• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Ravenna
    sirisdotter skrev 2011-06-03 22:41:24 följande:
    Om du vet att en kollega t ex blev änka innan hon hann skaffa barn -  eller en annan kollega förgäves hållit på med infertilitetsutredningar större delen av  sitt vuxna liv -  sitter du då demonstrativt och pratar om hur lätt du blir gravid  och skickar foton på dina barn till jobbet flera gånger om året.....

    Soffsurfing fanns nog inte när jag hade de   kollegorna.   Visst tågluffade jag i  Schweiz,   Frankrike och Spanien innan begreppet fanns och reste Greyhoundbuss tvärs över USA  (sov i sätet -  lyx att ha två stolar för sig själv).   Som ensam deltidsarbetslös förälder var det svårare och kollegorna visste hur jag kämpade för att utöka min sysselsättningsgrad.

    Måste man spara 100 kr i månaden för att  se Matchen också -  ja det kanske hade rest till Barcelona,  Milano osv?
    Demonstrativt? Nej, jag skulle på ett helt naturligt sätt prata om barnen om jag hade något att säga om dem. Jag anar en oerhörd osäkerhet hos dig, där det spelar mer roll för dig vad omgivningen tycker än vad du själv tycker. Jag tror ärligt talat inte att en änka som inte har hunnit få några barn skulle uppskatta att alla gick som på glas kring henne och vaktade sina tungor varenda rast. Skulle inte det bli ansträngt och obehagligt i längden? Det tror jag. Precis som jag tror att det skulle bli ansträngt om folk kände att de inte kunde prata mat, fika och godis runt omkring mig.

    Så du har alltså varit i Schweiz, Frankrike, Spanien och USA? Men det är väl fint? Det har inte jag gjort. Tror att det är mer än vad många har gjort.

    Matcher kan allt kosta, de också. Vi har en såndär som alltid ska åka till de stora matcherna i London eller Vm i Sydafrika eller vad det nu kan vara, och när han inte har några matcher att åka och titta på så reser han runt och golfar. Han bor ensam i en lägenhet och gör ingenting annat än tittar på sport i olika former. Jag tycker att det är tragisk, han tycker att det är livet.

    Min poäng är att man ska inte hänga upp sig på vad andra tycker är Livet, man ska inte ständigt jämföra sig med andra och man ska inte kräva att omgivningen ska anpassa sig hela tiden. Jag förstår inte riktigt ditt problem - tycker du verkligen att alla andra i världen ska gå som på glas runt dig bara för att du kanske inte har råd att resa just nu?
  • Anonym (Oförstående)
    Anonym skrev 2011-06-04 08:24:46 följande:
    En del säger att man kan semestra i Sverige hellre än att åka utomlands. Men att semestra i Sverige är jättedyrt också. Kollade vad tre dagar i Göteborg skulle kosta för två vuxna och två barn. Bara hotellet skulle kosta mer än 4000:- Det var ett billigt hotell. Jag vet att man kan bo på vandrarhem och det gör vi också, men det är också ganska dyrt. 250:-/natt per vuxen och 130:-7natt per barn. Det blir 760:- /natt = 2280:- för tre nätter.
    Sen själva resan och typ inträde på Liseberg.
    Det här är en lågbudgetsemester, men jag har inte råd med det ens. Det finns folk i Sverige med MYCKET låga inkomster.
    Själva resan kan man kanske komma över ganska billigt, men boendet gör att det blir dyrt.
    En sommar utgick jag ifrån att vi skulle resa någonstans dit man kunde ta sig med SL-kortet. Det fick bli två nätter på Nickstabadet i Nynäshamn. 550:-/natt.
    Eller så byter man boende med en familj i Göteborg under en vecka och får därmed boendet gratis?
    Eller sätter ut en annons på blocket att man vill hyra boende i en vecka privat och ser vad man får.
    Jag har själv hyrt ut för 300 kr/natt till en familj på 2 barn.
    Alla har sina alternativ detta år så kommer jag att resa till en vännina på dop då kanske jag slår till och går på museeum samtidigt, och sedan campa ute i skogen med mitt barn. Det är mina lyxiga semester veckor jag får.
    Sen vet jag inte riktigt om jag tycker att åka till Göteborg/stockholm och åka på Gröna lund/liseberg kan räknas som lågpris semester ifall man bor på hotell. Jag bor i en av städerna och funderar på att ha en heldag inne i en av dem som semester men det blir ju bara för dyrt enligt mig. Om man ska åka mycket.
  • Ravenna
    Gissa skrev 2011-06-04 00:45:13 följande:

    Ja det var en smocka som hette duga det.


    Folk som lever på försörjningsstöd HAR redan dragit in, och jag blir faktiskt förbannad när jag läser om hur du slår dig för bröstet och kallar folk för slösaktiga som inte klarar sig på pengarna.


    Det finns mammor som går hungriga för att kunna skicka med matsäck till sina barn till skolan, UTAN att för den sakens skull ha "rökt eller festat upp pengarna", och jag kan lova dig att det finns många som ligger vakna på nätterna och försöker fundera ut vad dom kan dra in på så att pengarna ska räcka hela månaden.


     


     


    Gissa, jag tycker att det är orealistiskt och naivt av dig att påstå att den som lever på försörjningsstöd inte kan göra någonting. Ursäkta mig, men det kan man jätteofta göra. En matsäck till barnen behöver inte kosta mer än 5 kronor - äggmacka på hembakt bröd eller pannkakor, till exempel. Jag vill påstå att om man inte kan prioritera fram FEM SPÄNN till en matsäck till barnen någon gång ibland så MÅSTE man göra någonting fel - socialbidraget i Sverige upplever jag som generöst (och, ja, jag har själv gått på soc vid två tillfällen och jag har levt under riksnormen under ca 5 sammanhängande år).

    Jag tycker att det är rent av dumt av dig att påstå att man inte kan göra någonting. Var lämnar det människor som lever där och har det svårt att få ihop de där pengarna, men kanske inte har räknat på hur mycket man sparar på att baka eget bröd? Första gången jag gick på soc fortsatte jag att köpa bröd och vissa halvfabrikat, helt enkelt för att det inte slog mig att man kunde tjäna signifikanta belopp på det viset. Sedan är det också det där med rökning, som är en vana som är absolut mest utbredd bland låginkomsttagare och fattiga. I många fall är rökningen också anledningen till att man är fattig.

    Kom tillbaka och påstå att alla socialbidragstagare har fimpat, tatt ur snusen, bakar eget, lagar mat från grunden, utnyttjar Blocket, Traders, second hand eller rea till allt man verkligen behöver och cyklar eller går vart de än ska. Kom tillbaka med ett exempel på en person som faktiskt gör allt detta och ändå inte har råd till 5 kronor till matsäck till barnen.

    Jag känner faktiskt själv en sådan person - i det fallet handlade det dock om väldigt stora gamla skulder på hög ränta. Men tro inte att det är representativt för alla! Alla har det inte svårt på soc och de flesta gör långt ifrån allt de kan för att leva efter plånboken. Lever man rätt på soc kan man till och med spara.
  • Ravenna
    Anonym skrev 2011-06-04 08:24:46 följande:
    En del säger att man kan semestra i Sverige hellre än att åka utomlands. Men att semestra i Sverige är jättedyrt också. Kollade vad tre dagar i Göteborg skulle kosta för två vuxna och två barn. Bara hotellet skulle kosta mer än 4000:- Det var ett billigt hotell. Jag vet att man kan bo på vandrarhem och det gör vi också, men det är också ganska dyrt. 250:-/natt per vuxen och 130:-7natt per barn. Det blir 760:- /natt = 2280:- för tre nätter.
    Sen själva resan och typ inträde på Liseberg.
    Det här är en lågbudgetsemester, men jag har inte råd med det ens. Det finns folk i Sverige med MYCKET låga inkomster.
    Själva resan kan man kanske komma över ganska billigt, men boendet gör att det blir dyrt.
    En sommar utgick jag ifrån att vi skulle resa någonstans dit man kunde ta sig med SL-kortet. Det fick bli två nätter på Nickstabadet i Nynäshamn. 550:-/natt.
    Vem säger att lisebergssemester i Göteborg = semester i Sverige? Tält, ÖoB, 300 spänn. Stormkök, begagnat, 50 spänn. Där har du en semester i Sverige för 350 spänn som räcker i flera somrar. Hitta en fin sjö, cykla dit, ha kul. Stanna så länge det är kul. Man kan också hyra kanoter rätt så billigt på många orter, eller låna av sin scoutkår (scouterna är en guldgruva för att låna vildmarksprylar), man kan packa ryggsäckar och ge sig ut på vandring några dagar, man kan besöka släktingar och utforska deras omgivningar...

    Seriöst, varför är det så att någon nämner semester i Sverige, då är det direkt någon som tänker att "ja... ööööh... Liseberg eller? Och så hotell." Ursäkta mig, men LIseberg med hotell/vandrarhem är inte vad jag skulle kalla lågbudget! Det är ett högbudgetalternativ för Sverigesemester.
  • Anonym
    Ravenna skrev 2011-06-04 09:39:36 följande:
    Vissa ska då alltid överdriva och bara se problem. Jag köpte min cykel NY på Biltema för 1900 kronor. Det måste vara riktiga märkes- eller expertcyklar du har tittat på. En begagnad cykel får man för under 500 kronor om man letar.
    Om du läste vad jag skrev så överraskades jag av priserna när jag kollade snabbt. Jag skrev dessutom att jag behövde vanligt styre och inte bockdito. Borde inte vara sån skilnnad men det var det.

    Jag fattar ärligt inte varför du hugger som du gör. Det verkar som att du har den inställningen att man ska hugga oavsett vad som skrivs. Trist inställning eftersom jag definitivt inte ser omöjligheter. Riktigt trist.
    Tycker man ska vara ödmjuk. Från bägge håll, Du verkar tycka att det är enkelriktat.
  • riboflavin
    Ravenna skrev 2011-06-04 10:06:13 följande:
    Vem säger att lisebergssemester i Göteborg = semester i Sverige? Tält, ÖoB, 300 spänn. Stormkök, begagnat, 50 spänn. Där har du en semester i Sverige för 350 spänn som räcker i flera somrar. Hitta en fin sjö, cykla dit, ha kul. Stanna så länge det är kul. Man kan också hyra kanoter rätt så billigt på många orter, eller låna av sin scoutkår (scouterna är en guldgruva för att låna vildmarksprylar), man kan packa ryggsäckar och ge sig ut på vandring några dagar, man kan besöka släktingar och utforska deras omgivningar...

    Seriöst, varför är det så att någon nämner semester i Sverige, då är det direkt någon som tänker att "ja... ööööh... Liseberg eller? Och så hotell." Ursäkta mig, men LIseberg med hotell/vandrarhem är inte vad jag skulle kalla lågbudget! Det är ett högbudgetalternativ för Sverigesemester.
    Tack, kunde inte sagt det bättre själv.

    Ett tips: Så gott som överallt i sverige finns vindskydd uppbyggda här och var, bara att knata ut i skogen och bosätta sig under några dagar.

    Bor du i gbg med omnejd kan jag rekommendera en tur upp till Vättlefjäll i Angered, vandringlederna är oerhört fina, inom området finns en underbar badstrand och det finns många vindskydd att campa i, alldeles gratis. Många av lederna går utmärkt att vandra även med barnvagn. Jag hyrde mig en kanot över dagen förra året också för under 200 kr. I göteborg kan man också gratis besöka även slottsskogens zoo och kätilsröds 4H gård.

    I år ska jag gratissemestra i Valle härad, och vandra/cykla pilgrimsleden mellan Varnhem och Falköping. Gratis inträde har man på naturrum hornsborjarsjön, varnhems klosterkyrka, och längs vägen ska jag kika på bla öglunda grotta, ekornavallen mm. 

    Det finns fantastiskt mycket att se i sverige.

    Sorry OT, men jag vill nå ut med lite tips Solig
  • Gissa
    Ravenna skrev 2011-06-04 09:39:36 följande:
    Vissa ska då alltid överdriva och bara se problem. Jag köpte min cykel NY på Biltema för 1900 kronor. Det måste vara riktiga märkes- eller expertcyklar du har tittat på. En begagnad cykel får man för under 500 kronor om man letar.

    Hitta en enda person som går på soc som kan lägga ut 1900 kronor på en cykel.


    Jag har en gammal skrotcykel från 70-talet som jag har fått.


     

  • Gissa

    Från fattigbloggen:


    Evelina Hedlund, 21, skrev och berättade att hon har haft en stödfamilj under hela sin uppväxt. På vägen hem från Frälsis läger ringde jag upp henne.


    Barnen som vi har träffat i dag har fått chansen att komma bort några dagar, äta god mat och bada. Det är långt ifrån självklarheter för dem. På samma sätt gav stödfamiljen Evelina möjlighet att göra allt det hon aldrig kunde göra med sin mamma.


    – Jag tror inte ens att jag var ett när jag träffade dem första gången. Det var socialen som ordnade så att jag fick komma dit varannan helg. De ansåg att jag behövde avlastning, säger Evelina.


    Stödfamiljen blev som hennes andra familj och har betytt mycket för henne.


    – Det var jättebra för mig, sen kanske det inte är alla familjer som gör så mycket som de gjorde för mig.


    Evelinas pappa var missbrukare och ”fanns aldrig med i bilden”.


    – När jag var liten arbetade min mamma som städerska men hon fick en arbetsskada och kunde inte arbeta. Månad efter månad fick vi söka pengar från socialen, säger Evelina.


    I slutet av månaden var det alltid kärvt.


    ”Det enda vi hade råd med var tak över huvudet och mat. Inga utflykter eller semestrar räckte pengarna till. Min första cykel den fick jag av Majblomman och jag kommer så väl ihåg den dagen, hur glad och lycklig jag var. Men framförallt så var jag väldigt tacksam, mina ögon verkligen lyste och jag kunde nästan inte förstå att det var sant”, skriver hon i mejlet.


    Hon säger att det inte handlar om sakerna, utan om att det var så mycket hon aldrig fick uppleva med sin mamma. I stället fick hon göra det med stödfamiljen: de åkte på semester, åkte och badade och hon fick följa med och åka skidor på vintern.


    – När jag var sex fick de sitt första barn. Deras barn är som mina syskon.


    Evelina lärde sig tidigt att aldrig be om något eftersom svaret alltid var ”Vi har inte råd”. Men hon säger att hon har haft en fantastisk uppväxt.


    – Även om vi saknat pengar och inte kunnat få allt det vi velat så har jag alltid varit älskad och vuxit upp i ett tryggt hem med mycket kärlek och värme.


    Hon flyttade hemifrån som 17-åring och i dag jobbar hon i en butik i Piteå.


    ............................................................................................................


    Mamman till den här flickan har säkert också rökt och krökat upp pengarna då eftersom dom hade det så kärvt?


    Eller KAN det finnas andra orsaker till varför folk är fattiga tror ni?


     


    Dessa människor är dom ni kränker genom att påstå att man "kan spara om man lever på soc."

  • Anonym
    Gissa skrev 2011-06-04 10:43:09 följande:

    .................................................. .................................................. ........


    Mamman till den här flickan har säkert också rökt och krökat upp pengarna då eftersom dom hade det så kärvt?


    Eller KAN det finnas andra orsaker till varför folk är fattiga tror ni?


     


    Dessa människor är dom ni kränker genom att påstå att man "kan spara om man lever på soc."


    Men det vet du väl att det är helt ok att kränka fattiga just pga att de är de?

    Pga att människor har en jäkla massa fördomar som är "sanningar" och det är gnäll och undanflykter när människor försöker berätta!

    Kränka förresten... Man kan inte kränka fattiga, de är bara lata och har "fel" inställning...
  • riboflavin
    Gissa skrev 2011-06-04 10:43:09 följande:

    Från fattigbloggen:


    Evelina Hedlund, 21, skrev och berättade att hon har haft en stödfamilj under hela sin uppväxt. På vägen hem från Frälsis läger ringde jag upp henne.


    Barnen som vi har träffat i dag har fått chansen att komma bort några dagar, äta god mat och bada. Det är långt ifrån självklarheter för dem. På samma sätt gav stödfamiljen Evelina möjlighet att göra allt det hon aldrig kunde göra med sin mamma.


    – Jag tror inte ens att jag var ett när jag träffade dem första gången. Det var socialen som ordnade så att jag fick komma dit varannan helg. De ansåg att jag behövde avlastning, säger Evelina.


    Stödfamiljen blev som hennes andra familj och har betytt mycket för henne.


    – Det var jättebra för mig, sen kanske det inte är alla familjer som gör så mycket som de gjorde för mig.


    Evelinas pappa var missbrukare och ”fanns aldrig med i bilden”.


    – När jag var liten arbetade min mamma som städerska men hon fick en arbetsskada och kunde inte arbeta. Månad efter månad fick vi söka pengar från socialen, säger Evelina.


    I slutet av månaden var det alltid kärvt.


    ”Det enda vi hade råd med var tak över huvudet och mat. Inga utflykter eller semestrar räckte pengarna till. Min första cykel den fick jag av Majblomman och jag kommer så väl ihåg den dagen, hur glad och lycklig jag var. Men framförallt så var jag väldigt tacksam, mina ögon verkligen lyste och jag kunde nästan inte förstå att det var sant”, skriver hon i mejlet.


    Hon säger att det inte handlar om sakerna, utan om att det var så mycket hon aldrig fick uppleva med sin mamma. I stället fick hon göra det med stödfamiljen: de åkte på semester, åkte och badade och hon fick följa med och åka skidor på vintern.


    – När jag var sex fick de sitt första barn. Deras barn är som mina syskon.


    Evelina lärde sig tidigt att aldrig be om något eftersom svaret alltid var ”Vi har inte råd”. Men hon säger att hon har haft en fantastisk uppväxt.


    – Även om vi saknat pengar och inte kunnat få allt det vi velat så har jag alltid varit älskad och vuxit upp i ett tryggt hem med mycket kärlek och värme.


    Hon flyttade hemifrån som 17-åring och i dag jobbar hon i en butik i Piteå.


    .................................................. .................................................. ........


    Mamman till den här flickan har säkert också rökt och krökat upp pengarna då eftersom dom hade det så kärvt?


    Eller KAN det finnas andra orsaker till varför folk är fattiga tror ni?


     


    Dessa människor är dom ni kränker genom att påstå att man "kan spara om man lever på soc."


    Evelinas mamma hade med största säkerhet precis som alla andra som lever på försörjningsstöd hyra, försäkringar mm betalt, utöver detta fick hon pengar till mat, kläder, fritid och annat. Var pengarna för fritid tog vägen kan vi inte svara på, evelinas mamma lade tydligen inte dessa pengar på evelinas fritid. 

    Tror du att evelina hade fått en bättre uppväxt om evelinas mamma fått säg 1000 kr extra i fritidstibidrag, eller hade evelinas mamma ändå avstått från att ta med evelina till en badstrand, något som är helt gratis? 
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga