• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54987 visningar
    717 svar
    717
    54987

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 19:41
    Anonym skrev 2011-06-03 19:34:16 följande:
    Varför får hon 1600 från soc  med 3 mobilabb,det är onödiga kostnader för samhället
    Du har lika lite att göra med var hon väljer att lägga pengarna som vi andra var du väljer att lägga dina pengar.
    Tycker du annorlunda får du motionera om att vi åter ska kunna omyndigförklara människor i Sverige.
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 19:48
    Anonym skrev 2011-06-03 19:34:16 följande:
    Varför får hon 1600 från soc  med 3 mobilabb,det är onödiga kostnader för samhället
    Jag skulle gissa att hon har mobilabbonemang från företaget "3" och inte att hon har tre olika abbonnemang....
  • Äldre 3 Jun 19:48
    Anonym skrev 2011-06-03 19:39:42 följande:
    Jag skulle vilja påstå at hon är osedvanligt ekonomisk.
    Ligger man under riksnormen är man fattig, det är därför vi har ekonomiskt bistånd.

    Ribban ligger inte speciellt lågt om du menar att det är för "lätt" att räknas som fattig, det finns de som klarar det galant men de allra, allra flesta får vända på varenda krona utan att det för den delen handlar om lyxkonsumtion.

    Huruvida varför hon har de där abbonemangen tycker jag vi inte ska spekulera i. Det kan finnas en orsak och därför är det inget vi ens ska försöka moralisera över.
    Ok, jag bara undrade, hon var ju själv fundersam, så det verkar inte direkt som att hon vänder på slantarna och snålar som sjuttsingen. Men barnen är ju små, de kostar mer när de blir större, så är det ju.
  • Äldre 3 Jun 19:48
    Indianica skrev 2011-06-03 19:33:40 följande:
    Men om vi jämför med bröllop, hur många vågar bryta normen och ha ett bröllop som inte är påkostat? Som kanske ligger 80 000 kronor under medelkostnaden för ett bröllop? Inte så många! Och då talar vi här om ungdomar som oftast är ännu mer grupptrycksutsatta än vuxna som inte ens gifter sig samtidigt (oftast).
    Har jag aldrig hört talas om. Vilka normer? mitt bröllop kostade ca 500 kr och så gick maken o jag ut och åt efteråt. Visste inte att det fanns "bröllopsnormer".
  • Anonym (!)
    Äldre 3 Jun 19:48
    Indianica skrev 2011-06-03 19:33:40 följande:
    Fast studenten håller som jag ser det på att bli lika påkostat som bröllop, vad gäller allt. Det handlar inte om endast flak, även om det är bland de tyngsta utgiftsposterna.

    Men om vi jämför med bröllop, hur många vågar bryta normen och ha ett bröllop som inte är påkostat? Som kanske ligger 80 000 kronor under medelkostnaden för ett bröllop? Inte så många! Och då talar vi här om ungdomar som oftast är ännu mer grupptrycksutsatta än vuxna som inte ens gifter sig samtidigt (oftast).

    Ja, nu kanske det blir enkelt att neka ungarna att åka flak, ha fin håruppsättning och fina kläder och att dricka saft eller annan billig dricka i parken, men det är inte säkert. Jag räknar inte med det! jag förstår om mina barn kommer att vilja ha som "alla andra".
    Och jag tycker att alldeles för många barn och ungdomar idag verkar tro att pengar är något obegränsat. När man tar studenten är man 1 dag ifrån att vara vuxen. Det är dags att söka jobb, högskoleutbildning och ett liv utanför föräldrarnas ekonomi. Klarar man inte av att se hur mycket man har råd med där så har föräldrarna misslyckats någonstans.

    Själv gick jag på studentbalen, min klänning kostade 300 kr och tog ca 50 timmar att sy, skorna var svindyra (500 kr) och jag och 4 kompisar delade på en flaska mousserande vin. Jag betalade det själv via extrajobb. Vi hade inget flak för det var för dyrt och en onödig kostnad i min värld. Eftersom jag bott själv i nästan 3 år vid det laget hade jag mina prioriteringar fullständigt klart.

    Efter studenten flyttade jag till min första egna lägenhet, dammsugaren var min farbrors gamla (som pappa lyckades laga, mamma sa att annars hade en sopborste funkat i ett år så gjorde hon när hon flyttade hemifrån), jag fick även farbrors gamla köksbord från 1975 (det hängde med i mitt liv i 10 år och nu har pappa gjort om det till arbetsbänk). Lägenheten möblerades även av min mammas gamla säng, en fotölj jag köpt på en auktion för 30 kr (och klädde om för 50 kr) och TV:n var superdyr (300 kr) så den hängde också med i över 7 år.
  • Äldre 3 Jun 19:50
    Anonym skrev 2011-06-03 19:48:02 följande:
    Jag skulle gissa att hon har mobilabbonemang från företaget "3" och inte att hon har tre olika abbonnemang....
    Tycker kanske inte man ska snöa in på just detta, men inte skriver man väl att man har tre abbonemang om man inte menar att det är en utgift för varje abbonemang? 
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 19:53
    Anonym (!) skrev 2011-06-03 19:48:50 följande:
    Och jag tycker att alldeles för många barn och ungdomar idag verkar tro att pengar är något obegränsat. När man tar studenten är man 1 dag ifrån att vara vuxen. Det är dags att söka jobb, högskoleutbildning och ett liv utanför föräldrarnas ekonomi. Klarar man inte av att se hur mycket man har råd med där så har föräldrarna misslyckats någonstans.

