• Anonym (Kaffedraken)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fattig student skrev 2011-06-02 17:51:00 följande:
    Jag har haft gympaskor många vintrar som tonåring för att jag tyckte att det var så fult med vinterskor. Det funkade bra.
    Ja det hade jag också, men tidigare vintrar har knappast varit som de två senaste då de slog köldrekord. När man dessutom inte har körkort och knappt råd med busskort så man får gå till och från när man handlat, besökt AF, FK eller liknande är det inte riktigt samma sak
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jesper f skrev 2011-06-02 18:02:44 följande:
    Vad  menar du? Har inte kommenterat tandvård i ö.h.t i den här tråden??!!
    Nehepp, någon medlem här skrev i alla fall om tandvård. Att soc kommer inte in och betalar förrän det handlar om akuta problem.
  • Anonym (Kaffedraken)
    sunatet skrev 2011-06-02 18:05:29 följande:
    Här är information om riksnormen: www.socialstyrelsen.se/Lists/Ar tikelkatalog/Attachments/18219/2010-12-28.pdf

    Ni verkar tro att det handlar om mycket pengar, och att man enkelt får den ersättning det står att man kan få. Som till tandvård. Det är inte så enkelt, oftast får man avslag på sådana ansökningar. De som tror att man får till icke-akut tandvård lever i en fantasivärld. 
    Jag beviljar icke-akut tandvård varje vecka och ser inte mitt arbete som en fantasivärld alls. Om ni får avslag på sådant som enligt socialstyrelsen ska beviljas så överklaga, ni lär få rätt. I annat fall får ni väl anmäla ansvarig socialsekreterare eller dennas chef.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Gissa skrev 2011-06-02 16:25:07 följande:

    Nej det förstår jag, men ponera nu att den avbetalningen redan finns och livet inte går att backa tillbaka till den dagen man tog beslutet att köpa soffan på avbetalning.


    Då undrar jag hur man gör när man "lägger ifrån sig" den utgiften.


    Man säljer soffan secondhand och betalar av så mycket på lånet man kan med de pengarna man får for den!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Skälig levnadsnivå enligt Barnfattigbloggen är:


    För 2008 innebar det 18 600 kronor i månaden för en familj med två vuxna och två barn och 11 000 kronor för en ensamstående med ett barn.


    – Men de som lever på socialbidrag ligger på betydligt lägre nivåer, säger Tapio Salonen


    ................................................................................................


    Detta gäller alltså år 2008 och borde ligga lite högre nu.


     


    PS hade jag haft 11000 i månaden hade jag levt som en kung.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2011-06-02 18:17:34 följande:
    Man säljer soffan secondhand och betalar av så mycket på lånet man kan med de pengarna man får for den!

    Mmm, va bra, sen har man ingen soffa men kanske är skyldig pengar ändå.


    Ska man "lägga bort" dom avbetalningarna som är kvar då menar du , medans familjen sitter på golvet?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Gissa skrev 2011-06-02 18:02:49 följande:

    Jag hamnade hos soc för några år sen.


    Företaget jag jobbade hos skar ner på personal och tre veckor innan min provanställning gick ut så fick jag beskedet att jag inte skulle få vara kvar.


     


    Jag var då medlem i ALFAkassan och ni har säkert läst i tidningarna om deras sjukt långa handläggningstider.


    När jag skulle ha med dom att göra var deras handläggningstider uppe i 18 veckor.


    ARTON veckor från inlämnande av intyg till utbetalning


    Och hela tiden begärde dom in ytterligare intyg och kopior och då startade handläggningstiden om från noll.
    (det låter inte klokt men så var det)
    Expressen hade en artikelserie som hette "Det nya hårda Sverige) om någon minns den.


    Under dessa 18 veckor fick jag "låna" pengar från soc, med förbehåll att när akassepengarna började komma så skulle allt betalas tillbaka till soc.


    Den här tiden var den värsta i hela mitt liv.


    Varenda dag gick åt till att kopiera papper (för pengar jag inte hade)och att ringa samtal
    (som inte ersattes av soc.normen när telefonräkningen sen kom)


     


    Känslan av att vara en samhällsparasit var lika påtaglig då som nu i den här tråden.


    Jag har jobbat hela mitt liv och bidragit med mina skattepengar men likafullt ska jag känna mig som en utsugare som belastar samhället med mina kostnader.
    Jag har inga husdjur, jag röker inte och dricker inte.


     


    Vissa dagar hade jag inte ens mat, jag har ingen bil, hade inte ens råd att åka buss utan jag fick GÅ till soc.kontoret och det ligger inte direkt i grannhuset.


     


    Dagarna innan bidraget skulle betalas ut så var jag så hungrig att jag var helt yr i huvudet och hade huvudvärk.
    När bidraget kom var det fest, tänk att kunna köpa potatis, fisk, grönsaker


    Hela 6500 kr fick jag. 4500 gick åt till hyran, ca 250 kr till el, jag betalade hemförsäkring och akasseavgift och hade sen ungefär 2000 kr kvar som skulle räcka till resten, bland annat då telefonräkning och pengar till alla papper som skule kopieras, mat tandkräm, tvättmedel,


     


    Att klippa sig var det inte tal om, sån lyx fanns det inte pengar till.
    Semester, haha, bara i drömmarna.
    Mobiltelefon,nope,jag fick en gammal av min bror som han tänkte kasta men det var inte alltid jag hade råd att fylla på kontantkortet till den.


     


    Snälla ni som är så fördömande, tala om vart man kan spara in på detta, och vart slöseriet finns för jag ser det fortfarande inte och jag känner mig kränkt för egen del och för alla andras del, dom som ni klankar ner på här


    Ja, det är förjävligt. Jag hoppas att du fick pengarna retroaktivt (heter det så?) från alfakassan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fattig student skrev 2011-06-02 18:21:19 följande:
    Ja, det är förjävligt. Jag hoppas att du fick pengarna retroaktivt (heter det så?) från alfakassan.
    Ja pengarna kom efter ca 20 veckor och då var det bara att knalla till soc och betala tillbaka.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Gissa skrev 2011-06-02 18:19:02 följande:

    Mmm, va bra, sen har man ingen soffa men kanske är skyldig pengar ändå.


    Ska man "lägga bort" dom avbetalningarna som är kvar då menar du , medans familjen sitter på golvet?


    Jag har levt utan soffa, har man inte råd, har man ingen soffa. Man betalar sen av allt vad man är skyldig på den (alltså har man ju mindre att betala av, man slutar inte betala av den), och kan i framtiden förhoppningsvis spara ihop till en ny soffa innan man köper en.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga