• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54767 visningar
    717 svar
    717
    54767

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Paradi­gm
    Äldre 2 Jun 17:55
    Kimona skrev 2011-06-02 17:51:56 följande:
    Det är riktigt lite, men varierar i olika kommuner. Vi ligger på normen, men har inte soc och vi har nu i sommar ca 9500 kr med bostadsbidraget inräknat. Räkningarna ligger på mellan 4000-5000 inkl. hyra, sen har vi varsin mobil som vi tyvärr är låsta till ett bra tag till på runt 350kr var
    Ingen som behöver ett nytt abonnemang  med mobil? Lägg ut på blocket. Man kan överlåta kontrakt/abonnemang.
  • Kimona
    Äldre 2 Jun 17:56
    Anonym (Oförstående nr 2) skrev 2011-06-02 17:18:04 följande:
    Läste nu i fattigbloggen lite snabbt och jag fattar inte riktgt vissa saker. Man ser på någon att han är fattig för han har en gammal mobiltelefon, har man råd med en mobil om man är fattig? Eller hon som skrev att hon ville hjälpa sin mamma men att studiebidraget bara räckte till busskort och hundmat.  Gör er av med hunden då så kanske ni har råd att köpa mat till er själva. Eller är mobil och husdjur något man absolut behöver om man inte har pengar till mat?
    Med tanke på att det är billigare att ha en mobiltelefon än en fast telefon och att man behöver en telefon för att kunna söka jobb, kontakta fk, af och soc, ringa vc och annat så ja, man måste ha en mobiltelefon.
    Och att säga att man ska göra sig av med sitt husdjur är obotat korkat. Barn kostar pengar, ska man lämna bort de också eller?
  • Anonym (fd "fatti­g")
    Äldre 2 Jun 17:58

    När jag var liten var vi inte fattiga direkt men mina föräldrar kunde inte hantera pengar och sista veckan innan ny lön hade vi inte pengar till mat och annat viktigt. Tror faktiskt att detta är fallet för de flesta och att folk kanske egentligen hade haft råd med mat till sina barn om de hade skärpt till sig lite, slutat att röka, köpa saker på avbetalning osv.

    Det var hemskt för mig som barn att leva så, men mer pengar till oss skulle inte ha hjälpt ett dugg.

  • Äldre 2 Jun 17:58
    Kimona skrev 2011-06-02 17:51:56 följande:
    Det är riktigt lite, men varierar i olika kommuner. Vi ligger på normen, men har inte soc och vi har nu i sommar ca 9500 kr med bostadsbidraget inräknat. Räkningarna ligger på mellan 4000-5000 inkl. hyra, sen har vi varsin mobil som vi tyvärr är låsta till ett bra tag till på runt 350kr var
    En fråga dock ( Obs, detta är EJ ett påhopp, eller "knäpp" på näsan, utan ärlig fråga ), varför valde ni den formen för mobiltelefonen från första början? Jag kan bara referera till mig själv, men när jag hade lite pengar - även om jag teoretiskt hade kunnat fått ett abonemang hade jag aldrig VELAT tagit det. Kontantkortslösningen var för mig utmärkt. Hur såg situationen ut, och hur resonerade ni? ( Om du vill berätta förståss, jag respekterar givetvis fullt om du inte vill. )
  • Paradi­gm
    Äldre 2 Jun 17:58
    Jesper f skrev 2011-06-02 17:53:28 följande:
    Jag har gjort det, i närmare 4 år, innan min situation ändrades. Det var heller inget aktivt "val", eller något jag missköt från min sida som försatte mig där.
    Men sluta angående det här med tandvård. Det är flera som har en inkomst från jobb och inte har råd med tandvård. Tandvård är dyrt. Vårda era tänder, det är en investering. Herrgud vi får gratis tandvård tills att vi är 19 år. Det ger ju en väldigt bra start för bra tänder livet ut.
  • eterni­tea
    Äldre 2 Jun 17:59
    sunatet skrev 2011-06-02 17:43:09 följande:
    Alltså, ni som pratar om att ekonomiskt bistånd från soc ska täcka allt. I riksnormen ingår 1640 kr i matkostnader för en ensamstående vuxen. Totalt får en ensamstående vuxen 3720 kronor i månaden, plus hyreskostnader (upp till 3600 kr). För hur många av er skulle det här gå ihop? Hur många bostäder för under 3600 finns det om man bor i en av Sveriges större städer? Den enda tandvård man får ersättning för är direkt akut vård, och soc har en annan ganska speciell uppfattning om vad som är akut.

    Människor ifrågasätter varför man har mobil om man är fattig: Man kanske inte får ha hemtelefon, så man har kontantkort istället. Det går att köpa 10 år gamla modeller för någon hundring. Då blir det inte så dyrt med mobil. Och man får alltid skaffa ett kontantkort, oavsett om man har obetalda räkningar osv.

    Man kan ha hamnat i den här situationen då man inte kunnat få ett jobb efter man är färdighutbildad. Då har man csn-lån att betala tillbaka, dessutom. Det kanske blivit problem med ens företag så att man gått i konkurs. Massvis av saker kan hända. 

    Vad som är högsta godtagbara hyreskostnad varierar från kommun till kommun beroende på boendekostnaden ligger på i området. Dessutom varierar det beroende på hushållsstorlek - det är väl inte så illa när man tänker sig att en trebarnsfamilj här kan få runt 8 000 kr/månad till boendet?


     


    Akut tandvård ersätts utan kostnadsförslag, all nödvändig tandvård beviljas efter kostnadsförslag, dvs lagningar mm.

  • Kimona
    Äldre 2 Jun 18:00
    Anonym skrev 2011-06-02 17:30:11 följande:
    Har bara läst ts men något jag retar mig på hos många "fattiga" är att de röker! Hur sjutton har man råd med sånt? Och att barnen får dyra kläder "bara för att alla andra har det". Vi har aldrig varit fattiga men inte sjutton har mina barn fått dyra märkeskläder för det. Hmmm, kanske därför vi aldrig varit fattiga...
    Jag tog upp det tidigare, men jag gör det igen. Rökning prioriterar man ist för godis tillexempel, eller kläder. Vi har det inte fett, men jag röker för mina fickpengar som är kvar när allt annat är uträknat.
    Jag kan tala om varför jag röker också.

    För att vardagen är stressig och rökning får mig att slappna av. Jag rökte innan det sket sig ekonomiskt för mig, så det är inte som om jag kom på att "ahaa- jag kanske ska röka så jag kan slappna av" utan det är vad som hjälper mig.
    Har försökt sluta många gånger, men så hamnar man i en situation när man får panik och behöver ett bloss.
  • Kimona
    Äldre 2 Jun 18:02
    trettioplus skrev 2011-06-02 17:46:42 följande:
    Vad är normen för matkostnad per person om man är två eller flera?
    Ungefär 1200 kr här. Jag och sambon har 1500 i gemenskam matbudget.
  • Äldre 2 Jun 18:02
    Fattig student skrev 2011-06-02 17:58:34 följande:
    Men sluta angående det här med tandvård. Det är flera som har en inkomst från jobb och inte har råd med tandvård. Tandvård är dyrt. Vårda era tänder, det är en investering. Herrgud vi får gratis tandvård tills att vi är 19 år. Det ger ju en väldigt bra start för bra tänder livet ut.
    Vad  menar du? Har inte kommenterat tandvård i ö.h.t i den här tråden??!!
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 18:02

    Jag hamnade hos soc för några år sen.


    Företaget jag jobbade hos skar ner på personal och tre veckor innan min provanställning gick ut så fick jag beskedet att jag inte skulle få vara kvar.


     


    Jag var då medlem i ALFAkassan och ni har säkert läst i tidningarna om deras sjukt långa handläggningstider.


    När jag skulle ha med dom att göra var deras handläggningstider uppe i 18 veckor.


    ARTON veckor från inlämnande av intyg till utbetalning


    Och hela tiden begärde dom in ytterligare intyg och kopior och då startade handläggningstiden om från noll.
    (det låter inte klokt men så var det)
    Expressen hade en artikelserie som hette "Det nya hårda Sverige) om någon minns den.


    Under dessa 18 veckor fick jag "låna" pengar från soc, med förbehåll att när akassepengarna började komma så skulle allt betalas tillbaka till soc.


    Den här tiden var den värsta i hela mitt liv.


    Varenda dag gick åt till att kopiera papper (för pengar jag inte hade)och att ringa samtal
    (som inte ersattes av soc.normen när telefonräkningen sen kom)


     


    Känslan av att vara en samhällsparasit var lika påtaglig då som nu i den här tråden.


    Jag har jobbat hela mitt liv och bidragit med mina skattepengar men likafullt ska jag känna mig som en utsugare som belastar samhället med mina kostnader.
    Jag har inga husdjur, jag röker inte och dricker inte.


     


    Vissa dagar hade jag inte ens mat, jag har ingen bil, hade inte ens råd att åka buss utan jag fick GÅ till soc.kontoret och det ligger inte direkt i grannhuset.


     


    Dagarna innan bidraget skulle betalas ut så var jag så hungrig att jag var helt yr i huvudet och hade huvudvärk.
    När bidraget kom var det fest, tänk att kunna köpa potatis, fisk, grönsaker


    Hela 6500 kr fick jag. 4500 gick åt till hyran, ca 250 kr till el, jag betalade hemförsäkring och akasseavgift och hade sen ungefär 2000 kr kvar som skulle räcka till resten, bland annat då telefonräkning och pengar till alla papper som skule kopieras, mat tandkräm, tvättmedel,


     


    Att klippa sig var det inte tal om, sån lyx fanns det inte pengar till.
    Semester, haha, bara i drömmarna.
    Mobiltelefon,nope,jag fick en gammal av min bror som han tänkte kasta men det var inte alltid jag hade råd att fylla på kontantkortet till den.


     


    Snälla ni som är så fördömande, tala om vart man kan spara in på detta, och vart slöseriet finns för jag ser det fortfarande inte och jag känner mig kränkt för egen del och för alla andras del, dom som ni klankar ner på här

Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga