• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54805 visningar
    717 svar
    717
    54805

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Äldre 2 Jun 14:33
    #21

    Va är det inte gratis att åka flak på studenten? Det var då det på min tid.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 2 Jun 14:34
    #22
    Anonym (Oförstående) skrev 2011-06-02 12:59:12 följande:
    Nej det jag reagerar mest på är de som tar lån i bloggen för att klara vardagliga saker.
    Jag anser att om man är över 18 så ska man kunna klara av vissa utgifter själv, självklart så ska föräldrarna stå för min försörjning men det räknas för mig som mat, boende och sådant jag behöver för att klara min skolgång.
    För min del så har jag fått en del av mitt studiebidrag och sedan arbetat extra och då anser jag att jag självklart ska kunna betala för mycket själv. Tack vare att jag började arbeta så tidigt som jag gjort så har jag kunnat haft lätt att få jobb och kunnat gå upp i karriärsbanan lite.
    Fast så värst högt kan du ju inte ha klättrat om du nu lever strax över existensminimum?? Kanske hade varit bättre om du fått plugga ordentligt istället för att jobba så hade du kanske haft ett välbetalt jobb idag?
  • Anonym (hm)
    Äldre 2 Jun 14:34
    #23

    Hela frågan med fattiga barn, som bloggen handlar om, känns väldigt svår. Framför allt för att anledningen till fattigdomen (föräldrarna) och de som vi inte vill ska bli utsatta för den (barnen) inte är samma person, men att allting man gör för att påverka situationen drabbar dem båda.

    Det är klart att ingen vill att barn ska vara fattiga, men hur löser man det? I bloggen talas om politiska lösningar, men vilka då? Ska vi börja förbjuda fattiga vuxna att bli föräldrar?

  • Äldre 2 Jun 14:37
    #24
    Snöviolen skrev 2011-06-02 14:33:53 följande:
    Va är det inte gratis att åka flak på studenten? Det var då det på min tid.
    Då hade du nog tur och hade någon i klassen vars släktingar ställde upp gratis, vi betalade 3000 kr för att hyra lastbil med chaufför och bensinen för att kuska runt hela dagen, utslaget på 25 personer så blev det ju inte så mycket, men gratis var det inte.
  • Äldre 2 Jun 14:38
    #25
    Anonym (hm) skrev 2011-06-02 14:34:33 följande:

    Det är klart att ingen vill att barn ska vara fattiga, men hur löser man det? I bloggen talas om politiska lösningar, men vilka då? Ska vi börja förbjuda fattiga vuxna att bli föräldrar?


    Tror du verkligen det handlar om nåt annat än att ge mera skattepengar till dessa föräldrar? T ex att fixa sommarjobb åt undomarna, knappast.
  • Äldre 2 Jun 14:40
    #26

    Vi hör väl till de som kallas fattiga för vi har dålig ekonomi, men jag ser mig inte att vi är fattiga. Mina barn har rena och hela kläder så de kan välja och vraka. Ok de är begagnade som jag har fått av kompisar. De har frukost, lunch , mellanmål och middag varje dag och de får pålägg på smörgåsarna.
    Jo jag köper också nya kläder, men inte varje månad.
    Vi har så det blir +/-0 varje månad.

  • Anonym
    Äldre 2 Jun 14:41
    #27
    riboflavin skrev 2011-06-02 14:37:10 följande:
    Då hade du nog tur och hade någon i klassen vars släktingar ställde upp gratis, vi betalade 3000 kr för att hyra lastbil med chaufför och bensinen för att kuska runt hela dagen, utslaget på 25 personer så blev det ju inte så mycket, men gratis var det inte.
    För oss var det gratis. Men jag växte upp på landet där var och varannan bonn-unge hade en lastbil i garaget
    Anonym (hm) skrev 2011-06-02 14:34:33 följande:

    Hela frågan med fattiga barn, som bloggen handlar om, känns väldigt svår. Framför allt för att anledningen till fattigdomen (föräldrarna) och de som vi inte vill ska bli utsatta för den (barnen) inte är samma person, men att allting man gör för att påverka situationen drabbar dem båda.

    Det är klart att ingen vill att barn ska vara fattiga, men hur löser man det? I bloggen talas om politiska lösningar, men vilka då? Ska vi börja förbjuda fattiga vuxna att bli föräldrar?


    Vi kanske inte förbjuder fattiga att bli föräldrar, men det kanske inte heller ska vara så enkelt att gå till soc när man är 18 och gravid och få pengar i fickan? Många väljer ju att skaffa barn, trots att de inte kan betala för dem, för att de kan ju "alltid få socialbidrag". Vad man inte tänker på då, är att man utsätter sina barn för den fattigdomen också.

    Ett annat problem uppstår om man nu skulle ta statliga medel och betala aktiviteter, skolavslutningar, flakåkande och annat, samtidigt som de barn till arbetande föräldrar med lägre inkomster kanske inte kan vara med. Deras familjer kanske  är för "rika" men samtidigt måste prioritera andra utgifter.
  • Äldre 2 Jun 14:41
    #28
    riboflavin skrev 2011-06-02 14:37:10 följande:
    Då hade du nog tur och hade någon i klassen vars släktingar ställde upp gratis, vi betalade 3000 kr för att hyra lastbil med chaufför och bensinen för att kuska runt hela dagen, utslaget på 25 personer så blev det ju inte så mycket, men gratis var det inte.
    Ok, så kan det ha varit.
  • Anonym
    Äldre 2 Jun 14:42
    #29
    Snöviolen skrev 2011-06-02 14:40:31 följande:
    Vi hör väl till de som kallas fattiga för vi har dålig ekonomi, men jag ser mig inte att vi är fattiga. Mina barn har rena och hela kläder så de kan välja och vraka. Ok de är begagnade som jag har fått av kompisar. De har frukost, lunch , mellanmål och middag varje dag och de får pålägg på smörgåsarna.
    Jo jag köper också nya kläder, men inte varje månad.
    Vi har så det blir +/-0 varje månad.
    Jag tror att föräldrarna i bloggen också skulle kunna leva så, om det inte vore för att de haft gamla skulder, envisas med att ha bil, röker upp 4000 i månaden, ha för dyrt boende etc.

    Jag har ännu inte sett någon som visat upp helt nödvändiga utgifter som gör att de inte kan klara sig på socialbidraget.
  • Mamsis
    Äldre 2 Jun 14:45
    #30

    Någon ovan frågade om man skulle förbjuda fattiga vuxna att skaffa barn, nej, men man kan börja med att titta på dessa ensamstående föräldrar som drar ett otroligt tugnt lass delvis beroende på det underhåll som de flesta får idag, den är ett skämt! Den förälder som betalar underhåll kommer undan otroligt billigt, boendeföräldern betalar 3 ggr mer även om man bara räknar med de mest nödvändiga sakerna.

Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga