• Anonym (Dum som ung)
    Äldre 3 Jun 15:07
    3947 visningar
    9 svar
    9
    3947

    Jag vill bli jurist/advokat

    Hejsan alla där ute i sommarvärmen som äntligen kommit till sverige! :)

    Har en liten fråga, jag har fastnat väldigt för juridik och skulle vilja bli advokat, men så var jag så himla klantig när jag var yngre kan vart 19-20 år eller så och satt på en buss tillsammans med polaren.
    Jo men visst tror du inte att min kompis säger att det typ är "FRITT FRAM" det var bara och ta ingen skulle se något, så jag "Snodde" en plånbok och något mer. Detta blev jag och kompisen tagna för och fick villkorlig dom och 40 dagsböter. Kan jag ändå bli jurist/advokat med tanke på vad som hänt? Ska tilläggas att jag också har haft böter för att jag inte haft säkerhetsbälte på mig men det är ju knappast något man kollar stenhårt på.

    Någon som kan???
  • Svar på tråden Jag vill bli jurist/advokat
  • Sofia L
    Äldre 3 Jun 15:10
    #1

    Inget som hindrar dig att bli jurist/advokat.

  • Anonym
    Äldre 3 Jun 15:11
    #2

    Självklart kan du bli jurist ändå. Det görs ingen säkerhetskontroll för att bli det, som inom polis/ordningsvakt/väktaryrken. När jag arbetade på anstalt var det flera intagna som studerade juridik på hög nivå. Sedan kommer det ju till att arbetsgivare kan begära ut utdrag ur belastningsregistret när du väl är klar och då kan man ju få förklara sig beroende på hur lång tid som passerat då. Har du bara betygen/behörigeheten att söka/komma in så är det inga problem att utbilda sig.

  • Anonym (Dum som ung) Trådstartaren
    Äldre 3 Jun 15:13
    #3

    Okej då var det överstökat och nu har min oro försvunnit. Men tanken var att ha något privat, kollar någon igenom mitt brottsregister ändå?

  • Lykkor­us
    Äldre 3 Jun 15:32
    #4
    Anonym (Dum som ung) skrev 2011-06-03 15:13:15 följande:
    Okej då var det överstökat och nu har min oro försvunnit. Men tanken var att ha något privat, kollar någon igenom mitt brottsregister ändå?
    Någon kanske gör det, men förmodligen lyssnar man mest på vad andra har och säga om hur duktig du är så visa framfötterna, jobba hårt så kanske du kommer någonstans och folk rekomenderar dig till sina vänner.
  • Äldre 3 Jun 15:34
    #5

    Kolla på www.advokatsamfundet.se och se om de skriver vilka krav de har för att kunna bli invald i samfundet. Står det inte där så kontakta dem.

    Sen finns det många som försörjer sig på att ha en liten juristbyrå utan att vara medlemmar, alltså med titeln jur kand istället för advokat. Och jur kand blir du när du tagit examen från juristlinjen.

  • mitten­avapri­l
    Äldre 3 Jun 20:57
    #6

    Det tar 4,5 år att bli klart jur.kand (går ju iof att speeda upp tempot), sen 5 år som biträdande jurist och preskriptionstiden för stöld är 10 år så när du väl bli kliva in i advokatens värld har det nog gått åtminstone 10 år från nu

  • Anonym (Dum som ung) Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 17:37
    #7

    Ja jag har väl räknat på ungefär 13 år eftersom att jag har en del att läsa upp.. :) tack för alla svar på frågor!! Ha en riktigt skön sommar allihop!

  • Äldre 5 Jun 22:45
    #8
    mittenavapril skrev 2011-06-03 20:57:03 följande:
    Det tar 4,5 år att bli klart jur.kand (går ju iof att speeda upp tempot), sen 5 år som biträdande jurist och preskriptionstiden för stöld är 10 år så när du väl bli kliva in i advokatens värld har det nog gått åtminstone 10 år från nu
    Men det är väl inte preskriptionstiden som är aktuell? 
    TS är ju fälld för brottet, så frågan är hur länge det syns i belastningsregistret.

    Det stod på advokatssamfundets hemsida att man skulle vara "redbar" för att bli invald. Kanske betyder det att de tittar på gamla synder?
  • mitten­avapri­l
    Äldre 6 Jun 19:56
    #9
    aster skrev 2011-06-05 22:45:44 följande:
    Men det är väl inte preskriptionstiden som är aktuell? 
    TS är ju fälld för brottet, så frågan är hur länge det syns i belastningsregistret.

    Det stod på advokatssamfundets hemsida att man skulle vara "redbar" för att bli invald. Kanske betyder det att de tittar på gamla synder?
    Vad jag menade var att det efter 10 år och inga nya domar så syns det ej längre i belastningsregistret. Den gallringsregeln alltså, jag var nog lite otydlig.....
Svar på tråden Jag vill bli jurist/advokat