    Själv gick jag på studentbalen, min klänning kostade 300 kr och tog ca 50 timmar att sy, skorna var svindyra (500 kr) och jag och 4 kompisar delade på en flaska mousserande vin. Jag betalade det själv via extrajobb. Vi hade inget flak för det var för dyrt och en onödig kostnad i min värld. Eftersom jag bott själv i nästan 3 år vid det laget hade jag mina prioriteringar fullständigt klart.

    Efter studenten flyttade jag till min första egna lägenhet, dammsugaren var min farbrors gamla (som pappa lyckades laga, mamma sa att annars hade en sopborste funkat i ett år så gjorde hon när hon flyttade hemifrån), jag fick även farbrors gamla köksbord från 1975 (det hängde med i mitt liv i 10 år och nu har pappa gjort om det till arbetsbänk). Lägenheten möblerades även av min mammas gamla säng, en fotölj jag köpt på en auktion för 30 kr (och klädde om för 50 kr) och TV:n var superdyr (300 kr) så den hängde också med i över 7 år.
    Du har ju vissa poänger fastän min farmor lekte med kottar och stenar så det borde duga idag också

    Budskapet som trummas in i oss alla är att konsumtion är lösningen på allt så det är inte konstigt att de har den tron. Jag håller delvis med att föräldrarna missat men den största orsaken tror jag ändå är den kapitalistiska hysterin vi lever i.
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 19:53
    Indianica skrev 2011-06-03 19:50:15 följande:
    Tycker kanske inte man ska snöa in på just detta, men inte skriver man väl att man har tre abbonemang om man inte menar att det är en utgift för varje abbonemang? 
    Har inte du sett alla särskrivningar som florerar överallt och framförallt på FL
  • Anonym (!)
    Äldre 3 Jun 19:57
    Anonym skrev 2011-06-03 19:53:04 följande:
    Du har ju vissa poänger fastän min farmor lekte med kottar och stenar så det borde duga idag också

    Budskapet som trummas in i oss alla är att konsumtion är lösningen på allt så det är inte konstigt att de har den tron. Jag håller delvis med att föräldrarna missat men den största orsaken tror jag ändå är den kapitalistiska hysterin vi lever i.
    Du tänker på dammsugaren antar jag? Tja, det är en väldigt ny uppfinning. Fördelen med sopborste är också att man inte slösar pengar på mattor... Om man inte är väldigt förtjust i att piska sådana förstås.

    Min poäng är att man inte behöver köpa allt nytt och det på en gång. Jag minns i hemkunskapen hur vi fick i uppgift att möblera vår första 1:a för 30 000 kr. Och att jag där i lägenheten satt och tänkte på den medan jag läste i mina böcker (för den begagnade tv:n hade jag inte råd med förrän några månader senare, jag prioriterade mina cigaretter ).
  • Anonym (utan pengar­)
    Äldre 3 Jun 20:29
    Anonym skrev 2011-06-02 15:12:58 följande:
    Men då måste man ju se över sina utgifter. Vi har en socialbidragsnorm i det här landet som ska räcka för de behov du har. Du får också pengar för utgifter som du kanske inte har (tv-avgift, morgontidning, lek och hobby etc). De pengarna kan du då använda för att täcka upp andra områden som du kanske prioriterar i stället.

    Jag säger inte att fattiga är slösaktiga, jag säger att de prioriterar fel. Om man inte har råd att betala hyran, eller måste välja mellan toapapper och mjölk, så har man gjort fel någonstans.
    Hur i hela fridens namn kan du säga att man prioriterar fel när man måste välja. Vet du överhuvudtaget vad socialbidragsnormen ligger  på för olika familjekonstelationer. Har man tretusen kronor över när allt är betalt ska det räcka till mat, medicin och ev läkarbesök, fritid, bensin eller busskort, kläder(nödvändiga) mm.

    Det har hänt flera ggr att jag stått i affären och valt/valt bort när jag köper mat till familjen som skall räcka i en vecka. Då handlar det om att jag kanske kan spendera 600 kr på en hel veckas mat för tre personer. Så kom inte och säg att jag felprioriterar. Det kan helt enkelt vara så att jag har för LITE pengar att handla för.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga