• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • aussie

    Hinner inte komma med något mer just nu, men rent spontant känns debatten lite förvirrande och felvriden.
    Kan ni inte svara på vad ni tänker kring de här frågorna.

    Vad är arbete?

    Vad är det för självändamål att öka skillnaderna mellan fattig och rik?

    Vad är det - å andra sidan - för självändamål att minska skillnaderna mellan fattig och rik och skapa en bred medelklass?

  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 18:27:57 följande:
    Hur räknar du? Seriöst?

    Om vi nu utgår från att existensminumum är 18 000 vilket motsvarar en hyra på 7000 och mer realistiskt ligger bostadsbidraget på 3000 för de som inte tjänar en spänn. Det gör att din hypotetiska förälder behöver tjäna 12 000. De allra, allra flesta kommer över den lönen.
    Tänk på att bostadbidraget sänks då fort inkomsten ökar. För att få 12000 efter skatt krävs en inkomst på ca 16000 före skatt. 16 000 före skatt ger 0 kr i bostadbidrag. Taskigt men familjen ligger då fortfarande under norm.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 18:18:43 följande:
    Ja?
    Det är exakt samma kostnader som den som har vanlig lön har så vart vill du komma? Att de som går på ekonomiskt bistånd inte ska ha utlägg för hyra, el, fackavgift, a-kassa eller medicin och vård?

    Om det är 20 000 så stämmer inte det med 4-personers hushållet eftersom det skulle vara 10 000 + allt det du säger och det handlar inte om 20 då.

    Jag vet att det är så men för den sakens skull är det inte fel på bidragen utan lönerna.
    Det finns minimum. Man har räknat ut ett försörjningsstöd där ingen ska behöva svälta. Om de hushållar med pengarna. Eftersom så många klarar det så menar jag att de flesta kan göra det. Sen finns det alltid omständigheter, maken drar på sig en massa skulder och lämnar makan till att ta hand om det. Människor som av någon anledning lever med skyddad identitet och flyttar på sig ofta. Osv, osv.

    Jag tror faktiskt att de människor som inte klarar sig på en låg lön eller socialbidrag kanske skulle må bättre och få det bättre om de fick en kurs i hushållsekonomi. Det är som sagt bättre att ge en människa ett fiskespö än en fisk.
  • Sömnstörd
    Dr Mupp skrev 2011-06-06 18:36:21 följande:
    Tänk på att bostadbidraget sänks då fort inkomsten ökar. För att få 12000 efter skatt krävs en inkomst på ca 16000 före skatt. 16 000 före skatt ger 0 kr i bostadbidrag. Taskigt men familjen ligger då fortfarande under norm.
    Men nu var det ekonomiskt bistånd det handlar om och inte andra bidrag...
    Håll dig till saklig och relevant information är du snäll.

    Om du anser att det är fel på hela bidragssystemet bör du ta det i en egen tråd.
  • Sömnstörd
    Anonym (!) skrev 2011-06-06 18:48:04 följande:
    Det finns minimum. Man har räknat ut ett försörjningsstöd där ingen ska behöva svälta. Om de hushållar med pengarna. Eftersom så många klarar det så menar jag att de flesta kan göra det. Sen finns det alltid omständigheter, maken drar på sig en massa skulder och lämnar makan till att ta hand om det. Människor som av någon anledning lever med skyddad identitet och flyttar på sig ofta. Osv, osv.

    Jag tror faktiskt att de människor som inte klarar sig på en låg lön eller socialbidrag kanske skulle må bättre och få det bättre om de fick en kurs i hushållsekonomi. Det är som sagt bättre att ge en människa ett fiskespö än en fisk.
    Den första delen är inte så mycket att orda om därför att det är så.

    Andra delen anser jag är en alltför enkel förklaringsmodell. Taskig planering i vissa fall, ja men man ska inte tro att det alltid är så. Det har bla kunnat läsas otaliga gånger i bara den här tråden.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 18:50:39 följande:
    Men nu var det ekonomiskt bistånd det handlar om och inte andra bidrag...
    Håll dig till saklig och relevant information är du snäll.

    Om du anser att det är fel på hela bidragssystemet bör du ta det i en egen tråd.
    Jag menar bara att det ganska ocfta uppstår situationer där det inte lönar sig rent ekonomisk att arbeta eftersom man får lika mycket eller mindre att röra sig med. Om man höjer bidragen komemr fler hamna i den situationen.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnstörd
    Dr Mupp skrev 2011-06-06 18:53:14 följande:
    Jag menar bara att det ganska ocfta uppstår situationer där det inte lönar sig rent ekonomisk att arbeta eftersom man får lika mycket eller mindre att röra sig med. Om man höjer bidragen komemr fler hamna i den situationen.
    Fast nu handlar fortfarande diskussionen om ekonomiskt bistånd så det är rätt osakligt av dig att dra in hela bidragssystemet. Fö ett system som även välbärgade tar del av.
  • Tow2Mater
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 18:50:39 följande:
    Men nu var det ekonomiskt bistånd det handlar om och inte andra bidrag...
    Men bidragssystmet är så integrerat, t ex måste man ju söka bostadsbidrag innan man får socialbidraget.... så de hänger ihop.
  • Sömnstörd
    Tow2Mater skrev 2011-06-06 19:06:47 följande:
    Men bidragssystmet är så integrerat, t ex måste man ju söka bostadsbidrag innan man får socialbidraget.... så de hänger ihop.
    Både ja och nej. Man tar först del av det bidragssystemet alla har rätt till. Och det bidragssystemet går helt utanför trådens diskussion eftersom den handlar om ekonomiskt bistånd, fattigdom och varför en del kan ha pengarna svårt att räcka till.

    Man kan inte attackera från alla håll samtidigt utan att samtidigt då även ta med hur det ser ut i större perspektiv. Hur den förmögne ökar sin förmögenhet samtidigt som andra har det illa ställt, hur ser det ut med egenavgifterna vs inkomst osv osv osv.

    Kan vi nu återgå till sakdiskussionen?
  • Anonym (!)
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 19:18:18 följande:
    Både ja och nej. Man tar först del av det bidragssystemet alla har rätt till. Och det bidragssystemet går helt utanför trådens diskussion eftersom den handlar om ekonomiskt bistånd, fattigdom och varför en del kan ha pengarna svårt att räcka till.

    Man kan inte attackera från alla håll samtidigt utan att samtidigt då även ta med hur det ser ut i större perspektiv. Hur den förmögne ökar sin förmögenhet samtidigt som andra har det illa ställt, hur ser det ut med egenavgifterna vs inkomst osv osv osv.

    Kan vi nu återgå till sakdiskussionen?
    Fast bostadsbidrag har inte alls alla rätt till! Och givetvis är det en del av ekvationen. Som Pen och Tjabba påpekar så lönar det inte sig att jobba för vissa. Höjer man ribban minskar incitamentet ännu mer.

    Sen undrar jag varför du är en sådan motståndare till att ge människor redskap till att hantera sin ekonomi snarare före man ger dem mer pengar? Utbildning brukar ge resultat. I tråden har flera, inkl jag berättat att leva fattigt inte alltid handlar om hur mycket pengar man får utan även om hur man kan hantera dem.

    Min far låg några 1000-lappar över existensminimum, han fick inte bättre ekonomi av det. Nuförtiden går han på soc och han har fortfarande LIKA svårt för att få ihop budgeten. Rimligtvis borde han med ditt synsätt haft det otroligt mycket bättre med fler 1000-lappar, men så funkar det inte alltid.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga