• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54977 visningar
    717 svar
    717
    54977

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 17:03
    Tow2Mater skrev 2011-06-06 14:27:44 följande:
    Och det är billigt! I Sverige jobbar doktorer och annan sjukhuspersonal för småpengar. Gapet mellan dem och socialbidrag är faktist inte så väldigt stort.
    Vad menar du med att gapet inte är så stort?
  • Äldre 6 Jun 17:11
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 17:03:13 följande:
    Vad menar du med att gapet inte är så stort?
    Sett till vad man tjänar i andra länder, är klyftan mellan socialbidrag och löner i Sverige inte så stort. Att jobba är redan idag mindre lönsamt i de flesta sektorer om man jämför med många andra länder. Att minska det ytterligare borde inte vara i Sveriges bästa intresse.
  • Anonym (Oj!)
    Äldre 6 Jun 17:14
    Zirup skrev 2011-06-02 12:38:29 följande:

    Jag har aldrig aldrig hört uttrycket "fattar sig på" innan. "Förstå sig på", ja visst, men "fattar sig på"? Känns som att jag åldrades 100 år på två sekunder!


    Där gick vi OT på en gång...
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 17:18
    Tow2Mater skrev 2011-06-06 17:11:13 följande:
    Sett till vad man tjänar i andra länder, är klyftan mellan socialbidrag och löner i Sverige inte så stort. Att jobba är redan idag mindre lönsamt i de flesta sektorer om man jämför med många andra länder. Att minska det ytterligare borde inte vara i Sveriges bästa intresse.
    Så du menar internationellt? Nej, det håller jag med om eftersom läkar exvis inte tjänar skyhöga löner och vi inte har en absolut fattigddom så stämmer det ja.
    I rimlighetens namn tjänar Sverige på att ingen är utfattig och att alla är med och betalar.
  • Äldre 6 Jun 17:33
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 17:18:04 följande:
    Så du menar internationellt? Nej, det håller jag med om eftersom läkar exvis inte tjänar skyhöga löner och vi inte har en absolut fattigddom så stämmer det ja.
    I rimlighetens namn tjänar Sverige på att ingen är utfattig och att alla är med och betalar.
    Fast Sverige tjänar inte på att man kan få mer i bidrag av att gå hemma än i lön när man jobbar heltid. detta problem finns redan och höjer man bidragen så komemr problemet att öka.

    En fyrbarnsfamilj får ut ungefär 20 000 i socialbidrag. Det krävs en ganska hög lön för att lönen ska bli högre än socialbidraget.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 17:46
    Dr Mupp skrev 2011-06-06 17:33:43 följande:
    Fast Sverige tjänar inte på att man kan få mer i bidrag av att gå hemma än i lön när man jobbar heltid. detta problem finns redan och höjer man bidragen så komemr problemet att öka.

    En fyrbarnsfamilj får ut ungefär 20 000 i socialbidrag. Det krävs en ganska hög lön för att lönen ska bli högre än socialbidraget.
    Varför räknar du på just 4 barn då 2 är vanligast?

    Tittar man på riksnormen ligger det på ca 10 000 för en genomsnittlig två-barnsfamilj och från detta räknar man självklart bort andra bidrag som barnbidrag osv det bidraget alla får. Till det kommer hyran, el mm.

    Så skillnaden är större än vad du vill påskina. Sjävklart ska bidragen vara skäliga så enligt ditt resonemang behöver lönerna öka.
  • Anonym (!)
    Äldre 6 Jun 18:10
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 17:46:09 följande:
    Varför räknar du på just 4 barn då 2 är vanligast?

    Tittar man på riksnormen ligger det på ca 10 000 för en genomsnittlig två-barnsfamilj och från detta räknar man självklart bort andra bidrag som barnbidrag osv det bidraget alla får. Till det kommer hyran, el mm.

    Så skillnaden är större än vad du vill påskina. Sjävklart ska bidragen vara skäliga så enligt ditt resonemang behöver lönerna öka.
    10 000 kr före hyra ja. Och elkostnader. Och fackavgifter. och A-kasseavgifter. Och ev utlägg för medicin och läkarvård. Och hemförsäkring. Och ev kostnader för arbetsresor.

