• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54753 visningar
    717 svar
    717
    54753

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • sirisd­otter
    Äldre 9 Jun 09:30
    Dr Mupp skrev 2011-06-09 09:21:33 följande:
    Många sitter ju med premurationer, avbetalningar, lån, kanalpaket mm.
    Jovisst,  jag läser om det i FL  hela tiden -  och ser på Lyxfällan.   Där jag bor ingår numera 17 kanaler i hyran -  och jag tittar verkligen inte på alla.   Nyheter kan  jag läsa på bredbandet,  som också ingår i hyran.
  • Anonym (fråga­nde)
    Äldre 9 Jun 14:10
    Anonym (frågande) skrev 2011-06-09 08:51:56 följande:

    Varför tycker du det är fel att folk tjänar egna pengar?


    Det låter helknasigt att du menar att de med höga inkomster skor sig på de med låg inkomst..


    Om du har 50000:-/månad så betalar du i skatt (tabell 33, kolumn 1) 17938:-/månad + att din arbetsgivare betalar in 31,24% i arbetsgivaravgift.


    Tjänar du 10000:-/ månad skattar du (tabell 33, kolumn 1) 1600:- + arbetsgivaravgiften på 31,24% som din arbetsgivare betalar in.


    På vilket sätt tycker du att den med högre inkomst skor sig på den med lägre?


    Arbetsgivaravgiften är 31,42%


    På 50000:- = 15710


    På 10000:- = 3142


    Den som tjänar 50000:-/ månad genererar alltså 33648:- i skattepengar


    Den som tjänar 10000:-/månad genererar 4742:- i skattepengar-


    Differansen där emellan är 28906:- /månad eller 346872:-/år

  • Sömnst­örd
    Äldre 9 Jun 14:57
    Anonym (frågande) skrev 2011-06-09 08:51:56 följande:

    Varför tycker du det är fel att folk tjänar egna pengar?


    Det låter helknasigt att du menar att de med höga inkomster skor sig på de med låg inkomst..


    Om du har 50000:-/månad så betalar du i skatt (tabell 33, kolumn 1) 17938:-/månad + att din arbetsgivare betalar in 31,24% i arbetsgivaravgift.


    Tjänar du 10000:-/ månad skattar du (tabell 33, kolumn 1) 1600:- + arbetsgivaravgiften på 31,24% som din arbetsgivare betalar in.


    På vilket sätt tycker du att den med högre inkomst skor sig på den med lägre?


    Varför väljer du att tolka det som att jag tycker att det är fel? Det är nämligen inte det jag skrivit.

    I ett samhälle är det självklart att man bidrar efter förmåga, precis som det är i det lilla, familjen.
    Att de som har haft det bäst har fått det ännu bättre de senaste 10 åren är ett faktum liksom att en betydande del har fått reallönesänkningar. Det är också fakta.

    Jag tycker inte att de skor sig, de gör det.
  • Äldre 9 Jun 15:14
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 14:57:33 följande:
      en betydande del har fått reallönesänkningar. Det är också fakta.
    Och de spenderar mera pengar och håller på så sätt landets ekonomi igång, toppen!
  • Äldre 9 Jun 15:16

    Sorry, jag läste av nån anledning reallöneökningar. Ju mera pengar de "rika" och medelklassen har, ju mer spenderar de, vilket är bra.

  • Sömnst­örd
    Äldre 9 Jun 15:32
    Tow2Mater skrev 2011-06-09 15:14:38 följande:
    Och de spenderar mera pengar och håller på så sätt landets ekonomi igång, toppen!
    Ja visst är det toppen att det sker på bekostnad av andra! Verkligen.

    Nej, det är inte de med mest pengar som håller Sverige igång, dumt att ens tro något sådant.
  • Sömnst­örd
    Äldre 9 Jun 15:36
    Tow2Mater skrev 2011-06-09 15:16:03 följande:
    Sorry, jag läste av nån anledning reallöneökningar. Ju mera pengar de "rika" och medelklassen har, ju mer spenderar de, vilket är bra.
    När man tänker efter vad du skrivit så betyder det att de fattiga ska ställas helt utanför samhället eftersom det är genom konsumtion vi håller Sverige levande.

    Det är en oerhört cynisk syn på människor anser jag som inte passar i ett civiliserat samhälle.
  • Äldre 9 Jun 15:40
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 15:36:39 följande:
    När man tänker efter vad du skrivit så betyder det att de fattiga ska ställas helt utanför samhället eftersom det är genom konsumtion vi håller Sverige levande.

    Det är en oerhört cynisk syn på människor anser jag som inte passar i ett civiliserat samhälle.
    Och det har jag ju inte sagt. Men att se de "rika" i nåt slags motsatsförhållande till de "fattiga" är fel.
  • Äldre 9 Jun 15:41
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 15:32:16 följande:
    Ja visst är det toppen att det sker på bekostnad av andra! Verkligen.

    Nej, det är inte de med mest pengar som håller Sverige igång, dumt att ens tro något sådant.
    Det är den privata sektorn, och folk som spenderar sina intjänade pengar som är drivkraften. Skattefinansierade projekt är det inte.
  • Sömnst­örd
    Äldre 9 Jun 15:43
    Tow2Mater skrev 2011-06-09 15:40:08 följande:
    Och det har jag ju inte sagt. Men att se de "rika" i nåt slags motsatsförhållande till de "fattiga" är fel.
    Nej du har inte sagt det men det betyder det i förlägningen. De rika har fått det bättre tack vare att de sämst ställda har fått det sämre så det finns ett motsatsförhållande men jag håller med dig om att det inte borde vara så, men nu är det det.
  • Äldre 9 Jun 15:53
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 15:43:20 följande:
    Nej du har inte sagt det men det betyder det i förlägningen. De rika har fått det bättre tack vare att de sämst ställda har fått det sämre så det finns ett motsatsförhållande men jag håller med dig om att det inte borde vara så, men nu är det det.
    Har det sämts ställda fått det sämre? Har socialbidraget sänkts? Annars så har de ju faktiskt inte fått det sämre, det har bara inte fått det bättre.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnst­örd
    Äldre 9 Jun 15:54
    Dr Mupp skrev 2011-06-09 15:53:15 följande:
    Har det sämts ställda fått det sämre? Har socialbidraget sänkts? Annars så har de ju faktiskt inte fått det sämre, det har bara inte fått det bättre.
    Det handlar om sänkt köpkraft och med det har de fått det sämre.
  • Paradi­gm
    Äldre 9 Jun 20:14

    Om jag gick på soc så skulle jag inte vilja ha mer pengar - bara ett jobb! Jag tycker att man ska satsa mer på nattdagis så att ensamstående föräldrar kan ta vilket jobb som helst. Man ska även satsa på småföretagarna så att de har råd att anställda folk. Hur ska ett företag kunna växa utan personal? Det är fruktansvärt dyrt att anställa folk.

  • Äldre 9 Jun 23:03
    Fattig student skrev 2011-06-09 20:14:00 följande:
    Om jag gick på soc så skulle jag inte vilja ha mer pengar - bara ett jobb! Jag tycker att man ska satsa mer på nattdagis så att ensamstående föräldrar kan ta vilket jobb som helst. Man ska även satsa på småföretagarna så att de har råd att anställda folk. Hur ska ett företag kunna växa utan personal? Det är fruktansvärt dyrt att anställa folk.

    Håller med dig helt och hållet.


    Det har lovats mycket vad gäller småföretagarna men inte mycket har blivit bättre...:(


    Sen ska man som företagare även ha råd att hålla en sjuk person med lön i två veckor + att man kanske måste ha en ersättare


    Samma det du säger om dagis, om det fanns möjlighet att ha sina barn där på obekväma arbetstider så hade möjligheten att få jobb ökat massor, både i parförhållanden där bägge föräldrarna jobbar skift och självklart för ensamstående.

  • Anonym (!)
    Äldre 10 Jun 02:07
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 15:54:43 följande:
    Det handlar om sänkt köpkraft och med det har de fått det sämre.
    Fast under 2000-talet har köpkraften ökat. Alltså har fler människor fått det bättre.
  • Anonym (!)
    Äldre 10 Jun 04:13

    RB:s utredare Tapio Salonen beskriver utvecklingen så här i gårdagens rapport: ”Den fattigaste femtedelen har ökat sina faktiska inkomster, räknat per konsumtionsenhet, med 22 procent mellan 1998 och 2008”.

    Från: www.svd.se/opinion/ledarsidan/juholt-borde-ta-fragan-om-fattigdom-pa-storre-allvar_6225821.svd

    Så jag tror frågan kvarstår. Är det verkligen rätt som bidragstagare att kräva att man ska ha råd att göra allt det där som även de arbetande har råd med? För jag tycker inte det. Varken när jag tillhörde en bidragstagande familj/individ, låginkomsttagare eller nu som del av höginkomsttagarfamilj. Jag anser inte att man kan kräva en semesterresa till London bara för att grannen har råd med en resa till Thailand.

    Jag anser inte att staten och skattebetalare ska stå för att betala skulder som folk drar på sig när de lever på förväntade framtida inkomster. Jag anser inte att vi ska behöva betala för ett boende som skaffas utan tanke på hur det ska lösas med betalning om en eller två behöver få a-kassa. Jag anser inte att pensionärer med miljonbelopp på banken ska få bostadsbidrag bara för att deras pension är lägsta nivå (och ja, min moster anser att min mormor borde få det, och hon är inte ensam, jag antar att hon vill ha ett högt arv). Jag anser att det är bra att omprövas mot hela arbetsmarknaden om man är för sjuk för det jobb man hade mellan 2002 och 2008.

    Högre bidrag ger inte ökad köpkraft i samhället, arbete gör det. Och försörjningsstöd ska aldrig ses som en permanent lösning.

Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga