentera i en tråd du inte ens läst? Den är från 2011 och TS har skrivit flera inlägg om vad som hände.
Svar på tråden Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?