    Dvs 20 000kr för en ordinär 2-barnsfamilj bestående av 4 personer. Så jag tror Tjabba eller nåt menar en 4personersfamilj.

    Jag vet inte hur många människor som jag träffat som tyckt att det inte varit någon idé att söka jobb, de får ändå lika mycket på försörjningsstöd. Mestadels var detta i en kommun där jag jobbade med ungdomar vars föräldrar gick på socialbidrag, det hördes hur snacket gick där hemma hos dem. Samt i min ungdom när jag hängde med en massa vänsterpartister. Mycket solidaritet där...
  • Äldre 6 Jun 18:15
    Anonym (!) skrev 2011-06-06 18:10:38 följande:
    10 000 kr före hyra ja. Och elkostnader. Och fackavgifter. och A-kasseavgifter. Och ev utlägg för medicin och läkarvård. Och hemförsäkring. Och ev kostnader för arbetsresor.

    Dvs 20 000kr för en ordinär 2-barnsfamilj bestående av 4 personer. Så jag tror Tjabba eller nåt menar en 4personersfamilj.

    Jag vet inte hur många människor som jag träffat som tyckt att det inte varit någon idé att söka jobb, de får ändå lika mycket på försörjningsstöd. Mestadels var detta i en kommun där jag jobbade med ungdomar vars föräldrar gick på socialbidrag, det hördes hur snacket gick där hemma hos dem. Samt i min ungdom när jag hängde med en massa vänsterpartister. Mycket solidaritet där...
    Precis. 20 000 i socialbidrag. Vad blir det ca 3500 i barnbidrag och kanske 1500 i bostadsbidrag. Så 15000 behöver lönen täcka upp. Om det bara är en som kan jobba (för den andra är sjuk och utförsäkrad utan inkomst) så krävs det bra hög lön för att få ut mer än 15 000 efter skatt. Får du ut mindre så jobbar du rent krasst heltid för socialbidrag.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 18:18
    Anonym (!) skrev 2011-06-06 18:10:38 följande:
    10 000 kr före hyra ja. Och elkostnader. Och fackavgifter. och A-kasseavgifter. Och ev utlägg för medicin och läkarvård. Och hemförsäkring. Och ev kostnader för arbetsresor.

    Dvs 20 000kr för en ordinär 2-barnsfamilj bestående av 4 personer. Så jag tror Tjabba eller nåt menar en 4personersfamilj.

    Jag vet inte hur många människor som jag träffat som tyckt att det inte varit någon idé att söka jobb, de får ändå lika mycket på försörjningsstöd. Mestadels var detta i en kommun där jag jobbade med ungdomar vars föräldrar gick på socialbidrag, det hördes hur snacket gick där hemma hos dem. Samt i min ungdom när jag hängde med en massa vänsterpartister. Mycket solidaritet där...
    Ja?
    Det är exakt samma kostnader som den som har vanlig lön har så vart vill du komma? Att de som går på ekonomiskt bistånd inte ska ha utlägg för hyra, el, fackavgift, a-kassa eller medicin och vård?

    Om det är 20 000 så stämmer inte det med 4-personers hushållet eftersom det skulle vara 10 000 + allt det du säger och det handlar inte om 20 då.

    Jag vet att det är så men för den sakens skull är det inte fel på bidragen utan lönerna.
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 18:27
    Dr Mupp skrev 2011-06-06 18:15:26 följande:
    Precis. 20 000 i socialbidrag. Vad blir det ca 3500 i barnbidrag och kanske 1500 i bostadsbidrag. Så 15000 behöver lönen täcka upp. Om det bara är en som kan jobba (för den andra är sjuk och utförsäkrad utan inkomst) så krävs det bra hög lön för att få ut mer än 15 000 efter skatt. Får du ut mindre så jobbar du rent krasst heltid för socialbidrag.
    Hur räknar du? Seriöst?

    Om vi nu utgår från att existensminumum är 18 000 vilket motsvarar en hyra på 7000 och mer realistiskt ligger bostadsbidraget på 3000 för de som inte tjänar en spänn. Det gör att din hypotetiska förälder behöver tjäna 12 000. De allra, allra flesta kommer över den lönen.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga