• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54768 visningar
    717 svar
    717
    54768

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym
    Äldre 2 Jun 17:48
    #91

    Jag tycker också det är fel att betala resan på kredit. Det är väl bättre att spara och åka på semester när man har råd.

  • Kimona
    Äldre 2 Jun 17:48
    #92
    Gissa skrev 2011-06-02 16:43:17 följande:

    Ja mobilabb är ju också en sån där utgift som inte täcks av normen, men som dom flesta ändå har.


    Soc lägger sig ju inte i hur man omdisponerar dom pengar man får och oftast klarar man sig på det man får


    ...........så länge livet är statiskt och inget oförutsett händer.


    Men bara kostnaden för alla papper som man behöver kopiera och lämna in kan vara droppen som får bägaren att rinna över.


    10 kopior á 5 kr styck = 50 kr


    50 kr är mycket pengar som man lever på soc


    50 = bröd, mjölk och ägg


     


    Som tur är kan man få lov att kopiera gratis på Arbetsförmedlingen eller så kan de kopiera åt en på kommunen, men vi skaffade faktiskt en billig skrivare här hemma så vi kan skriva ut och kopiera viktiga papper. Nu har jag inte soc längre, då sambon studerade och vi blev nekade soc p.g.a det såklart, men vi lever på samma summa som existensminimum.
    Internet ingår ju inte heller i normen, men det gör dagstidning så då kan man ju bara använda de pengarna till det istället.
    Tyvärr blir det ju så att man ibland måste prioritera en faktura framför något annat viktigt. Jag hade tillexempel inga vinterskor i vintras, utan fick ett par gamla av mamma (som läckte in och där fodret slitits såpass att de ändå inte höll värmen).
  • Paradi­gm
    Äldre 2 Jun 17:48
    #93
    Gissa skrev 2011-06-02 17:41:42 följande:

    Nej, det är ju precis det jag säger att dom inte gör


    Soffa på avbetalning ingår inte i socialbidragsnormen.


    Min fråga gällde hur man gör för att "Lägga ifrån sig den utgiften" som någon uttryckte det.


    Antingen lever du på nudlar och tonfisk, och om det inte hjälper så får den hamna hos kronofogden om inte bolaget som man har krediten hos är villig att låta en betala mycket mindre per månad.
  • tretti­oplus
    Äldre 2 Jun 17:49
    #94
    sunatet skrev 2011-06-02 17:43:09 följande:
    Det kanske blivit problem med ens företag så att man gått i konkurs. Massvis av saker kan hända. 
    Det här har, enligt vad jag har förstått, blivit jättevanligt.
    Ams driver gärna på att arbetslösa och sjukliga ska driva egna företag. Tyvärr har resultatet av det blivit att massor av människor gått i personlig konkurs.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 17:50
    #95
    Fattig student skrev 2011-06-02 17:48:51 följande:
    Antingen lever du på nudlar och tonfisk, och om det inte hjälper så får den hamna hos kronofogden om inte bolaget som man har krediten hos är villig att låta en betala mycket mindre per månad.

    Jo jag vet hur lösningen ser ut men du läser ju inte frågan jag ställde (som för övrigt ställdes till Riboflavin)


     

  • Paradi­gm
    Äldre 2 Jun 17:51
    #96
    Kimona skrev 2011-06-02 17:48:45 följande:
    Som tur är kan man få lov att kopiera gratis på Arbetsförmedlingen eller så kan de kopiera åt en på kommunen, men vi skaffade faktiskt en billig skrivare här hemma så vi kan skriva ut och kopiera viktiga papper. Nu har jag inte soc längre, då sambon studerade och vi blev nekade soc p.g.a det såklart, men vi lever på samma summa som existensminimum.
    Internet ingår ju inte heller i normen, men det gör dagstidning så då kan man ju bara använda de pengarna till det istället.
    Tyvärr blir det ju så att man ibland måste prioritera en faktura framför något annat viktigt. Jag hade tillexempel inga vinterskor i vintras, utan fick ett par gamla av mamma (som läckte in och där fodret slitits såpass att de ändå inte höll värmen).
    Jag har haft gympaskor många vintrar som tonåring för att jag tyckte att det var så fult med vinterskor. Det funkade bra.
  • Paradi­gm
    Äldre 2 Jun 17:51
    #97
    Gissa skrev 2011-06-02 17:50:25 följande:

    Jo jag vet hur lösningen ser ut men du läser ju inte frågan jag ställde (som för övrigt ställdes till Riboflavin)


     


    Men vad gäller det då?
  • Kimona
    Äldre 2 Jun 17:51
    #98
    Anonym (Förvånad) skrev 2011-06-02 16:48:16 följande:
    Jag trodde att de som får soc-bidrag har riktigt lite med pengar, men insåg när jag kollade på sidan att så inte är fallet. När vi hade som lägst inkomst så låg vi på bara 2000 kr över normen och då sparade vi 3000 kr/mån... Visst vi levde ju inte på oxfilé, men vem behöver det?
    Det är riktigt lite, men varierar i olika kommuner. Vi ligger på normen, men har inte soc och vi har nu i sommar ca 9500 kr med bostadsbidraget inräknat. Räkningarna ligger på mellan 4000-5000 inkl. hyra, sen har vi varsin mobil som vi tyvärr är låsta till ett bra tag till på runt 350kr var
  • Äldre 2 Jun 17:53
    #99
    sunatet skrev 2011-06-02 17:43:09 följande:
    Alltså, ni som pratar om att ekonomiskt bistånd från soc ska täcka allt. I riksnormen ingår 1640 kr i matkostnader för en ensamstående vuxen. Totalt får en ensamstående vuxen 3720 kronor i månaden, plus hyreskostnader (upp till 3600 kr). För hur många av er skulle det här gå ihop? Hur många bostäder för under 3600 finns det om man bor i en av Sveriges större städer? Den enda tandvård man får ersättning för är direkt akut vård, och soc har en annan ganska speciell uppfattning om vad som är akut.

    Människor ifrågasätter varför man har mobil om man är fattig: Man kanske inte får ha hemtelefon, så man har kontantkort istället. Det går att köpa 10 år gamla modeller för någon hundring. Då blir det inte så dyrt med mobil. Och man får alltid skaffa ett kontantkort, oavsett om man har obetalda räkningar osv.

    Man kan ha hamnat i den här situationen då man inte kunnat få ett jobb efter man är färdighutbildad. Då har man csn-lån att betala tillbaka, dessutom. Det kanske blivit problem med ens företag så att man gått i konkurs. Massvis av saker kan hända. 
    Jag har gjort det, i närmare 4 år, innan min situation ändrades. Det var heller inget aktivt "val", eller något jag missköt från min sida som försatte mig där.
  • Anonym (soc.)
    Äldre 2 Jun 17:54
    trettioplus skrev 2011-06-02 17:46:42 följande:
    Vad är normen för matkostnad per person om man är två eller flera?
    http://www.mora.se/Documents/Blanketter/Socialf%C3%B6rvaltningen/NORM%20F%C3%96RS%C3%96RJN%20ST%C3%96D%202010.pdf
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga